dilluns, 27 d’agost del 2012

NIT DE PUBILLES A ULLDECONA



Sabeu a qui vaig tenir tot el temps al costat durant el pregó i la proclamació de pubilles? Bé, ja us ho diré una mica més avall.
Marta Itarte i Sorlloa, la filla petita del meus amics Paco i Rosa és la pubilla del Patronat de la Passió de la Festa Major d’Ulldecona 2012.
Els nostres amics ens van convidar a l’aperitiu que van donar a casa seva. Allí em vaig trobar o retrobar amb un bon grapat d’amics i coneguts amb qui sempre resulta un plaer parlar i també, perquè no, explicar-nos algun acudit.
Des d’allí, a la Casa Consistorial, al començament del carrer Major. Poc a poc les parelles formades per les pubilles i els seus acompanyants anaven sortint al carrer. Fora, familiars, amics, coneguts i també polítics locals i foraster, estaven esperant el moment de marxar a escoltar el pregó de la festa que es feia a l’auditori del teatre de l’Orfeo, al mateix lloc on es representa la coneguda Passió d’Ulldecona.  
Una vegada allí les anaven presentant, i al so de la música que cada una d’elles havia triat per a l’ocasió, pubilla i acompanyant pujaven a l’escenari i s’acomodaven a la cadira corresponent. Quan ja van ser totes segudes, l’alcalde, Clestino Hervas (que porta de regidor de forma interrompuda des de l’any 1979 o sigui des de  els primers comicis municipals passant pe la UCD, el CDS i després en candidatures independents) va presentar la pregonera. Del seu discurs em vaig quedar amb alguna de les frases:
-“Durant les festes cal oblidar-nos dels problemes i mirar de xalar”.
-“Estic aquí per a presentar a la pregonera, no per a parlar de política”.      
Inconscientment (o potser no), me’n vaig recordar de l’ancalde d’Amposta que, com sabeu, aprofita qualsevol moment per a parlar de les magnificències de la seva figura, que és el mateix que dir de la grandesa de la seva gestió davant l’ajuntament.
A per cert, me’n estava oblidat. Qui hi havia al meu costat, bé només separats pel passadís. L’exancalde, Roig i gualdo, que, segurament no es perdia cap detall de la intervenció d’Hervas. El que no sé, ni puc saber, es si estava pensant el mateix que jo.
Per cert, una pregunta: Què feia allí Roig i gualdo si ara no ostenta cap càrrec públic? Ho es que fan com a Pujol, que el passegen per tot per a veure si encara els guanya alguna batalla. I una qüestió, l’alcalde d’Ulldecona (que no és de CDC, no li va dir bé el nom i el va anomenar Josep maria quan tothom (o quasi tothom) sap que es diu Joan maria. Ah! I a Eros Esquerré, el Regidor de Joventut i representant de l’Ajuntament d’Amposta, no el van presentar. Segur que no el coneixien.
Després li va tocar el torn a la pregonera, la senyora Ivonne Sarió i Grau. Des del meu punt de vista, el seu pregó podria dividir-se en tres parts prou diferenciades: una primera part molt personal (on ens varem quedar amb les ganes de si el seu segon fill va néixer o no a Ulldecona, la segona part molt més generalista i, finalment la cloenda amb la interpretació de l’himne d’Ulldecona amb lletra del poeta Jaume Antich i Domènech i música del mestre Miquel Querol i Gavaldà.
Del ampli currículum de la pregonera, destaca la seva trajectòria musical i educativa i, sobre tot, la interpretació de la guitarra. Per tant (i és cert que així ho esperava) hauria d’haver interpretat l’himne acompanyat de la guitarra. Potser un altre any on, també, acabarà d’explicar-nos si el xiquet va néixer o no a Ulldecona.
Després va venir la col·locació de les bandes a les pubilles i el lliurament d’obsequis a la pubilleta i hereuet de l’Associació de Mestresses de Casa i a la parelleta de xiquets que van ajudar a l’acte així com a la presentadora.
Algunes coses em van cridar l’atenció de la vetllada. Primer que res, que es parlés del ball del xim-xim i que s’anomenés als veïns del poble com a falduts i faldudes, la qual cosa, fins el que jo sé, es pretén abolir per part d’una part de la població i dir-se ball de Mantons i ulldeconencs i ulldeconenques.
També em va cridar l’atenció que l’associació taurina es digués “Amics dels Bous”. Tan bé els tracten’
Acabat l’acte, els acompanyants, algunes pubilles van canviar de braç, van abandonar el local per a dirigir-se al Club Joventut on ja els esperava l’orquestra Montesol per a tocar al seu honor dues peces. La primera d’elles per a ballar-la amb el primer acompanyat i, com és lògic, la segona, amb el segon. I aqueles que no van canviar de parella, van ballar tots dos balls amb el mateix.