diumenge, 17 de juny del 2012

ELS FETS HISTÒRICS NO SÓN TOTS IGUALS



Quan faig balanç de la meva etapa com a regidor de l’Ajuntament d’Amposta, desafortunadament trec molt poques conclusions positives, més enllà de ser representant del ciutadans i poder-los ajudar dintre de les meves possibilitats (que eren més aviat poques)
En 8 anys, només dues coses es van fer gràcies a la meva iniciativa. La primera d’elles va ser reconvertir de zona d’equipaments a zona verda la placeta que hi ha al costat de la plaça de la Pau on hi ha una font, uns gronxadors i diversos bancs i arbres. La segona va ser fer canviar un indicador prop de Freginals (el que es trobava segons es ve d’Ulldecona) per la carretera de Tortosa a Ulldecona on posava només Freginals per a passar a posar Freginals/Amposta (tal com es pot veure ara) i evitar així, fer donar la volta per Santa Bàrbara per aquells que desconeixen que hi ha un nou traçat viari i que pretenen arribar a Amposta o al delta de l’Ebre.
Com deia al començament, un exigu balanç...
Encara que també va ser gràcies a mi que les plaques del “Ministerio de la Vivienda”, amb el jou i les fletxes franquistes, van desaparèixer de les façanes de moltes cases i blocs d’habitatges que s’havien acollit als programes de “protecció oficial”. No sabria quantificar exactament quantes plaques va retirar la brigada municipal i que prèviament havia localitzat, però calculo que en serien unes 30, de diversos barris i carrers de la nostra ciutat, evidentment, de les parts més antigues.
Aquestes plaques evoquen els anys del franquisme i la seva retirada s’empara en la llei de la memòria històrica. Tot i això, sempre et trobes amb algú que amb l’argument de que “formen par de la història del nostre país”, estan en contra de la seva retirada.
Un dia em vaig trobar amb un senyor que viu molt prop de casa meva que em va dir precisament això i que ell sabia on n’hi havia una, ja que estava a una casa de la seva propietat, però que no m’ho pensava dir.
Seguit la teva lògica, potser també caldria tirar per terra les piràmides d’Egipte” –em va dir-.
Si les va fer construir Franco, també s’haurien de tirar per terra” –li vaig respondre jo en broma.-
Evidentment no és el mateix. Les històries, afortunadament, no són totes iguales. Si bé és cert que sempre seran favorables als interessos d’aquells que les escriuen.
La construcció de els piràmides d’Egipte van causar molta sang i vides, sobre tot dels esclaus que hi van treballar, mentre que Franco va provocar una cruent guerra civil que va causar milers de víctimes entre els dos bàndols enfrontats. Vull remarcar que la victòria franquista va ser degut al cop d’estat que van donar diversos generals en contra del règim legalment establert de la II República (entre ells Franco) Per tant, res a veure el que representen els símbols feixistes amb els propis dels règims democràtics encara que estiguin en desús degut al pas del temps.
A part de les plaques dels habitatges, cal recordar que a Amposta encara hi ha diversos carrers amb clares connotacions franquistes i també un rètol de grans dimensions gravat en un bloc d’habitatges a la part baixa de la ciutat.  
A Tortosa hi ha diverses associacions, com el Casal Pantxampla, que fa temps que demanen la retirada del monument que hi ha al riu al costat del pont de l’Estat o la substitució del nom de l’actual plaça Pius XII, un Papa que es va posicionar al costat de les potències de l’Eix Italo-alemany durant la II guerra Mundial.
Quan de temps més haurem de retre vassallatge als opressors? Es clar que sempre n’hi haurà de melancòlics...