dilluns, 31 de desembre del 2012

ANTIROBATORI ENGINYÓS (microrelat)



Quan vaig entrar al xalet del meu bon amic Joaquim, per uns moments em vaig quedar parat sense poder reaccionar abans de comprendre el que tenia davant meu:

Maria: quantes vegades t’he de dir que avisis al tècnic per a que vingui a reparar la nevera?

Una senzilla nota escrita a ma en un paperet de color rosa clar i enganxada a la nevera recent comprada amb un imant en forma de paella valenciana, pot arribar a ser ser un antirobatori perfecte.
Quin lladre robaria una nevera avariada?  

XIQÜELOS I XIQÜELES DEL DELTA. PRIMER ASSAIG I











Presupuestos con engaño y alevosía

Juan Torres López
Catedrático de Economía Aplicada de la Universidad de Sevilla

Los Presupuestos Generales del Estado son el principal instrumento que tienen los gobiernos para corregir el ciclo económico y para proporcionar incentivos a los sujetos económicos que permitan que la economía cambie de rumbo superando los problemas que le afectan.
Sin embargo, me parece que hay cuatro razones principales para estimar que los que se aprueban para 2013 gracias a la mayoría absoluta del Partido Popular solo van a servir para agudizar las dificultades y problemas que ya tenemos.
La primera es que para que cualquier presupuesto pueda corregir la situación, que en nuestro caso tiene como rasgos principales el desempleo desbocado, la deuda creciente y la consolidación de un modelo productivo insostenible y generador de grandes desigualdades, lo primero que se necesita es realismo. Y eso es justo lo contrario de lo que tienen los Presupuestos Generales del Estado para 2013.
A pesar de que otros organismos económicos y especialistas se han encargado de mostrar que las previsiones de las que parten son completamente inviables, el gobierno se ha empeñado en disimular la realidad para poder cuadrar engañosamente las cuentas.
En el cuadro macroeconómico que sirve de referencia para elaborarlos se infla el crecimiento del PIB previsto para 2013 a fin de que así se puedan registrar ingresos públicos mayores pero es seguro que su evolución será bastante peor que la anticipada por el Ejecutivo. El consumo privado disminuirá más de lo previsto debido a los recortes que el propio gobierno realiza, al igual que la inversión privada, que se resentirá por la disminución del impulso público, y es también muy improbable que las importaciones caigan tan poco como estima el gobierno o que las exportaciones, por el contrario, crezcan tanto como prevé.
Lo que plantea el gobierno en el escenario general de estos Presupuestos es una quimera porque no se puede hacer una cosa (recortar el gasto agregado mediante las políticas de austeridad) y esperar que ocurra un efecto de la acción contraria (que la economía se recupere como consecuencia del estímulo que proporcionarían unos presupuestos expansivos).
La realidad de las cosas es que con los ingresos y gastos públicos previstos para 2013 la economía española va a hundirse aún más en la recesión y, por tanto, a generar más desempleo y menor actividad productiva.
La segunda razón que lleva a pensar que estos Presupuestos no van a  corregir la situación en la que estamos es que, lejos de enfrentarse al crecimiento de la deuda, suponen un incremento aún más extraordinario de principal e intereses que nos acerca todavía más al abismo. En ellos se prevé desembolsar casi 40.000 millones de euros (una cifra que podría aumentar si las condiciones empeorasen en los mercados, lo que nunca se puede descartar) solo en intereses y realizar una emisión bruta de 207.173 millones de euros. Esto es, que vamos a seguir emitiendo deuda a mansalva para pagar la deuda que tuvimos que emitir para pagar la deuda que emitimos para pagar la deuda…, y así sucesivamente, como consecuencia de habernos tenido que financiar en los mercados privados, que la engordan constantemente, dada la ausencia de un auténtico banco central en la eurozona.
Y así, sometiendo a la economía entera a la esclavitud de los intereses bancarios, es imposible que el Estado pueda utilizar sus Presupuestos para generar condiciones que permitan a las empresas crear empleo y para dinamizar la actividad productiva desde el sector público.
La tercera razón tiene que ver con la nueva renuncia del PP a abordar la reforma fiscal profunda y equitativa que permita luchar definitivamente contra la economía sumergida y el fraude fiscal. Nuestros ingresos impositivos siguen muy por debajo de la media europea y en ninguna ley natural puede estar escrito que nuestros sujetos económicos con más renta y patrimonio tengan que actuar con mayores privilegios que los del entorno más próximo, de modo que la protección que una vez más les proporciona el ejecutivo del Partido Popular, además de injusta, solo contribuye a debilitar las posibilidades de actuación del Estado de cara a la recuperación.
Es verdad que los Presupuestos contemplan algunas medidas parciales que pueden considerarse positivas en ese aspecto, encaminadas a reforzar la recaudación en Sociedades e IRPF, o el gravamen de los premios de las loterías, pero lo relevante es que se mantienen tal cúmulo de beneficios fiscales y de vías de escape que el avance es casi insignificante, teniendo en cuenta la situación partida: siendo el 30% el tipo oficial del impuesto para grandes compañías y el 25% para las pymes, el tipo efectivo medio sobre su beneficio contable que pagaron las empresas españolas en 2011 fue el 11,6%.
La cuarta razón que me lleva a descalificar estos Presupuestos como instrumento válido para la recuperación y regeneración de nuestra economía es que la política de gasto que contemplan, además de ser profundamente antisocial porque la pagan en mayor medida las clases de menos renta y los grupos de por sí más desfavorecidos, es económicamente paralizante y letal.
Por un lado, el recorte general va a producir un efecto multiplicador negativo en la renta, lo que en román paladino significa que se traduce en una caída aún mayor en los ingresos, de modo que, a la postre, la pretendida austeridad será inútil para reducir el déficit y el montante de la deuda.
Ese efecto se verá agravado a medio y largo plazo (y por tanto retrasará aún más la recuperación) por el hecho de que afecta a actividades que son decisivas para la generación de la renta: las infraestructuras, la investigación, la formación, la transferencia del conocimiento y, en general, el capital social que necesitan las empresas para poder crear valor y empleo, y los trabajadores y emprendedores para contribuir a ello. Y, para colmo, porque dedica una gran suma de recursos, que serían preciosos para la actividad empresarial y productiva, a seguir lavando la cara a las entidades financieras que han provocado la crisis.
En definitivas cuentas, los Presupuestos para 2013 no solo son irreales sino que además son procíclicos, lo que significa que van a producir un empeoramiento de la situación. No solo no proporcionan la financiación y la demanda que es lo que básicamente.

Aquí podeu llegir l'opinió de la UGT

diumenge, 30 de desembre del 2012

LES FRONTERES QUE UNEIXEN POBLES



El riu Sènia per Sant Pere (estiu de 2010)
Diumenge 28 d’octubre, el Periódico de Catalunya va començà una sèrie de petits reportatges per terres frontereres entre Catalunya i els territoris limítrofes de les comunitats autònomes veïnes.  
La primera etapa sortia de l’Aneto (Aragó), passava per Vilaller (Catalunya) i acabava a Pont de Montanya (Aragó) encara que el topònim correcte és Puente de Montaña (tal va dir Rosa i va incorporar posteriorment el diari); la segona etapa era entre el Campell (Aragó) a Alfarràs (Catalunya); a la tercera es sortia de el Torricó (Aragó) es passava primer per Almacelles (Catalunya) i, posteriorment, per Fraga i Torrent de Cinca (Aragó) per acabar Massalcoreig (Catalunya); la quarta etapa transcorria entre La Freixneda i Vall-de-roures (Aragó); en la cinquena i penúltima es visitava el Tossal dels Tres Reis (entre l’Aragó, Catalunya i el País Valencià); i, finalment, la darrera etapa anava des d’Ulldecona a Vinaròs. 
Ara que a Catalunya es parla tant de independència, el rotatiu català va voler recavar informació de la gent que viu, com aquell que diu, amb una cama a cada costat de frontera (més que frontera límit territorial i sovint territori germà)
No conec tant les terres de més al Nord, encara que he estat, per exemple a Graus (Osca) on per cert, s’hi fa una llonganissa boníssima.
Però més cap al sud, per les comarques del Matarranya i,sobre tot, el Baix Maestrat, quan hi vaig tinc la sensació de no haver sortit de les meves estimades Terres de l’Ebre. De fet, penso que és una continuació del nostre territori. Quan t’endinses per la Tinença de Benifassà i tens ocasió de parlar amb la gent de la Pobla, del Bellestar o del Coratxà, et fa ràbia pensar que un dia, algú, tracés una línia sobre un mapa i quedéssim de forma definitiva inclosos en províncies diferents. La sortida natural de la gent de la Tinença és per la Sénia. De fet, la majoria dels habitants de la zona que van haver d’emigrar perquè els camps ja no eren rendibles i se’n van anar a buscar-se la vida a un altre lloc, la majoria, van baixar a treballar a la Sénia, segurament a una fàbrica de mobles o de pinzells.
D’aqueta zona és originari el meu segon cognom i pel que em va explicar una vegada, l’amic Paco Itarte, està estretament lligat a una llegenda (o qui sap si realment és història) vinculada a Jaume I el Conqueridor, el rei català que veneren al País Valencià.
Els reporters enviats pel Periódico, la Gemma Tramullas (text) i Julio Carbó (fotos) van fer una sèrie de petites entrevistes a diversa gent que viu en aquests pobles limítrofes i cadascú d’ells explicava les seves vivències personals.
Per a no limitar-me només al reportatge del Periódico, us explicaré dues anècdotes que tenen molt a veure amb l’esperit que es va voler transmetre als diferents reportatges.
Els qui em coneixeu sabeu que durant uns anys (finals de la dècada dels setanta i principis de la dels vuitanta) vaig treballar al del Peno (Juan Chaler) Durant la primera setmana de treball (novembre de 1979) hi havia uns paletes de Traiguera que estaven fent unes obres de millora a les naus i, un d’ells, deia que quan entrava a Catalunya ho notava per l’aire que respirava. Potser una mica exagerat, però demostra el sentiment que tenen alguns valencians cap a Catalunya. Sentiment que, sovint, és recíproc.   
La segona de les anècdotes cal situar-la al poble d’Arnes, el darrer de la Terra Alta quan vas cap a Vall-de-roures o Beseit (Matarranya) El seu protagonista va ser Arcadi Pallarès, en aquell temps, l’alcalde del poble.
L’Arcadi era propietari d’un granja situada al terme del poble veí de Lledó. En aquell temps les granges pagaven un impost que es deia llicència fiscal i feia anys que no li arribava cap rebut. Per això, un dia va decidir acudir a l’oficina d’Hisenda de Tortosa per tal de corregir l’anomalia. Com a solució proposava que sé li canviés el domicili de l’activitat i de Lledó passés a ser Arnes: Només un barranc separa la meva granja d’Arnes. La solució no era la més apropiada, però ell es capficar de que havia de ser d’aquella manera per tal de que ningú pugues dir que l’alcalde no pagava la llicència fiscal de la granja. Al poc temps li van arribar els rebuts pendents emesos per l’Administració d’Alcanyís.
Per cert, a la darrera etapa del Periódico van entrevistar a dos germans pescadors de Vinaròs. La seva opinió era molt diferent. Ni València ni Catalunya, Vinaròs. La frase no m’era desconeguda.