dijous, 27 de setembre del 2012

L’AMPOSTA NEGRA

El carrer Sebastià Juan i Arbó el passat mes de març.


Visc a l’Amposta negra.  Imagino que, a part del meu barri, a la ciutat, n’hi ha d’altes que també són negres com el meu.
Una de les meves primeres feines del dia és treure a Electra, la meva gosseta, a fer les seves necessitats. En sortir al carrer, com anava núvol, avui ho he vist més negre que els altres dies.
L’ajuntament d’Amposta, per economitzar, ha elaborat un pla d’estalvi energètic. Quan arriba la tarda, primer s’encenen els llums dels principals carrers: avinguda de Catalunya i Sebastià Juan i Arbó. Més enllà ja no ho distingeixo bé. Més tard, i tal com va caient la tarda, s’encenen els dels altres carrers: Amèrica, Murillo, Canadà, Bolívia, Brasil, Xile, Velázquez, etc.
Aquest matí la foscor envaïa tot el barri. Només a la llunyania es podia veure una mica de llum i, de tant en tant els fars d’algun cotxe trencaven la foscor de la matinada.
He arribat a pensar que potser hauria d’haver sortit de casa amb una llanterna. No he trigat gaire en veure a una noia que en portava una baixant pel carrer Velázquez i dirigint-se cap al centre de la ciutat.
Quasi sense voler-ho, el cap m’ha fet pensar en les imatges que sortien a les pel·lícules ambientades en els segles XVI i XVII quan no hi havia llum als carrers i aquest estaven plens de malfactors que esperaven el moment oportú per assaltar els ciutadans i robar-los la bossa de diners. Eren els temps de la capa i espasa.
Encara que aquesta situació ja fa temps que es dóna, no ha estat fins avui, amb el dia cada vegada més curt i amb el cel ennuvolat, quan realment he tingut la sensació de viure a un barri negre. Fins ara observàvem que els llums del carrer s’obrien més tard que les de l’avinguda de Catalunya i que pel matí s’apagaven abans. Però al fer el dia llarg, pràcticament no tenia incidència en el meu horari.
Fa anys que em pregunto si a Amposta hi ha ciutadans de primera i de segona categories. I no em refereixo a ser de CiU o d’un altre partit. Ara encara m’ho pregunto més.
A Amposta hi ha 5 carrers que destaquen sobre la resta: avinguda de la Ràpita, avinguda de Santa Bàrbara, avinguda de Catalunya, carrer Sebastià Juan i Arbó i avinguda Josep Tarradellas.
Quan s’apropen les dates de Fira Amposta sé solen col·locar els llums de Nadal que guarneixen la ciutat durant un mes aproximadament. Tradicionalment aquesta il·luminació s’instal·la per l’avinguda de la Ràpita, avinguda de Santa Bàrbara, carrer Grau i començament de l’avinguda de Catalunya, allí on conflueix amb la de la Ràpita. Per tant, per a mi, queden discriminats tota la resta de carrers, sobre tot els esmentats més amunt.
Ara, amb l’apagada, encara se’n descriminen més. I jo pregunto: És que hi ha zones al poble on no es paguen impostos?
I una darrera pregunta: Afecta l’apagada a la urbanització Favaret? Seria qüestió de comprovar-ho.