dilluns, 6 de juny del 2016

DELTA DE L'EBRE. ILLA DE MAR (2)











Los correbous, el debate pendiente sobre derecho animal en Catalunya

La prohibición parcial del Toro de la Vega y las imágenes de la agresión a dos activistas animalistas por parte de cuatro asistentes a un correbous reavivan el debate taurino en Catalunya

Oriol Solé Altimira


Las imágenes de  la agresión a dos activistas animalistas por parte de cuatro asistentes a un correbous y la prohibición de que  el Toro de la Vega muera –aunque no del conjunto de este torneo taurino– han vuelto a poner sobre la mesa si los derechos de los animales en general y de los toros en particular están suficientemente protegidos. En Catalunya, donde las corridas de toros están prohibidas desde 2012, el foco se ha situado en una modalidad alternativa de espectáculo taurino, los correbous, que cuentan con gran arraigo en especial en las Terres de l'Ebre, pero también en otros municipios.
La ley 34/2010 que regula (y blinda) los correbous delimita que sólo se pueden autorizar en aquellas poblaciones y fechas que sean tradición, prohíbe la participación de menores y establece una serie de requisitos técnicos, de seguridad del recinto y respecto al animal (por ejemplo la revisión del toro antes y después del correbous por parte de un veterinario). No obstante, los animalistas denuncian que no siempre se cumple lo que marca la normativa.
Los defensores de los derechos de los animales tienen en el punto de mira dos modalidades concretas de correbous: el 'bou embolat', donde se colocan dos bolas de fuego en las astas del toro; y el 'bou capllaçat', que consiste en ligar una cuerda de la asta del animal y hacerlo correr por las calles del pueblo. "Yo estoy por la abolición, en especial del bou embolat y el capllaçat, que son las prácticas más duras y crueles con el animal", explica la abogada Magda Oranich, una de las voces más veteranas en la defensa de los derechos de los animales en Catalunya.
Por su lado, la diputada de Catalunya Sí que es Pot, Hortènsia Grau, valora que "quizás sea el momento de replantear" estas dos modalidades de correbou, ya que "son las que más sufrimiento animal provocan y donde menos se salvaguardan los derechos de los animales".
Los colectivos animalistas coinciden en señalar el embolat y el capllaçat como las prácticas más dolosas para el animal, pero además piden un debate sobre los correbous en su totalidad, también en las modalidades donde se deja suelto al animal en un recinto cerrado (como una plaza de toros) o en las calles de un pueblo. "Ha llegado el momento, cada vez vemos que se están sumando más detractores de los correbous", asegura Anna Mulà, abogada y responsable jurídica de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) que desembocó en la abolición de las corridas de toros en Catalunya.
Mulà valora que cuando en 2010 se votó la ILP para prohibir las corridas de toros, los correbous "no eran ni mucho menos tan conocidos  y no generaban el rechazo que generan a día de hoy". En paralelo a los aspectos vinculados a los toros, la legislación catalana en protección animal ha avanzado en estos años con la prohibición de animales salvajes en los circos aprobada por el Parlament el año pasado.
Además, el trabajo de los animalistas también ha llegado a los plenos municipales. Así, Olot (Girona) se ha adherido a la campaña que pide la supresión del correbous y celebrará una consulta popular a principios de junio sobre su prohibición en las próximas fiestas patronales. Otra localidad gerundense, Torroella de Montgrí, también prohibió los correbous a principios de este mes; y Roses hizo lo mismo en marzo.

Un tema sensible en el Ebre

Con todo, en las Terres de l'Ebre, donde los correbous cuentan con más arraigo social, encarar el debate su prohibición todavía genera mucha controversia hoy en día. Los animalistas buscan la fórmula para enmarcar el debate sobre los correbous en el terreno del derecho del animal. Quieren evitar a toda costa que la cuestión acabe centrada en la tradición del espectáculo, el elemento cultural del mismo y, en especial, que se convierta en un debate identitario, tal y como ocurrió con la abolición de las corridas de toros.
Identitario no sólo en lo referente a Catalunya y España, sino en concreto sobre la relación entre las Terres de l'Ebre y el resto de Catalunya y Barcelona en particular. Y es que las comarcas del sur de Catalunya son las que históricamente acumulan menos inversiones del Govern y están consideradas como las 'grandes olvidadas' a nivel de políticas públicas.
"El derecho del animal a no sufrir tendría que estar por encima de cualquier voluntad, política o de cualquier otro tipo", razona Oranich, que recuerda que la legislación europea da la razón a los animalistas y que países como Austria protegen constitucionalmente los derechos de los animales.

diumenge, 5 de juny del 2016

ALGUNES CARES DE LA MANIFESTACIÓ (1)

Sergi.

El gegant de Benissanet. 

Cinta i Carlos. 

Joan Antoni. 


Músics de la Lira i la Filha. 

Carambolo. 

Vicenç. 

Roser.

Altea i una amiga. 

Els pares de Mario. 

Vero. 

Joan. 

Ernest. 

Xavier i un amic. 

Toni i la seva gosseta. 


Mario. 


Joan Antoni i Josep. 
Ingrid. 

EL MONUMENT A LA VERGONYA

El passat dissabte 28 de maig, els tortosins van votar la consulta sobre què fer amb el monument franquista que des de fa 50 anys es troba al mig del riu, molt a prop del pont de l’Estat. El resultat (gens sorprenent per a mi) va ser el de conservar-lo al mateix lloc on ha estat sempre i reinterpretar-lo.
Les dues opcions de la consulta (*) ni eren clares ni determinants i fins i tot les dues tenien el mateix desenllaç. Segurament, la gent contraria a qualsevol tipus de conservació del monument haurien volgut plana i senzillament que el retiressin i que el convertissin en ferralla.  
A l’alcalde Ferran Bel li va costar anys i panys a acceptar fer la consulta, sobre tot durant l’etapa de majoria absoluta a l’ajuntament que presideix i quan ho va haver de fer a desgana es va posicionar clarament per mantenir-lo (tot i que durant una taula rodona retransmesa per TV3 ho va negar)
Quan no ve de gust fer alguna cosa, a part d’impediments s’hi solen posar tota mena d’excuses. Sembla que quantes més en poses més raó es té. Una de les que va treure el Sr. Bel del seu barret de copa va ser que Tortosa no tenia la propietat delmonument. Llavors... Qui la té? Qui mana sobre el monument i per tant, qui pot decidir sobre el seu futur?
Abans de respondre a aquesta pregunta vull fer un incís. Si el monument de Tortosa no és de propietat municipal, encara que a la consulta hagués guanyat l’opció A que era el de retirar-lo, no s’hauria pogut fer...  Per tant, la consulta va significar un pur tràmit per a intentar calmar per una temporada a la Comissió per al Retirada dels Símbols Franquistes de Tortosa. Un frau diria jo!  
Com sabeu porto molts d’anys treballant a Tortosa, tants com 30. Aquest fet m’ha permès conèixer la forma de ser dels seus ciutadans. Com he dit més amunt, el resultat de la consulta no me va sorprendre gens. De fet me’l esperava tal i com ho havia anunciat diverses vegades al meu blog la Via Augusta ja que una bona part dels tortosins amb qui n’he parlat, estaven a favor de conservar-lo allà on està . Però també he pogut constatar l’opinió de gent que no era de Tortosa i les sensacions que me vaig emportar són ben diferents.
Els estudis que s’han fet durant aquest temps sobre els orígens del monument, han constatat que va ser sufragat per la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de Tortosa i la resta de municipis que conformaven el partit judicial de Tortosa (en aquell temps no hi havia comarques i el concepte Terres de l’Ebre encara trigaria moltes dècades en aparèixer)
Per tant (i responent a les preguntes que feia més amunt), a priori, sembla que la propietat del monument és de la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de Tortosa i de tots els pobles que van ajudar a sufragar-lo. Si és així, no seria lògic que la resta de ciutadans de les Terres de l’Ebre també tinguéssim alguna cosa que dir sobre el monument de Tortosa?  
La consulta sobre el destí del monument ha aixecat un intensa debat per tot arreu (xarxes socials, televisió, ràdio, premsa, taules de bar o entre companys de treball) No explicaré les bajanades que he escoltat perquè no mereixen cap atenció, però si que hi ha un aspecte que em sembla fonamental: l’oportunitat o no de treure ara el debat.
Des del meu punt de vista (i d’altres molts amb qui he pogut parlar-ne), és que el debat arriba molts anys tard. Tal com explicava el setmanari l’Ebre, les poblacions de Flix i Tivenys, on també hi havia monuments franquistes, fa anys que els van reinterpretar, igual com el de Santa Bàrbara. Han hagut de passar més de 40 anys des de la mort del dictador per a que Tortosa afrontés definitivament el debat. I tot que finalment s’ha fet, molt em temo que el tema s’ha tancat en fals i encara farà córrer molts rius de tinta...
La conservació del monument va en contra d’una resolució del Parlament de Catalunya que insta a l’Ajuntament de Tortosa a treure’l. Però també va en contra de la Llei de la Memòria Històrica. Potser el que no s’ha aconseguit a les urnes s’haurà d’aconseguir per un mandat judicial.  
Com a demòcrata, d’esquerres i amb familiars que van defensar el legítim govern de la II República Espanyola me costa d’entendre com persones que es definirien de la mateixa manera poden defensar la conservació del monument, per molt que es vulgui reinterpretar per a promoure la memòria històrica i la pau.

(*)   a) Retirar-lo i museïtzar-lo per promoure la memòria històrica i la pau.

b) Mantenir-lo, reinterpretar-lo i contextualitzar-lo per promoure la memòria històrica i la pau.”