dissabte, 21 d’octubre del 2017

EL CIRC RALUY-LEGACY A AMPOSTA 3










 











Las mentiras y verdades en la carta de Carles Puigdemont

Un análisis con datos de la respuesta que ha enviado al Gobierno el president de la Generalitat

IGNACIO ESCOLAR


Carles Puigdemont: "El pueblo de Cataluña, el día 1 de octubre, decidió la independencia en un referéndum con el aval de un elevado porcentaje de los electores. Un porcentaje superior al que ha permitido al Reino Unido iniciar el proceso del Brexit y con un número de catalanes mayor del que votó el Estatut d'Autonomia de Catalunya."
Falso. Solo el 43% del pueblo catalán participó siquiera en esa votación, que no referéndum, porque no tuvo las mínimas garantías legales para llamarlo así: ni en el recuento ni en el censo ni en cómo se convocó. La comparación con el Brexit es falaz porque en Reino Unido se movilizaron activamente los partidarios del ‘sí’ y del ‘no’, porque aquel fue un referéndum legal y porque la participación fue muy superior al 1 de octubre catalán: el 72,2%.


También es tramposa la comparación con el referéndum del Estatut de 2006, donde participó un 48,8% del censo catalán, más que el 1 de octubre a pesar de que fue una votación de escasa movilización porque la inmensa mayoría de los partidos eran partidarios del sí, no había incertidumbres sobre el resultado y por eso mucha gente no votó.
Si lo que quiere decir Puigdemont es que el porcentaje de catalanes sobre el censo que votó ‘sí’ el 1 de octubre fue superior al del sí al Estatut o al Brexit, sigue siendo tramposo igual. Porque en Reino Unido los porcentajes de participación en las elecciones son históricamente mucho más bajos que en España, porque ni el recuento ni la votación cumplieron ni siquiera la propia ley catalana y porque la comparación adecuada es con la ley que hoy pretenden derogar: la Constitución. En Catalunya fue respaldada por el 91,1% de los votantes en un referéndum con el 67,8% de participación. 
"El 10 de octubre, el Parlament celebró una sesión con el objeto de valorar el resultado del referéndum y sus efectos; y donde propuse dejar en suspenso los efectos de aquel mandato popular."
Falso. Aquella sesión estaba teóricamente convocada para cumplir con la supuesta legalidad catalana, la llamada ley de transitoriedad, que obligaba al Parlament a admitir en 48 horas los resultados del referéndum y declarar la independencia. El president no hizo eso. Tampoco suspendió esa ley ni tal cosa se votó –solo lo propuso–, por lo que el Govern y el Parlament se situaron en un curioso limbo donde ya no cumple ni con la legalidad española ni tampoco con la legalidad catalana que el Parlament el 7 de septiembre aprobó.
"Lo hice para propiciar el diálogo que de manera reiterada nos han hecho llegar, a usted y a mi, instituciones y dirigentes políticos y sociales de toda Europa y el resto del mundo."
Falso. Puigdemont no solo suspendió la declaración de independencia para propiciar el diálogo. También lo hizo por la incertidumbre económica, por la presión de una parte de su propio partido y por la certeza de que una República de Catalunya nacida así no tendría ni un solo apoyo internacional.
"En este sentido, en mi carta del lunes, le propuse celebrar una reunión que todavía no ha sido atendida."
Cierto. Y hace tiempo que Mariano Rajoy debería haberse reunido con Carles Puigdemont, como pide –esto sí– la inmensa mayoría del pueblo catalán y todos los partidos catalanes salvo Ciudadanos y el PP.
"Del mismo modo, tampoco ha sido atendida la petición de revertir la represión. Al contrario, se ha incrementado y ha comportado la entrada a prisión del presidente de Òmnium Cultural y el presidente de la Assemblea Nacional Catalana, entidades de acreditada trayectoria cívica, pacífica y democrática."
Cierto. Incluso si aceptamos que la independencia judicial reina en la Audiencia Nacional, ni el propio Parlamento Español cree hoy en la independencia del fiscal general del Estado, y por eso lo reprobó. Fue la Fiscalía quien llevó esa denuncia de sedición a la Audiencia Nacional, a pesar de que nunca antes ha sido el tribunal competente para investigar estos delitos. Fue también la Fiscalía quien pidió la entrada inmediata en prisión, y permitió así que lo ordenase el juez. Fue la Fiscalía quien echó más gasolina a este incendio y alimentó a los que, dentro del mundo independentista, apuestan por radicalizar aún más la situación.
"La decisión de aplicar el artículo 155 corresponde al Gobierno del Estado, previa autorización del Senado. Pese a todos estos esfuerzos y nuestra voluntad de diálogo, que la única respuesta sea la suspensión de la autonomía, indica que no se es consciente del problema y que no se quiere hablar."
Cierto. Y no solo cuando Puigdemont curiosamente admite las normas de una Constitución española que incumple. También cuando recuerda una irresponsable falta de diálogo que no viene de este otoño, sino que lleva ya años instalada en La Moncloa. Fue Mariano Rajoy quien alimentó esta crisis de Estado, con su electoralista recurso contra el Estatut. Fue Rajoy quien rompió la convivencia y después no la ha querido reconstruir.
"Finalmente, si el Gobierno del Estado persiste en impedir el diálogo y continuar la represión, el Parlament de Cataluña podrá proceder, si lo estima oportuno, a votar la declaración formal de la independencia que no votó el día 10 de octubre."
Y este último párrafo es clave porque en él Puigdemont admite algo que no había dicho hasta hoy: que el 10 de octubre no se declaró la independencia. También que el 155 no le frenará.

divendres, 20 d’octubre del 2017

RES TORNARÀ A SER IGUAL

De Napi, a Diari de Tarragona. 
Demà dissabte, en un Consell de Ministres extraordinari, el Govern d’Espanya aprovarà aplicar l’article 155 de la Constitució, pel qual una bona part de les competències que té la Generalitat quedaran suspeses.
No sé si és una sensació meva, però noto un cert conformisme... Com aquell que diu: Ja ens ho veiem venir... Ara bé, com actuarà el nostre Govern? Desobeirà? I el que encara és més important: Com actuarà la ciutadania?  
La corda s’ha tensat tant entre l’Estat i Catalunya que, al final el que des del principi era el més poderós (tot i que molts no ho han volgut reconèixer), ha soltat la corda i quan això passa, els altres acaben caient de cul. Segons se comenta, amb l’aplicació de l’article 155, l’Estat intervindrà les conselleries de Presidència, Interior, Economia i Hisenda, així com també la televisió (TV3) i la ràdio públiques (Catalunya Ràdio) Amb la intervenció de la Conselleria d’Interior, els Mossos d’Esquadra passaran a dependre directament del Ministeri de l’Interior.
Quan s’acabi produït aquesta situació, un tant estranya perquè serà la primera vegada que això passi, per molts segurament els hi serà una sorpresa, però era una possibilitat des de l’inici del procés. De fet jo mateix ja fa molts mesos que ho he estat parlant amb un company de treball que s’ho mira des del costat del nacionalisme espanyol, tot i la moderació que té al respecte, ja que mai l’he vist posicionar-se obertament en aquest sentit. 
N'hi havia qui confiava amb el suport internacional. Una vegada a un familiar li vaig dir: 

-Qui ens donarà suport, França?

Se'n va anar per les rames per a evitar contestar directament la meva pregunta.I amb els suports de Bèlgica i Luxemburg no n'hi ha prou. Catalunya per a ser independent necessita un suport molt més gran, tant dels països com de les institucions i, ara com ara no et té.  
Tot i que també se diu que es convocaran eleccions autonòmiques per al proper mes de gener, aquest particular sembla que no està tan clar i caldrà esperar uns dies més per a veure si se confirma o se desmenteix.
Mentre la CUP estarà per desobeir i pressionarà el Govern de la Generalitat, el grup de Junts pel Sí i fins i tot els funcionaris dels departaments que seran intervinguts per a que també ho facin, no crec que la majoria s’hi atreveixen a fer-ho, ja que si actualment hi ha dos presos polítics tancats a la presó, properament n’hi podria haver bastants més.
Però el que com a català el que més temor me fa és que Catalunya s’acabi partint en dos: la dels bons, la d’aquells que han donat suport al procés i la dels dolents que seria la resta, el que han estat en contra o bé s’han mantingut equidistants. Si ara, per mot menys aquesta situació s’ha produït, amb la intervenció de l’Estat i la col·laboració inestimable de PSOE i C’s la situació s’accentuarà. El PSC, encara que no estigui a favor del 155, la tebior o la falta de contundència a l’hora de denunciar determinats fets que han passat darrerament, farà que vagi a la zona dels proscrits.   
Possiblement els ciutadans del carrer com tu i com jo notarem molt poca cosa. La vida continuarà més o menys com fins ara, però els recels i les desconfiances creixeran considerablement.
Per dir-ho d’alguna manera molt més comprensible, un tripartit com els que es van viure durant la dècada passada no seran possible durant molt de temps. Tampoc crec que les CUP puguin tenir un paper determinant com el que han tingut aquests dos darrers anys.

A pesar de tot, el futur sembla molt incert i ves a saber que és el que pot passar. Però m’ensumo que a curt i mitjà termini res de bo. 

QUÈ SIGNIFICA AQUEST SÍMBOL?

Avui en dia se'n troben pocs. Si en veus cap serà en alguna vella caseta de camp. Fa anys, molts anys, que es van deixar de posar i, per tant, a les construccions noves no se'n posen. 
Quan era menut mon pare me deia que era una marca dels guardes de la zona. 
A la Galera el darrer guarda va ser el tio Conrado (tot i que en realitat es deia José) Pons. 
Quan es va jubilar les competències de vigilància del camp van passar a la Guardia Civil (cos d'agents rurals) primer i posteriorment als agents forestals de la Generalitat.  




Saps quin significat té? 


Aquest el vaig veure a la zona de Font de Quinto de Campredó.