diumenge, 3 de desembre del 2017

UNS RESULTATS PREVISIBLES

Barcelona.
L’Ajuntament de Barcelona va donar a conèixer el passat dimarts un estudi sobre mobilitat. Tot i que no he pogut analitzar els resultats perquè no els he trobat publicats en lloc (potser és que no els he sabut buscar), pel que vaig escoltar primer a la ràdio i després a la tele, els resultats eren més que previsibles.
L’estudi es va fer dividint els usuaris en 4 grups (normal): vianants, bicicletes, motos i cotxes.
Primer que res sé van poder extreure dues conseqüències:

-Què tots els grups culpen als altres dels problemes diaris que pateix la ciutat.
-Que cap grup (en general) accepta les seves pròpies infraccions.

El grup dels motociclistes és el que més sé queixa , sobre tot del poc respecte que els hi tenen els altres grups. Però paradoxalment és el grup que més infraccions comet.
El grup dels automobilistes és el que més segur sé veu.
Els ciclistes estan molt criticats per la manca de civisme, ja que hi ha llocs on solen conviure amb els vianants i aquests sé veuen molt insegurs davant la presència de les bicicletes.
Una vegada un alcalde d’Amposta me va dir que era un expert en temes de mobilitat. Va ser un elogi gratuït perquè de cas no me’n va fer gens ni mica. No sé si sóc o no un expert, però si sovint opino sobre aquest tema vol dir, al menys que m’interessa. A part d’això trobo que les meves conclusions solen tenir sentit.
Barcelona.
Podria presumir dels 15 punts que encara conservo del carnet de conduir, però és perillós fer-ho, perquè qualsevol dia n’he puc fer alguna i veure com me’n treuen uns quants i deixo de ser verge (be, sempre me quedarà el cognom)   
Ho he dit alguna vegada. El col·lectiu que ha de vigilar més són els vianants, ja que és el col·lectiu més feble. Fa 4 anys vam anar a Zagreb i allí les bicicletes solen compartir les voreres amb els vianants. Davant de la proximitat d’alguna (quan la veies, perquè de vegades te venen pel darrere i no les veus), m’espantava. Però no sé si serà per la experiència que tenen, durant els 3 dies de la nostra estada no vaig veure cap accident.
Zagreb. 

Els grup dels ciclistes és els que va a continuació dels vianants. La bicicleta és un element poc estable i les proteccions que té (tot i que darrerament és obligatòria anar en casc), són similars a les dels vianants o sigui nul·les.
Després venen els motociclistes que tot i que es veritat que van millor equipats que els ciclistes, la velocitat, la imprudència i el pes de la màquina (quan sé tracta de motos de gran cilindrada) fan que també sigui un grup molt feble. He de reconèixer que no he tingut mai carnet de moto i, per tant, mai he conduit una moto. Però sóc prou equànime per a valorar les actituds de una gran part dels motociclistes i sí, estic molt d’acord amb l’estudi: els motociclistes són els que més temeràriament circulen per la carretera. Encara recordo una carrera que vaig trobar fa uns anys mentre baixava pel port de la Teixeta baixant de Montblanc.

El darrer grup, els dels automobilistes són, sense cap mena de dubte els que poden sentir-se més segurs, sobre tot pel que es coneix com a seguretat passiva (airbag, cinturons de seguretat, reposacaps, etc.) Tot i això no vol dir que no cometin infraccions. Si voleu, un dia podeu fer una proba. Seieu una llarga estona prop de la cruïlla entre l’avinguda de Catalunya i el carrer Amèrica d’Amposta. Tant per als que pugen com per als que baixen per l’avinguda, hi ha un stop (en vertical i en horitzontal) La majoria dels cotxes que s’aturen  és perquè veuen els cotxes que s’apropen pel carrer Amèrica. Sinó ne ve cap, se’l salten a la torera.     


Zagreb.