diumenge, 13 de juliol del 2014

MIRAR DE REMUNTAR EL VOL

El propietari de la Sala Metro, va tenir la brillant idea de canviar d’ubicació la discoteca que té a la zona lúdica de Tosses a la encara zona comercial del costat del cementiri, al mateix lloc on va estar el centre comercial Carrefour. De totes maneres, no està clar que, finalment, s’acabi traslladant. No perquè l’ajuntament ampostí no accedeixi al canvi, sinó perquè, segons sembla, ara, el propietari de la Metro ha decidit tancar-la definitivament.
Tot indica que l’equip de govern veu en bons ulls la reconversió de la fallida zona comercial en la nova zona d’oci de referència. Alguns comerços que han anat tancat en aquests 3 anys i mig que fa des de que es va inaugurar, ja s’hi ha instal·lat bars i restaurants; alguns d’ells esperant atreure al sector de públic més jove, la qual cosa indicaria que, efectivament, s’està esperant un nou impuls per aquella zona.
Mentre això passa, les darreres botigues estan tancant. Cada cop són menys les que queden obertes i, segurament, al final, tancaran totes. Què queda de les promeses que es feien quan s’havien de vendre o llogar els locals? Què queda de les il·lusions dipositades d’un bon nombre de petits empresaris locals i fins i tot d’algun foraster?
Tots no van ser com el meu amic Enrique (conegut a Ulldecona com el Gato) A Enrique li van oferir un local però, abans de res, va voler saber en quan de temps podria amortitzar la inversió. Li van dir que no es podia saber i, per tant, Enrique va negar-se rotundament a fer qualsevol canvi d’ubicació. Però fins i tot a ell, que sempre tenia gent a la botiga de davant del Mercat d’Amposta, la crisi el va dur a tancar.  
Però la gent no para d’obrir nous comerços. Quasi amb la mateixa rapidesa com se’n tanquen. En alguns locals es posa el mateix negoci que ja hi havia, per mirar de que la inversió sigui molt més petita. En canvi, d’altres es reinventen cada vegada mirant de trobar alguna cosa que funcioni. Però normalment està tot inventat. És difícil trobar una cosa nova que doni resposta a la demanda d’un sector determinat de públic.
Els negocis més comuns són els bars i les botigues de roba. La majoria dels qui obren un bar es creuen que amb saber servir cerveses ja en tenen prou. Davant la competència, majoritàriament d’aquells establiments més consolidats, s’hauria de buscar un plus que els diferenciés de la resta. Tot i això, l’èxit no el tenen assegurat.
Pel centre d’Amposta, on tradicionalment s’ha ubicat l’àrea comercial més important, es veuen molts de locals tancats. No vull portar mala astrugància, però el lògic és que encara se’n tanquin més. I és que digui el que digui el govern o el que afirmen les dades estadístiques que ens mostren, sempre interpretades segons la seva conveniència, l’economia del país està lluny de remuntar el vol.
La normalitat no retornarà fins que ens podem permetre de tant en tant un extra sense haver de mirar el preu dues vegades abans de decidir-se.