dissabte, 25 de març de 2017

CARÈNCIES DE PLANIFICACIÓ

Les rotondes solen ser una infraestructura viària d’alta dificultat. Quants de vosaltres esteu convençuts de que les sabeu gestionar bé?... Segur?
Si a part de la dificultat que comporta de per si, sé li suma una gran afluència de vehicles, és fàcil que tot plegat acabi amb un enorme caos. Una prova d’això la puc comprovar a diari a la rotonda dels nusos de Tortosa. No sé si sabeu que el pont de l’Estat, el més vell de Tortosa porta mesos en obres (y los que te rondaré, morena...) Sé li està fent una reforma integral. Com sempre passa en aquests casos, les obres duraran més dl previst inicialment. Mentre es duen a terme, té un carril tallat i, per tant, una part dels vehicles (me sembla que són els que entren a Tortosa), són desviats pel pont del Mil·lenari creant, com us explicava un autèntic caos a la rotonda dels nusos, la que hi ha a la part dreta del riu.
A Amposta, la rotonda més congestionada és la de la plaça de la Castellania d’Amposta, sobre tot durant les hores punta (entrada i sortida del col·legi de les monges, inici i final de la jornada laboral, etc.)
Anem a analitzar què és el que passa a aquella zona. Són veïns de la plaça de la Castellania dos grans superfícies comercials, l’estació d’autobusos i d’alguna manera el col·legi de les monges... I gràcies que el centre comercial Futuro Ciudad Amposta no té pràcticament activitat. A part d’això, molts vehicles que entren o surten d’Amposta en direcció als pobles del Montsià interior i Tortosa també passen per allí.
Vull pensar que aquesta zona es va haver de planificar amb els corresponents informes dels tècnics municipals... Però jo que no sóc tècnic (ni era polític amb poder de decisió), trobo que es va planificar malament, ja que l’acumulació de serveis ocasiona, com ja he dit, una gran afluència de transit que congestiona sovint aquella zona, on sol imperar la llei del més fort que és el que sol sortir primer sense mirar cap a l’esquerra que és d’on sempre venen els cotxes.
Normalment els més forts de tots són els autobusos de la Hife. Quan entren a l’estació (han d’envair el carril contrari), no solen cedir el pas dels vehicles que pugen pel carrer Sebastià Joan i Arbó i quan surten i s’incorporen a la rotonda, encara menys... Ja pararàs, deuen de pensar els conductors, tal i com m’ha passat a mi alguna vegada.
El mal ja està fet. El que tenim allí no es pot treure... Per tant, el que cal es buscar solucions per a alleugerar de trànsit la zona. Quines solucions? Tot i que puc tenir alguna idea, aportar solucions no és la meva responsabilitat. Suposo que quan l’actual regidor de Governació Miquel Subirats constitueixi la comissió per a estudiar els punts negres d’Amposta, aquest serà un dels que s’hauran de resoldre.
De totes formes me vaig a mullar... El principal és, molt possiblement, millorar els accessos amb el col·legi de les monges. Crec que el POUM que es va aprovar en temps de Roig ja contempla alguna cosa al respecte. Una altra solució seria la instal·lació de semàfors que regulin la circulació en aquest punt.  
A part de tot el que he dit, vull recordar que, també en aquesta zona, s’ha començat a construir el nou CAP. Això vol dir que una vegada entri en funcionament el nou equipament sanitari, els vehicles dels usuaris ajudaran a col·lapsar encara més aquella zona.
Una de les assignatures pendents que tenim a Amposta és l’ús del transport públic urbà, tot i que en aquest cas, no crec que pugui ser una solució eficient. Hem de pensar que té una capacitat reduïda i la freqüència de pas és de cada ½ hora aproximadament.  
La meva conclusió és que queda molt per fer i quan abans es comenci, millor, ja que correm el risc que si es triga en actuar, quan es faci ja s’anirà endarrerit.