dissabte, 3 de juliol del 2010

ELS ARBRES DEL PORT


El Port és el massís més alt i gran de les nostres terres. El cim més alt és Mont Caro amb 1.447 metres d’altura. Personalment evito d’anomenar-lo Ports de Tortosa Beceit o senzillament els Ports. De petit el vaig conèixer com el Port i, per a mi, sempre serà així.
No sé si algú va veure anit la pel•lícula que va emetre TV3: “Elizabeth: l’edat d’or”. No us en faré la crítica, però sí que us explicaré una mica la trama. Es desenvolupa al segle XVI als temps en que l’Espanya de Felip II dominava el món conegut. Encara que un dels mals de la marina espanyola era la pirateria tolerada des del Regne Unit. Finalment, Felip II va decidir atacar les illes Britàniques. Per això va fer construir una gran flota de vaixells que sé la va anomenar “la Invencible”. Per a construir-la es van d’haver de desforestar molts de boscos de la Península Ibèrica, ja que la quantitat de fusta que es va necessitar va ser molt quantiosa.

I ara ve la connexió entre “la Invencible” i el Port. Em van dir una vegada que la part E del Port, la que està de cara al mar o la que és visible des de la comarca del Montsià i bona part de la del Baix Ebre, està sense arbres perquè es van tenir que tallar per a la flota de Felip II.
Mai ho he pogut confirmar, ja que no tampoc he trobat mai cap referència sobre aquest particular.
Algun dels lectors m’ho podria confirmar si és cert? El que pareix clar és que no hi ha massa motiu per a que no n’hi hagin. Aquesta part es situa al resguard del vent de Mestral i és la més solejada de tot els massís.
Al final de la pel•lícula van sortit algunes referències històriques sobre el que va suposar la derrota de “la Invencible” (1588). Entre altres coses es va dir que la ser la “derrota més humiliant mai soferta per l’Armada espanyola”. La victòria de referència va ser la batalla de Lepant (1571) on la flota espanyola comandada per Joan d’Àustria (germà bastard de Felip II) va derrotar a la de Turquia, evitant així el domini otomà per bona part del continent europeu.

2 comentaris:

Brian ha dit...

no ho puc confirmar pero si afegir alguna altra cosa .... a mi també m'ho van dir, de fet em van dir que no només el Port sino cap a Aragó tambe van deforestar molt per fer els barcos.
El que em van dir es que en aquella epoca hi havia molts de roures i van ser aquests els que van tallar, i com que el pi creix mes rapid, els roures no han pogut tornar degut a la competicio amb els pis. Aixi que, la persona que m'ho va contar, estava emprenyat amb l'obsessio de repoblar amb pins ara quan hi ha foc, ja que no es "lo natural". Jo no en tinc ni idea, només repeteixo el que emvan contar.

El que si que tinc son els llibres de historia de veritat que expliquen com els anglesos van derrotar la Armada tan facilment, i no passant per l'excusa del mal temps que aqui alguns m'han contat ;)

https://laviaaugusta.blogspot.com ha dit...

Brian. La història és sempre molt diferent depenent de qui l'escriu. I sempre afavoreix els guanyadors.
L'altre dia mon fill menut estava llegint el llibre titulat "Neopatria". Li vaig preguntar si sabía que era la Neopatria i em respongé que no. Per aquest nom coneixien els catalans els territoris conquistats de Grècia. Catalunya buscava intercanvis comercials més que un domini militar i polític. Castella, tradicionalment ha estat sempre més belicosa.