dissabte, 12 d’octubre del 2013

EL BATEIG DE XIQÜELOS I XIQÜELES DEL DELTA I ELS PERIODISME COMARCAL



No cal ni dir que sense que els mitjans de comunicació es fessin ressò de els notícies, els esdeveniments (de qualsevol tipus) passarien desapercebuts per a la gran majoria.
Però de vegades, quan llegeixes la premsa comarcal (què sovint és l’única que parla de les nostres comarques) no pots deixar de molestar-te. Vull remarcar que no és indignació (què bé podria ser-ho), només es una mica de mosqueig.
Us vull fer una pregunta, per a mi important i fonamental sobre els que us explicaré: Quants periodistes van cobrir el passat dissabte el bateig de la colla castellera?
No ho sé, pocs... La majoria estaven massa capficats amb el tema del Projecte Castor. Jo en vaig veure molts més al bateig dels Xics Caleros...
Jo vaig concedir dues entrevistes: una per Amposta Ràdio i l’altra per a Canal 21.
Joaquim Buj, que va fer la crònica per a Diari de Tarragona, la va basar amb el que jo li vaig explicar abans de l’actuació. Aproximadament a les 16:30.
Silvia Berbís, de l’Aguaita.cat em va enviar un missatge privat on em deia que volia escriure alguna cosa aquella mateixa nit. Li vaig dir que havia fet un avançament de crònica al meu blog així com també hi havia penjat algunes fotos. Les fotos són de marc Ibeas i meves.
La revista gratuïta l’Estel, va publicant alguna cosa de les que li envio. Al número d’aquest mes d’octubre som portada. S’hi veu una foto amb el pd4 del dia de la Via Catalana. En lloc surt que la foto ha estat tirada per mi.
Ramón Bel, que ens va fer de presentador (gràcies Ramon) em va demanar fotos. Li vaig enviar les primeres que vaig publicar així com la crònica que vaig escriure dilluns. A cap lloc hi diu que les fotos son meves i la seva crònica és un refregit utilitzant part del meu text. Tampoc explica res.
Un aclariment. La foto del grup que he publicat, no es meva, però si està feta amb la meva càmera i una mica retocada per mi.
Finalment, el setmanari l’Ebre publica dues fotos i, encara que em cita a mi com l’autor d'una d'elles, però en cap moment se'm va demanar permís per a fer-ho. I, si llegiu la crònica, insisteix que la colla castellera està formada per gent d’Amposta i Deltebre i d’altres pobles del Delta. De fet ho explica així: ... Està formada per gent tant de la capital del Montsià com de Deltebre, així com d’altres municipis del Delta.   
I si parlem de la ciutadania en general, encara a hores d’ara, molt gent confon Delta per Deltebre i ubiquen allí a la nostra colla castellera.
A veure com ho puc explicar. És cert que el grup que la va crear estava format per gent d’Amposta i Deltebre, però mentre d’Amposta n’eren 7, de Deltebre només n’hi havia una. Actualment n’hi ha alguns més, però no són un grup principal dintre de la colla.
Del Delta. A part d’Amposta i Deltebre, només hi ha dos pobles més del Delta que aportin castellers: l’Aldea, però sobre tot la Ràpita que, segurament és el segon grup majoritari dintre de la colla. El tercer seria Alcanar que jo no forma part del Delta.
No tenim ni cap casteller ni soci de Sant Jaume d’Enveja, ni Camarles ni l’Ampolla que serien les altres poblacions deltaiques. En canvi si tenim una nodrida representació d’altres pobles de la comarca del Montsià: la Sénia, la Galera, Ulldecona (també del barri Castell i les Ventalles), Mas de Barberans i Santa Bàrbara. I d’alguns del Baix Ebre: Bitem (eh, Carlos?), de la Raval de Cristo i fins i tot de Tortosa. I evidentment de Vinaròs. Els pilars simultanis del final del bateig volia ser un homenatge a tots aquests pobles que ens aporten castellers i socis a la colla.  
A que així explicat s’entén millor?