dimecres, 4 de gener del 2012

RETALLAR ALS NENS I D'ALTRES MESURES


L’Ajuntament d’Amposta ha de patir una profunda crisi per a tenir que retallar als nens. Des del meu record, els Reis Mags d’aquest 2012, no arribaran en vaixell a l’embarcador de l’Ebre. Aquest any, per primer cop, “sortiran” de la rotonda del Lligallo. Llogar el vaixell per a transportar els Reis ha de sortir molt car, sinó, no s’entén.
I és que les retallades arriben a llocs inversemblants, llocs, fins ara, inimaginables, però que no se’ls hi ha escapat als nostres governants (a tots els nivells de govern)
Ja fa algunes setmanes, el portaveu del meu partit ens va dir que, per primera vegada, la regidora d’hisenda els havia cridat per a “pactar” amb ells els pressupostos per al 2012. Imagino que més que voler-los pactar era sondejar-los per a veure si els podien recolzar i així no sortir davant la ciutadania d’Amposta com els únics artífex de les retallades.
A la reunió que tinguérem nosaltres al partit es van suggerir diverses mesures, com la de treure la productivitat d’alguns dels empleats municipals, precisament els que estan més amunt de l’escalafó. Per la meva part jo també vaig ver una aportació, però la majoria del meus companys o es van mostrar indiferents o no hi van estar d’acord.
Però com al meu blog puc posar el que em sembli, us explicaré la meva proposta.
Simplement es tractaria de suprimir la línia regular de bus urbà. Sóc conscient que, per llei, les ciutats de més de 20.000 habitants estan obligades a prestar aquest servei i que, també, el meu partit sempre ha fet una aposta clara per a fomentar-ne l’ús. Però malgrat tot, durant la majoria de viatges, els autocars només transporten “aire”.
Amposta va començar a oferir el servei quan encara no tenien 20.000 habitants i, per tant, no hi estàvem obligats a donar-lo. Va ser un promesa electoral de CiU de l’any 1999 i que, finalment, va començar a donar-lo cap al final de la legislatura, es a dir, cap el 2003. Per tant, ja porta en funcionament més de 8 anys i a hores d’ara no es pot afirmar que sigui un servei consolidat, ni molt menys!
Durant la legislatura passada, amb canvi d’alcalde i regidor responsable, sé li va demanar a aquest últim que fes comissions especials de governació per a tractar única i exclusivament el tema del transport públic municipal. No recordo que se’n fes ni una. Ara bé, a cada comissió informativa de l’àrea s’incloïa un punt a l’ordre del dia per a parlar-ne. Els resultats, com es poden veure, sempre han estat negatius i l’autobús, al menys quan passa per davant de casa nostra, segueix transportant “aire”. 
 
Malgrat les modificacions d’itineraris (tothom pretén que passi per davant de casa seva), malgrat alguna bonificació tarifària per a determinats col·lectius (estudiats i jubilats i pensionistes), malgrat congelar les tarifes un any sí i un altre també, no s’incrementa (al menys de forma significativa) l’ús de l’autobús.
Quan costa el servei a l’ajuntament? Quasi 150.000 euros o el que és el mateix, un 30 milions de les antigues pessetes.
Seria una il·legalitat suprimir-lo? Possiblement sí, però si es retalla la sanitat, l’ensenyament, no es paguen les nòmines dels treballadors i se’ls hi descompta l’IRPF (il·legalment) sobre quantitats no cobrades i no passa res, perquè no es podria aplicar aquesta mesura?
A més, l’administració sempre té un arma que pot usar quan vulgui, el canvi de la normativa que el regula.
Quants llocs de treball es podrien crear amb aquest estalvi? A quantes famílies ampostines ajudaria a arribar a finals de més?
Només demano que hi reflexionem. Segurament sortiria més barat que un taxi traslladés a les persones necessitades que estar pagant a una empresa per un servei intranscendent.