dimecres, 4 de gener del 2012

MAS, UN MARINER POC ACOSTUMAT A NAVEGAR I D'ALTRES COSES


Quan algú utilitza un símil per a expressar alguna cosa, és fàcil què, durant rèpliques, s’hi  faci al·lusió. Ahir li va passar a Mas quan va usar símils nàutics a l’hora de parlar de Catalunya. Pere Navarro, per exemple, va dir que “Mas potser té rumb, però no carta de navegació”. També la resta de portaveus van emprar fórmules similars a l’hora de valorar les declaracions del President. I és que Mas mai havia tingut que portar una nau tan gran. Abans, com a primer oficial, el seu pare polític l'acostumava a treure de tots els marrons on es ficava.  
Mas, un cop més va demanar esforços als catalans i col·laboració a la resta de partits per “sentit nacional” i va parla d’una hipotètica “intervenció de Catalunya per part d’Espanya”.
Totes aquestes coses, com a polític em semblen més que correctes, però les vaig trobar a faltar quan CiU era a l’oposició i a Catalunya, llavors com ara, ja hi havia (diuen) crisi.
Ara bé, sembla ser que la crisi no sempre és igual. És molt diferent depenent de si s’està al govern o a la oposició. Des de l’oposició qualsevol mesura que prengui el govern, per excel·lent sempre es considerarà inapropiada, inoportuna o ineficaç. A més, no es mourà un dit per ajudar a qui governa. En canvi, des del govern sempre es demanarà col·laboració i, com ara, es mirarà de tocar la “fibra sensible” d’alguns partits: “per sentit nacional”...  
Penso que igual uns com els altres, quan estan a l’oposició són uns hipòcrites (i ho dic així) Sempre es mira més de treure’n una rendibilitat política que buscar, realment, de millor la situació de la ciutadania.
Quan Mas estava a l’oposició semblava que quan formaria govern, es “menjaria el món”. Què en poc temps solucionaria el problema de la crisi. Era “el govern dels millors2 (us en recordeu?) Al cap de pocs mesos ja hi ha diversos consellers en entredit: Puig, Boi Ruiz, Mas-Colell... Ahir va dir Mas que Catalunya aquest any no sortirà de la crisi. I què es pensava? Perquè si realment s’ho pensava és que és un beneit!  
A Madrid Mariano Rajoy ha fet el mateix. En els 3 anys i mig que va durar la darrera legislatura socialista no va aportar cap tipus de solució ni va prestar cap tipus d’ajuda. Tot el contrari, va posar tots els pals a les rodes que va poder. Per aprovar mesures anticrisi, de vegades, els socialistes van haver de comptar amb el suport implícit de CiU (abstenció) per a tirar-les endavant. –Una mostra del doble llenguatge que ha mantingut sempre CiU, condescendent amb els socialistes espanyols i intransigents amb els d’aquí-.
I què pot passar si la situació no s’arregla? La meva dona ja fa temps que m’ho diu. “Es carregaran l’estat de les autonomies”. De moment el govern central ha intervingut (o no, depèn de qui escoltes) la Comunitat Valenciana, la que té el trist deshonor de ser la més endeutada d’Espanya. Però crec que no serà l’última.
Al parlar de València cal dir que aquí si que no poden culpar els socialistes de mala gestió, ja que no governen des dels temps de Joan Lerma. Aquells lectors més fidels us en recordareu en parlava només fa unes setmanes amb un títol, per a mi, molt explícit: “Valencia es la tierra de las flores de la luz y del amor...”. I de la corrupció política i de la "butxaca foradada".  

RETALLAR ALS NENS I D'ALTRES MESURES


L’Ajuntament d’Amposta ha de patir una profunda crisi per a tenir que retallar als nens. Des del meu record, els Reis Mags d’aquest 2012, no arribaran en vaixell a l’embarcador de l’Ebre. Aquest any, per primer cop, “sortiran” de la rotonda del Lligallo. Llogar el vaixell per a transportar els Reis ha de sortir molt car, sinó, no s’entén.
I és que les retallades arriben a llocs inversemblants, llocs, fins ara, inimaginables, però que no se’ls hi ha escapat als nostres governants (a tots els nivells de govern)
Ja fa algunes setmanes, el portaveu del meu partit ens va dir que, per primera vegada, la regidora d’hisenda els havia cridat per a “pactar” amb ells els pressupostos per al 2012. Imagino que més que voler-los pactar era sondejar-los per a veure si els podien recolzar i així no sortir davant la ciutadania d’Amposta com els únics artífex de les retallades.
A la reunió que tinguérem nosaltres al partit es van suggerir diverses mesures, com la de treure la productivitat d’alguns dels empleats municipals, precisament els que estan més amunt de l’escalafó. Per la meva part jo també vaig ver una aportació, però la majoria del meus companys o es van mostrar indiferents o no hi van estar d’acord.
Però com al meu blog puc posar el que em sembli, us explicaré la meva proposta.
Simplement es tractaria de suprimir la línia regular de bus urbà. Sóc conscient que, per llei, les ciutats de més de 20.000 habitants estan obligades a prestar aquest servei i que, també, el meu partit sempre ha fet una aposta clara per a fomentar-ne l’ús. Però malgrat tot, durant la majoria de viatges, els autocars només transporten “aire”.
Amposta va començar a oferir el servei quan encara no tenien 20.000 habitants i, per tant, no hi estàvem obligats a donar-lo. Va ser un promesa electoral de CiU de l’any 1999 i que, finalment, va començar a donar-lo cap al final de la legislatura, es a dir, cap el 2003. Per tant, ja porta en funcionament més de 8 anys i a hores d’ara no es pot afirmar que sigui un servei consolidat, ni molt menys!
Durant la legislatura passada, amb canvi d’alcalde i regidor responsable, sé li va demanar a aquest últim que fes comissions especials de governació per a tractar única i exclusivament el tema del transport públic municipal. No recordo que se’n fes ni una. Ara bé, a cada comissió informativa de l’àrea s’incloïa un punt a l’ordre del dia per a parlar-ne. Els resultats, com es poden veure, sempre han estat negatius i l’autobús, al menys quan passa per davant de casa nostra, segueix transportant “aire”. 
 
Malgrat les modificacions d’itineraris (tothom pretén que passi per davant de casa seva), malgrat alguna bonificació tarifària per a determinats col·lectius (estudiats i jubilats i pensionistes), malgrat congelar les tarifes un any sí i un altre també, no s’incrementa (al menys de forma significativa) l’ús de l’autobús.
Quan costa el servei a l’ajuntament? Quasi 150.000 euros o el que és el mateix, un 30 milions de les antigues pessetes.
Seria una il·legalitat suprimir-lo? Possiblement sí, però si es retalla la sanitat, l’ensenyament, no es paguen les nòmines dels treballadors i se’ls hi descompta l’IRPF (il·legalment) sobre quantitats no cobrades i no passa res, perquè no es podria aplicar aquesta mesura?
A més, l’administració sempre té un arma que pot usar quan vulgui, el canvi de la normativa que el regula.
Quants llocs de treball es podrien crear amb aquest estalvi? A quantes famílies ampostines ajudaria a arribar a finals de més?
Només demano que hi reflexionem. Segurament sortiria més barat que un taxi traslladés a les persones necessitades que estar pagant a una empresa per un servei intranscendent.





FOTOS DEL BOSC DE RIBERA, PEL CAMÍ DEL PONT DE TORTOSA I I










dimarts, 3 de gener del 2012

TENIR TOTS ELS DRETS I NO TENIR-NE CAP




A la meva escala ens sentim impotents. Sembla ser que tothom té més drets que els que allí vivim i som propietaris d’un pis. I tot pels baixos comercials. O per un dels baixos per a ser molt més concret.
Els baixos, per llei, no formen par de la comunitat de propietaris ja que no usen cap de les parts comunes de l’edifici: escala, ascensor, terrat, pati de llums, etc. Però si que tenen dintre de la propietat els comptadors de llum i de l’aigua. Si no els deixes entrar et poden denunciar. Si et col·loquen un bar albs baixos has d’acatar-ho i donar-los totes les facilitats, evidentment sense rebre res a compte. Tal vegada ni les gràcies per les molèsties ocasionades.
Ara hi volen posar un restaurant, però abans s’havien de solucionar alguns impediments, com la instal·lació d’una xemeneia per poder treure els fums. Cap problema, es passa per la part comunitària (pati de llums) Però per a poder-ho fer sé hi ha d’accedir, ja que el pati de llums comença a l’alçada del primer pis. El propietari del primer primera la d’autoritzar a passar per dintre de casa seva. Però qui és el propietari del primer primera? Sembla ser que Unnim (abans Caixa de Sabadell), encara que quan el president s’ha adreçat a l’oficina per algun motiu relacionat amb temes de la comunitat, s’han fet el “suecs”.
Però quan hi anat l’administrador dels baixos on es vol posar el bar, no han tingut cap problema, el propietari (evidentment Unnim) els hi ha deixat la clau per a entrar a la seva propietat i accedir al pati de llums. Una vegada allí han aixecat una bastida fins a dalt de tot per anar col·locant la xemeneia. Mentre, han passat un cable de la llum per la porta i l’escala, han usat l’ascensor, han obert el llum si els hi ha fet falta. Finalment, com pel lloc on havia de passar la xemeneia hi havia un petit estenedor amb una teuladeta i els hi feia nosa, no han tingut cap problema per treure-ho tot. I els propietaris totalment impotents davant de la situació. Fins i tot si algú s’ha trobat la porta oberta i la volgut tancar, li han demanat que no ho fes... Inversemblant. 
 
La setmana passada el president va acudir al negociat d’obres de l’ajuntament per assabentar-se si disposaven del corresponent permís d’obres, projecte, etc. Van enviar-hi a l’inspector. Però a hores d’ara encara desconeixem si tenen tots els permisos o ho estan fent il·legalment.
Com dic al títol del comentari d’avui, sembla que ells hi tinguin tots els drets i els propietaris cap.
Si la propietat del primer primera fos d’un particular en lloc d’una entitat financera, els hi hauria donat permís per poder passar per casa seva? Hauria deixat treure l'estenedor?... Ho dubto. I llavors com hi haurien accedit, amb un helicòpter?   
Sembla ser que mentre uns hi tenen tots els drets del món, d'altres no en tenim cap. I no és la primera vegada que ho puc comprovar!!