diumenge, 24 de novembre del 2013

LLEGIT A L’EBRE




Segurament els que sou lectors del setmanari l’Ebre ja haureu llegit la notícia: Una ventada fa volar 3.500 euros d’un pagès de Camarles i els veïns li tornen.
Bé, de fet només en va recuperar 2.820. Notícies així fan pensar en la bondat del ser humà i demostra que no tot es maldat... Malgrat no haver-los recuperat tots.
En llegir la notícia me’n vaig recordar que mon pare m’explicava de menut que a Santa Bàrbara també va passar un fet semblant. La quantitat que un planer va perdre també degut a una ràfega de vent, va ser de 10.000 pessetes en bitllets de 1.000 que hi havia dintre d'un sobre, una quantitat força respectable si tenim en compte que estaríem parlant de principis els anys 60. Penseu que la primera nòmina que vaig cobrar l’any 1976 era de 4.000 pessetes setmanals. En va recuperar 9.000.  

XIQÜELOS I XIQÜELES DEL DELTA PROTAGONISTES A LA REVISTA AMPOSTA

Amb una mica de retard, el número de la Revista Amposta del mes de novembre ens fa protagonistes destacats. Com veieu ocupem un lloc destacat a la portada i també a les pàgines interiors amb fotos i l'article que vaig escriure jo per a l'ocasió. Si bé per una part els hi he tret feina, per l'altra em fa una il·lusió especial que surti així un article meu. És la primera vegada que em passa i mira que n'havia enviat uns quant que també s'ho mereixien. Quan algun dia, algú escriurà la història de Xiquelos i Xiqüeles del Delta de ben segur es mirarà l'hemeroteca i en farà referència. 

Los empleados públicos en España

El País del 27.09.2013 en su Pág. 24. b) Recuerdo que yo no soy un empleado público: la URL es un centro totalmente privado. c) Alguien me preguntó hace un tiempo por qué no utilizaba el término ‘funcionario’, repito lo que le dije: porque el de ‘empleado público’ es más amplio).
(Notas: a) Los datos para los cálculos que vienen a continuación los tomé de un gráfico publicado en
Partiendo de la base de que, sobre población activa, España tiene una de las tasas de empleados públicos más bajas de Europa, España: 15,0%, Italia: 16,0%, The UK: 18,8%, Francia, 23,0%, Suecia: 31,7%, datos que, por cierto, el Gobierno nunca comenta, el deterioro de las condiciones laborales que este colectivo lleva años experimentando pienso que tan sólo puede ser explicado a través de los dos siguientes razonamientos:
1 – La situación económica de España en general y de las AAPP en particular es mucho peor de lo que se pregona, no sólo la del momento actual sino en relación a las expectativas de su evolución, y ello independientemente de los ‘destellos’ y de las ‘flores de invernadero’ que periódicamente se mencionan.
En ese contento, los empleados públicos, al ser un colectivo cautivo cuyo contratador y pagador es único y el mismo, sería uno de los más utilizados a la hora de recostar -ahorrar- recursos para dedicarlos a otro fin o para absorber la inexistencia de tales recursos, ya que la única alternativa de sus componentes es el abandono de la Administración.
Esta estrategia se complementaría con un ataque light a la función pública por el lado de su rendimiento y dedicación a fin de crear una imagen negativa en la opinión pública -‘son muchos’, ‘hacen poco’- que no vería con malos ojos el deterioro de sus condiciones amparado por la propiedad de su puesto de trabajo (lo que tan sólo es cierto en relación a los funcionarios).
2 – Existe un plan medido, detallado, para el desmontaje de las AAPP o para su reducción a la mínima expresión que pasaría por la no sustitución o la cuasi no sustitución de jubilaciones y bajas por incapacidad laboral transitoria para, posteriormente, eliminar la duración indefinida de los contratos en la función pública, es decir, para el despido de funcionarios.
Tal estrategia, de existir, estaría vinculada, a corto plazo, con la insuficiencia de recaudación para atender el pago de los intereses de la deuda, el pago de deudas ya comprometidas e ineludibles (armamento), y, a largo, con la intención de dejar de prestar servicios y atenciones hoy prestadas por las AAPP. Estado, regiones y entes locales llevarían una senda parecida y coincidente en el tiempo.
Lenta, pero inexorablemente, sobre la función pública se lleva extendiendo un halo de demonización. Primero fueron aquellos pringados que se metían a funcionarios cuando se podía ganar 35.000 euros en una semana comprando un piso un Lunes y vendiéndolo un Viernes; después esos suertudos a los que no se podía echar; luego unos egoístas insolidarios que protestaban porque se les bajaba el salario un simple 5%; masdepués unos innecesarios como demostraba el hecho de que a pesar de reducirse su número en cientos de miles las cosas seguían yendo; ahora el colectivo que puede ser malpagado y removido sin que digan ni pío porque no tienen nada que decir; mañana pueden muy bien convertirse en el conjunto eliminable, subcontratable, minijobsable, autonomizable y autoempleable, eso sí: a cada miembro del colectivo bien podría regalársele un ejemplar de la Ley de Emprendedores.
La ventaja que tiene la Historia es la de que no puede cambiarse y la de la realidad que es la que es. Atentos a lo que viene ahora. Tomando como índice 100 el valor del IPC en España en 1981 y tomando como índice 100 el valor de la remuneración de los empleados públicos españoles en dicho año, (redoble de tambores) en el 2014 el IPC alcanzará un índice de 429,61 y la remuneración de los empleados públicos de 277,90. Es decir, en 33 años los empleados públicos habrán perdido más de 151 puntos de poder adquisitivo. ¿Qué miembro de un Gobierno habido en estos 33 años independientemente de su color había hecho mención de tal hecho? ¿Qué partido político en alguna de las campañas electorales habidas en esos años se ha referido al tema?. Pero es que la cosa es más gorda.
Desglosando la serie por períodos de Gobierno, entre 1982 y 1996 (PSOE) el IPC pasó de 100 a 260 mientras que las remuneraciones de los empleados públicos pasaron de 100 a 206.
Entre 1996 y el 2004 (PP) el IPC fue de 100 a 125 mientras que los salarios de los empleados públicos fueron de 100 a 116.
Entre el 2004 y el 2011 (PSOE) mientras que el IPC avanzó desde 100 a 123, la remuneración de los trabajadores de la AAPP se movió desde 100 a 111.
Y entre el 2012 y en cómo se prevé que cerrará el 2013 y lo que será el 2014 (PP), el IPC pasará de 100 a 103 mientras lo que cobran los empleados públicos pasará de 100 a 100, es decir, se quedará igual.
A los empleados públicos les da igual quien gobierne: siempre han perdido poder adquisitivo haciendo balance global o parcial en las tres últimas décadas; insisto: gobierne quien gobierne. También les ha dado igual que España haya ido bien, más que bien, o que la economía española haya jugado en la Champions Leage de las economías mundiales: también entonces han perdido poder adquisitivo. Y nunca jamás esto ha sido puesto encima de la mesa por ningún político. Eso pasaba cuando España iba viento en popa, imaginen qué les puede suceder ahora a los empleados públicos, ahora: cuando estamos en medio de un huracán.
El señor del fondo (llevaba tiempo callado) pregunta cuál de las dos posibilidades anteriores veo más viable. Pienso que es una combinación de las dos: las expectativas de la economía española son mucho peores de lo que se dice por lo que existe un plan para disminuir drásticamente el gasto de las AAPP.
Continuamos para bingo.

@sninobecerra
Santiago Niño-Becerra. Catedrático de Estructura Económica. IQS School of Management. Universidad Ramon Llull.

dissabte, 23 de novembre del 2013

CRISTIANO RONALDO CAP A LA PILOTA D’OR



De sorprenent es pot qualificar la decisió de la FIFA d’allargar el termini de les votacions per a la pilota d’or una setmana. L’excusa que dóna el màxim responsable del futbol mundial és que, aquest any, la votació havia estat inusualment baixa i que ara requeririen als que poden votar (capitans d’equips, capitans de seleccions, entrenadors i seleccionadors) i, a sobre, es permet canviar el sentit del vot emès.
No cal ni dir-ho que des de la premsa catalana, però també de l’argentina, s’ha criticat molt aquesta decisió que, fins i tot, consideren arbitrària, ja que no hi havia cap precedent en anys anteriors. De fet, la FIFA fa molt pocs anys que organitza aquest trofeu, ja que si ho recordeu, era la revista France Football qui havia inventat i organitzat la Pilota d’Or, si bé és cert, que ara, durant la gala, es lliuren molts més trofeus als guanyadors de les diferents categories que s’han creat a part del millor futbolista del món.
De retrets se’n han dit molts però n’hi ha un que, per a mi, és el que més rebat l’estratègia de la FIFA. Segons aquest organisme, la pròrroga es va anunciar moments abans del partit de tornada de la repesca de les seleccions que encara aspiraven a jugar el mundial de Brasil de l’any que ve. Difícilment sé sabrà amb exactitud si va ser abans o bé quan alguns d’aquells partits ja s’havien acabat, sobre tot, el Suècia-Portugal. Com sabeu, en aquest partit, Cristiano va fer els 3 gols que van contrarestar els dos de l’Ibra i que van donar el passi a Portugal. Però que hauria passat si Portugal s’hagués guanyat el bitllet mundialista abans? Efectivament, que Cristiano no podria haver fet l’extraordinari partit que sembla que va fer. Llavors es plantegen: Si un jugador (com per exemple Messi) ja havia acabat de jugar els partits oficials, perquè l’Argentina ja portava temps classificada i, d’altres (com Cristiano) no va fer els deures quan tocava, sinó que va haver d’acudir a la recuperació... Per quin motiu es penalitzen els primers en detriment dels segons? Si la pregunta l’he de respondre jo, dic el següent: No tinc resposta.
També vaig escoltar una opinió sobre que a la FIFA, el tema de la Pilota d’Or els hi ve gran. Van ser ells qui van voler organitzar un trofeu consolidat i que funcionava perfectament i, com he dit abans, organitzava el diari esportiu francès France Football. Per tant, si ara hi ha problemes i els hi toca fer el paperot que estan fent, només vol dir una cosa: què són una colla d’incompetents.    
I una opinió més. Si l’excusa és la poca participació que hi havia hagut fins la data límit (abans d’allargar-lo), s’hauria pogut trucar (o enviar un correu electrònic) o posar-se en contacte de la manera que fos, amb els qui podien votar i recordar-los-hi que encara no ho havien fet. Evidentment respectant la decisió de cadascú d’ells. Personalment no crec que a la seu central de la FIFA no hi hagi personal per a poder realitzar aquesta tasca i, als temps que corren, el que no trobaria lògic és que no tinguessin la forma de contactar amb els que tenen dret a vot.
El simple fet de poder rectificar el vot emès dies abans indica, indica la voluntat de la FIFA de incidir amb el resultat final. No sé si és que Blatter està penedit de les paraules i gestos que havia dedicat a Cristiano fa unes setmanes i és una bona maner d’aconseguir el perdó.
Des del meu punt de vista, Cristiano Ronaldo no hauria de guanyar mai la Pilota d’Or. I que consti que no dic que sigui un mal jugador, ja que per les seves dots de futbolista, bé que s’ho podria merèixer; però les seves formes el perden. No és un bon exemple per als seus companys, aficions i sobre tot, per als xiquets que tenen els futbolistes com els seus ídols i que un dia els agradaria imitar.
A part d'això, què va guanyyr Cristiano Ronaldo la temporada passada? No ho recordeu: Res!