dimecres, 11 de juny del 2025

ENTREVISTA A CARLES ORERO, REPRESENTANT DE LA LIRA AMPOSTINA A L’EXPOSICIÓ FRANCESC CASANOVAS I TALLARDÀ, UNA VIDA DE PEL·LÍCULA

Vaig quedar amb Carles al Museu de les Terres de l’Ebre, al lloc on només feia uns dies s’havia inaugurat solemnement l’exposició homenatge al mestre Francesc Casanovas.

Durant l’estona que vam estar parlant, Carles es va mostrar afable, entusiasmat i satisfet per la feina ben feta. Em va explicar amb tota mena de detalls alguns dels episodis viscuts pel mestre, fins i tot algunes dades i dates que recordava a la perfecció. De vegades l’havia de tallar per a dir-li que tot allò que m’estava explicant ja tindria temps de fer-ho un cop formulada cada pregunta d’aquesta entrevista.  

Vaig tindre la intuïció que després de tota una vida dedicada a l’ensenyament, ara, ja jubilat, podia dedicar-se plenament a la seva veritable passió, la recerca, ja que em va dir que una vegada tancada l’etapa sobre el mestre Casanovas estava investigant la vida i obra d’un altre ebrenc il·lustre i poc conegut, tot i que va ostentar càrrecs importants... Però no desvelaré al nom d’aquest personatge per respecte a Carles i les indagacions en curs que està portant a terme i per donar un halo de misteri que ja es coneixerà en el moment oportú.

P. Encerto si dic que la investigació sobre personatges i esdeveniments és la teva gran passió?

R. Tens tota la raó. Fer recerca, sobretot, històrica m’apassiona.

P. La recerca sobre la vida i obra del mestre Francesc Casanovas va sorgir una mica per casualitat, explica’ns com va anar...

R. El març de l’any 2024, la junta de la Lira Ampostina, estava cercant activitats a fer per obtenir ingressos. Casualment, una nit que vaig anar a buscar a la meva filla que fa grau professional a la Lira, plovia, per la qual cosa vaig anar a fer un cafè al bar de l’entitat. Estant allí, vaig veure un quadre amb tots els directors que ha tingut la banda de la Lira i vaig pensar, ’mira!, podem fer un concert dedicat a cada director’. En sortir al carrer, vaig veure la placa del carrer dedicat al mestre i director Francesc Casanovas i Tallardà. En arribar a casa vaig cercar informació sobre ell i els resultats eren impressionants. Dilluns ho vaig exposar a la Junta de la Lira. Els va semblar bé. Dimecres, casualment, va arribar a l’entitat un e-mail de Juan Francisco Cayuelas Grao, biògraf i alumne del mestre Casanovas a Torrevella així com catedràtic de flauta del Conservatori Superior de Música de Múrcia el qual, proposava a la Lira participar, juntament amb la Unió Musical de Llíria i la Banda Simfònica de Torrevella (les tres entitats que va dirigir el mestre Casanovas, a l’Estat espanyol) als actes de commemoració del 125è aniversari del naixement del mestre Casanovas. Com resulta que jo, tres dies bans els vaig proposar una activitat sobre el mestre Casanovas, van nomenar-me representant de la Lira al projecte.

P. Des d’un bon començament la Lira va dipositar en tu la confiança d’organitzar un gran homenatge al mestre Casanovas. Com vas rebre la petició?

R. Era qüestió de fer recerca, per tant bé.

P. Ja des d’un bon començament es tenia clar que l’homenatge havia de ser una exposició o s’anava més per fer una sèrie de concerts en el seu honor?

R. Totes dues coses. En cada una de les seus: Torrevella, Amposta i Llíria, a més de l’exposició es programarien uns sèrie d’actes musicals paral·lels. Com a exemple, podem dir que la Lira Ampostina, a més de l’exposició, té programats quatre concerts de cambra, tots ells amb peces del mestre Casanovas. El 26 de juny un concert amb quatre instruments de vent, sobre set obres del Mestre Casanovas, arranjades per Armando Bernabé (alumne del mestre a Torrevella i exdirector de la Banda Real), el qual ha cedit les peces a la Lira Ampostina per a tal esdeveniment. El 3 de juliol un altre concert de saxofons, el 17 de juliol un altre amb la flauta com a protagonista i el 23 d’agost, com a cloenda de l’exposició a Amposta, una taula rodona, complementada amb obres per a piano, guitarra, metalls i l’actuació de la Coral de la Lira Ampostina.

P. Recordo que fa uns mesos, durant la junta general de socis de l’entitat vas dir que al principi creies que la tasca de recopilació de la informació necessària no duraria molt més d’un mes i que, finalment, has emprat més d'un any a preparar la commemoració de l’efemèride del 125è aniversari del naixement del mestre.

R. Efectivament. En un principi la tasca consistia a recopilar una sèrie de partitures de l’arxiu de la Lira, així com contactar amb persones (exalumnes i músics) de l’etapa ampostina del mestre. Però Octavi Ruíz, exdirector de la Banda, ens va dir que sabia d’unes caixes on podia haver-hi ‘coses’ del mestre Casanovas. Aquestes caixes i una altra que vam trobar després, eren com un bagul dels tresors. Fins i tot va aparèixer una obra ‘Legend’ que es suposava perduda o que romania als arxius de l’Orquestra Simfònica de Calcuta. I no, casualment va aparèixer a la Lira! A més de documentació que anava des de la seva època com a músic a l’Orquestra Pau Casals, també s’hi van robar obres del musicòleg Lamote de Grignon dedicades a Casanovas i partitures i correspondència amb: Yehudi Menuhin, Narciso Yepes, José Iturbi, Heitor Villalobos, Zubin Mehta. Era impressionant!

A més a més, la família Montañés, d’Amposta, tenia un gran llegat del mestre Casanovas, que ens va cedir.

P. Quin paper té Cayuelas en tot aquest homenatge? Creus que sense la seva inestimable col·laboració s’hauria pogut portar a terme l’exposició del museu?

R. Juan Francisco Cayuelas és ‘l’alma mater’ del projecte. La major part de la documentació, instruments i objectes presents a l’exposició els ha anat recopilant al llarg de molts d’anys. Ell ha estat, també, qui ha contactat amb les diferents administracions que han col·laborat en el projecte.

P. Dos dies abans de la inauguració de l’exposició al Museu de les Terres de l’Ebre a Amposta us vaig veure junts i vaig pensar que gràcies a Francesc Casanovas havia sorgit una bonica amistat.

R. Doncs així és. Hem compartit moltes estones al llarg d’aquest any fent recerca ‘des de la distància’. Ell a Oriola, on viu i jo a Amposta. A més el fet s’ha vist afavorit per la gran quantitat de documentació que ha aparegut del mestre a Amposta, la qual cosa feia que haguéssim de contactar sovint.

P. Explicar la vida de Francesc Casanovas en unes poques línies és impossible, ja que com diu l’exposició, la seva vida és de ‘pel·lícula’. Però en grans trets, qui va ser Casanovas?  

R. Un músic, director, pedagog, compositor i excel·lent persona, que va deixar empremta en totes aquelles persones i entitats amb qui va tenir contacte. El seu nom es relaciona amb altres músics importants del segle XX amb qui va tindre algun tipus de relació: Pau Casals (van mantenir una llarga amistat), Igor Stravinsky, Mehil i Zubin Mehta (del qual va ser mestre d’harmonia i contrapunt a Bombai i que va acceptar la presidència d’honor de l’exposició). Zubin Metha sempre s’ha referit a Casanovas com ‘el maestro’. També es va relacionar amb Francesc Gabarró, Yehudi Menuhin, José Iturbi, Narciso Yepes, Heitor Villalobos, García Asensio i tants d’altres! Malgrat Casanovas és un perfecte desconegut al panorama musical de l’Estat espanyol, en canvi, a països com l’Índia, Estats Units, Regne Unit o França coneixen molt bé la seva obra.

P. És evident que a la Lira Ampostina hi va deixar una gran empremta, ja que a part de ser director de la banda durant nou anys va crear una orquestra de cambra i el cor Ocells del Montsià, que, per cert, cantaven en català en plena dictadura franquista, a part de compondre l’himne de l’entitat que és una de les primeres coses que s’ensenya als xiquets i xiquetes que aprenen música a la societat.

R. Caldria afegir la creació de la Banda Junior’s de la Lira Ampostina, l’impuls per crear un grup de rock com eren els Balck Stars i la incorporació per primera vegada de dones a una banda de música.

P. L’exposició és itinerant i tindrà diversos llocs d’exhibició: Torrevella, Llíria, Madrid, Amposta i Barcelona, si no vaig errat...

R. En un principi van ser les seus de l’exposició havien de ser Torrevella, Llíria i Amposta. Però el projecte s’ha fet gran i van acabar afegint-se el ‘Real Conservatorio Superior de Música’ de Madrid (on ja s’ha fet) i Barcelona. També han sol·licitat l’exposició per al 2026 el govern de l’Índia i la població d’Horta de Sant Joan (poble d’on pervé la mare del mestre).

P. Al museu de les Terres de l’Ebre es podrà visitar entre el 31 de maig i el 24 d’agost. Normalment, les exposicions al museu solen durar un mes i aquest fet pressuposa la impotència que té aquesta... Que no és una exposició més, vaja...

R. No, per suposat. També hi ha programats, al mateix museu, tres concerts de cambra (26 de juny, 3 de juliol i 17 de juliol) complementaris a l’exposició. Tots ells d’obres de mestre Casanovas.

P. Vas explicar que amb l’ajuda inestimable d’Octavio Ruiz, que va ser l’anterior director de la banda de música de la Lira i Javier Escrihuela, que va ser-ne president, us vau posar a remenar arxius i trobareu autèntics tresors del mestre Casanovas que, en alguns casos, es donaven per desapareguts.

R. Personalment no hauria pogut començar la recerca sense l’ajut inestimable d’Octavi Ruíz (exdirector de la Lira) i de Javier Escrihuela (expresident de la mateixa entitat musical). Gràcies a la seva ajuda i l’actual col·laboració quan tinc algun dubte, són com les crosses que m’ajuden a tirar endavant. Des d’aquí els vull agrair a tots dos la paciència que tenen amb mi.

P. De la vida de Francesc Casanovas hi ha coses que criden poderosament l’atenció com per exemple que fos professor del gran director d’orquestra indi Zubin Mehta .

R. Malgrat ser director de l’Orquestra Simfònica de Calcuta, Casanovas tenia molta relació amb Mehil Mehta, concertino i director de l’Orquestra Simfònica de Bombai i pare del prestigiós director Zubin Mehta.

Quan Casanovas es desplaçava a Bombai per a dirigir com a convidat l’Orquestra Simfònica d’aquella ciutat índia solia allotjar-se a casa del seu amic Mehil Mehta i per allí corria un petit, fill de Mehil Mehta, anomenat Zubin, que segons explica  el mateix Casanovas, quan el mestre assajava amb la flauta, el petit Zubin agafava un pal i li deia: ‘Et vaig a dirigir’. Casanovas, a petició del seu pare li donava classes de contrapunt i harmonia al jove Zubin. Aquest, sempre s’ha dirigit a Casanovas com ‘el maestro’ o ‘el Sr. Francisco’. Zubin Mehta  professa una veritable devoció a Francisco Casanovas.

P. Abans has dit que la mare del mestre era d’Horta de Sant Joan, però si tirem una mica més enrere, part dels antecedents familiars els trobarem al Baix Maestrat...

R. Efectivament. La iaia materna, Rafaela Zaragoza Llanes era originària de Traiguera i les dues germanes grans de la seva mare, Ramona Tallardà Zaragoza i Mercè Tallardà Zaragoza, per tant ties del mestre Casanovas, eren nascudes a la Jana. I la seva mare, com ja he dit anteriorment, va néixer a Horta de Sant Joan.

P. Bé, centrem-nos en l'exposició. Què és el que poden veure el que s’apropin al museu per a endinsar-se en la vida de Francesc Casanovas?

R. l’Exposició consta de 30 plafons on s’explica la vida del mestre Casanovas, d’ençà que es va iniciar a la música al Conservatori del Liceu de Barcelona, el seu pas per l’Índia, l’etapa als Estats Units, el retorn a Barcelona fins a la seva etapa com a director de les escoles de música i bandes a Amposta, Llíria i Torrevella. Els plafons també mostren la relació de Casanovas amb genis de la música com Pau Casals, Stravinsky, Yehudi Menuhin. José Iturbi, Narciso Yepes, Heitor Villalobos, Francesc Gabarró, etc. De l’etapa a l’Índia cal esmentar la seva amistat amb Mahatma Gandhi (Casanovas va tocar als funerals de Gandhi) i la seva autoria de l’harmonització de l’himne de l’Índia. Els plafons contenen un codi QR per poder visionar i escoltar peces de Casanovas relacionades amb cada plafó. També trobaran 17 vitrines amb instruments, discos i partitures del mestre Casanovas. Així com regals del virrei de l’Índia i la seva esposa. La música que escoltaran de fons i que acompanyarà el visitant durant tota l’estona que visitarà l’exposició és original de la seva orquestra de l’Índia. En una sala annexa es projecten audiovisuals sobre la vida del mestre Casanovas.

P. Quins objectes hi destacaries?

R. La primera flauta de Casanovas. Es va fer a la dècada dels anys 10 del segle passat. El seu pare va fer fondre monedes de plata que tenia la família per a fer-la, així com gran quantitat de partitures com per exemple les de les obres que li van dedicar al mestre per part de Lamote de Grignon i el compositor anglès Routland Bougthon.

P. Com a representant ampostí, dona’ns els motius pels quals s’ha d’anar a veure l’exposició, tant sí com no...

R. Tal com diu el títol de l’exposició ‘Francisco Casanovas una vida de pel·lícula’, és això una pel·lícula. I no diguem per aquells amants de la música, els quals descobriran un dels genis musicals més importants que ha donat l’estat espanyol. I a la vegada més desconegut.

P. I ja, per acabar, vols afegir-hi alguna cosa més.   

R. Francesc Casanovas ha estat un geni de la música, oblidat, desconegut, però a la vegada innovador, trencador i un avançat al seu temps. Ha arribat l’hora de situar-lo al lloc que es mereix dintre del panorama musical i cultural espanyol. Els reconeixements ja els té a l’Índia, Estats Units, Regne Unit i França. Ara cal que l’estat espanyol li reconegui les seves aportacions a la cultural musical del país.

Gràcies Carles pel teu temps. De veritat que ha estat un xarrada molt profitosa. I sobre tot que l’exposició tingui l’èxit que es mereix.