dilluns, 12 de desembre del 2011

IDEES IMAGINATIVES PER A SUPERAR LA CRISI XX


 
Avui us vull explicar una iniciativa que no ha estat única, ni tan sols pionera, vaja, que no és “imaginativa” pròpiament dit. És, diria jo, una raó de supervivència de la pagesia.
Ahir, llegint el diari Público vaig veure dos anuncis sobre el mateix. El primer a la pàgina 21: Naranjas Kuka. I el segon a la 43: Naranjas Gourmet de Orihuela.
Aquest fet em va donar que pensar. Sempre he sentit a dir que els intermediaris són els que fan encarir el producte amb els marges de beneficis que apliquen sobre els productes agraris. Coneixeu l’anècdota de l’enciam, no? D’aquell pagès que va posar dintre d’un enciam un paper amb el preu que li comprava l’intermediari i el telèfon per a que, una vegada comprat, la clienta li digués quan li havia costat a ella.
I quantes vegades heu escoltat als pagesos parlant dels baixos preus que els hi estan pagant les mandarines, garrofes u olives? Darrerament, jo, unes quantes.
La venda directa al consumidor utilitzant les noves tecnologies és una bona manera de deslliurar-se dels intermediaris i afegir, només, les despeses de transport.
Si us en recordeu, al número XIX del mateix apartat us parlava de les possibilitats que té Internet, sobre tot durant l’època de crisi que estem vivint. Aquí teniu un exemple força clarificador del que us estic dient.
Vaig recordar que, ja fa uns anys, Francisco Arjona, pare d’un remer internacional del Nàutic, em va preguntar que era el que tenia que fer per vendre taronges per Internet. Li vaig explicar el millor que vaig saber.
I ahir al vespre, mentre visitàvem la fira de Santa Llúcia, en arribar a la parada de fruites i verdures Joan Castellà, vaig comentar-los l’eventualitat i la seva dona em va explicar que n’eren pioners i que no sols t’ho transportaven als pobles veïns, sinó a llocs molt més allunyats, fins i tot de les Espanyes (no m’ho va dir així, però ara mateix no me’n recordo dels pobles i ciutats que va esmentar)
Amb aquesta manera de comprar segur que el pagès se’n surt beneficiat, però també el comprador que s’estalvia de que la fruita i la verdura es passi dies per les cambres frigorífiques i que s’estigui carregant i descarregant contínuament.