dissabte, 18 de juny del 2016

Què és fer ensenyament en català (I)

JOSEP FRANCO GINER 

1.- Exposició de motius de base sociolingüístics
      
Sembla demostrat que les persones que vivim en una situació de contacte de llengües, on una de les dues no arriba a ser utilitzada plenament, això és,  que viu minoritzada respecte d'una altra que sí que s'usa de pertot, estem sotmesos a compartir una realitat de bilingüisme irreal, on els únics vertaderament bilingües som, precisament, els parlants de la llengua minoritzada; aquí els 'catalanoparlants'. Vista la realitat, hom creu que la seva llengua, el valencià, no serveix ni val igual que l'altra i sovint deixa de fer-ne ús, donant així la raó a l'altre, que sempre utilitza la seva; aquí, la castellana.

Aconseguim, d'aquesta manera, els 'catalanoparlants', cada cop ser més dependents del què farà el nostre interlocutor 'castellanoparlant'. Mentre aquest pot manifestar-se públicament onsevulla, nosaltres sembla que només ho podem fer en privat i en segons quines condicions. El què farà, tret de parlar sempre en la seua llengua, és una incògnita.

És veritat que l'escola copia els usos i els costums de la societat real; però també és veritat que hi ha el compromís per, des de l'escola, modificar-la en la mesura de les nostres possibilitats. Atesa l'allau d'immigració, cada cop es farà més difícil si no posem fil a l'agulla i deixem d'inhibir-nos, demostrant-li al nouvingut la necessitat d'usar la llengua pròpia, si més no a l'escola. Si deixem que l'escola siga un reflex de la societat en què vivim sense intentar fer que siga un reflex de la societat que volem, haurem fracassat com a docents. Cal invertir els usos i els costums que, en matèria de llengües entre d'altres, hi coven a la societat.

L'escola és un sistema organitzat al voltant d'unes normes que regeixen la vida al centre. Sense aquestes normes sembla difícil poder corregir hàbits. Entre d'altres, el de l'ocultació lingüística o el de la substitució lingüística: ocultar la llengua o canviar-la davant d'un interlocutor per amagar-li l'adscripció a un determinat codi que es viu com menys útil i minoritzat. Però, sobretot, per fer-li ben evident al parlant de la ‘gran’ que s’està ben a la seua disposició, educadament, dins del seu grup, al qual també s’adscriu, ni que siga en qualitat de submís, si no d’esclau. Les normes serveixen precisament per compensar aquestes actituds, i s'han de fer complir mitjançant el convenciment i l'exemple, en primera instància, però sempre assegurant les condicions de possibilitat de l'ús de la llengua minoritzada.                
                 
2.- Graella d’ensenyament en català i orientacions d'aula
 
1.- Dins de l’aula tot el material escrit i/o audiovisual que fem servir és en valencià. Òbviament ens referim als documents i senyals permanents de llarga exposició.

2.- Dins de l’aula tot el temps es fa servir el codi oral en valencià per part de tothom. [I en tot cas]

3.- Dins de l’aula es corregeix sistemàticament a qui no fa servir el valencià, escrit i oral.

4.- Dins de l’aula es reflexiona alguna vegada sobre la importància de fer servir la nostra llengua. Vivim en un lloc i compartim una llengua que presenta una vigència i possibilitats que cal visibilitzar.

5.- Dins de l’aula tothom entén que al marge de la llengua de cadascú la 1ª, la de l’escola, és la catalana. I si cal se n’ofereixen motius i arguments.

6.- Fora de l’aula es fa servir, escrita i oral, sempre la llengua valenciana. Als passadissos, al pati, a les zones administratives.

7.- Fora de l’aula es corregeix la inèrcia de canviar de llengua davant d’un al·lòcton, lògicament, fent veure la poca coherència del fet.

8.- Fora de l’aula es reflexiona sobre la resistència a fer servir la llengua del país, si no és, efectivament, en contextos conduïts, dirigits.

9.- Fora de l’aula s’acull els pares perquè entenguen la bondat del sistema en la llengua pròpia, com ara quan els citem, o convoquem, a l’àmbit docent.

10.- Fora de l’aula es preveuen actuacions que vagen més enllà dels límits del centre. La revernacularització en seria un dels objectius.
 
Convindria, per tal de desenvolupar les competències lingüístiques de l'alumnat, tenir en compte alguns procediments a totes les matèries impartides en català:
 
- Fer servir uns materials que els siguen, als alumnes, reals i poc didactitzats.

- Utilitzar una terminologia adequada al procés d'ensenyament aprenentatge, de manera que en la presentació de les tasques s'utilitzen termes que convoquen a sistematitzar aquell procés (com ara classificar, analitzar, predir, crear, explorar, etcètera).

- Convidar els alumnes a participar del procés d'ensenyament aprenentatge i permetre que les seves intervencions puguen modificar-lo substancialment a partir de les seves respostes i del seu coneixement previ dels conceptes que es tractaran.

- Se'ls encoratja a fer de la seva participació una activitat raonada i reflexiva, el més elaborada possible, invitant-los a refer les seves intervencions sempre que calga.

- Es possibilita un ambient de discussió organitzat perquè els alumnes puguen aportar idees noves per als altres alumnes i/o per al professorat i generar així noves expectatives.

- Es creen les condicions de possibilitat perquè els alumnes es relacionen en grups i treballen plegats conformant una unitat d'acció.

- Promoure l'autoestima en fer-los protagonistes dels seus esforços i permetre’ls d’explicitar-los públicament davant del grup.

- Deixem que els alumnes siguen també partícips de l'avaluació final.

- Escolten i deixen fer en el marc de les normes assumides i raonades davant de tothom.

divendres, 17 de juny del 2016

CEL FOTOGÈNIC
















ÉS POSSIBLE UN PACTE D’ESQUERRES DESPRÉS DEL 26-J

Possible sí, provable, no.

Tal com s’ha pogut veure durant els darrers anys, el mal anomenats anys de la crisi, la política actual té molt que veure amb l’economia.
Pes pitjors decisions que s’han pres durant els darrers 8 anys, totes, absolutament totes, sé poden quantificar en diners: rescats al bancs, retallades... I a sobre la corrupció que s’ha posat al descobert, encara que molta tenia els seus orígens amb els anys anomenats de bonança econòmica o de la bombolla immobiliària també es podria quantificar, tal i com va dir fa unes setmanes Pepa Buenos a la SER.
La majoria dels polítics no tenen llibertat d’actuació i la majoria de les mesures que prenen estan condicionades per les multinacionals i grans empreses i, per exemple, en el cas d’Espanya per les empreses que formen l’exclusiu grup de l’IBEX 35.
Totes les enquestes venen a dir que el PP guanyarà, però que la suma del PP i C’s no dóna la majoria suficient (més o menys com ja va passar amb el PSOE + C’s) Si sumessin els dos partits de la dreta, de ben segur tindríem un president del PP 4 anys més. Potser no es diria Mariano Rajoy Brey, però seria del PP.
Les mateixes enquestes també diuen que la suma de Podemos i el PSOE (poso davant la formació lila perquè sembla que traurà millors resultats que els socialistes) si que sumarien o al menys conformarien una majoria suficient que amb l’abstenció d’alguna formació minoritària, n’hi hauria prou per a conformar un nou govern.
Però el dilema és, si guanya Podemos, obtindran el suport del PSOE per a que Pablo Iglesias sigui el nou president del govern d’Espanya? Pablo Iglesias demana generositat i aparcar velles rancúnies, però sé fa molt difícil creure que el PSOE li acabi donant un suport que no van aconseguir a la inversa només fa uns mesos.
Un dels dubtes que me genera el no pacte entre el PSOE i Podemos és el de qui va fallar a qui. Segons els socialistes, la culpa és dels podemitos i segons aquests del PSOE. Potser la solució seria posar-los als dos dintre d’una gàbia amb lleons a veure si algú acabava confessant el que va passar exactament... Me temo que tots dos acabarien devorats pels lleons abans de dir la veritat... Això si no matava l’un a l’altre primer!
L’altra combinació que sumaria seria la del PP i el PSOE. És la més desitjada per l’empresariat espanyol i per la majoria de governs d’arreu del món. És el que s’ha vingut a anomenar la gran coalició.
Si finalment fos l’única solució possible per a desencallar la incertesa dels darrers 6 mesos, un dels partits seria guanyador i l’altre el gran perdedor. El guanyador seria el PP, ja que Rajoy tornaria a ser investit president del govern. I el PSOE seria el gran perdedor perquè les bases del partit no perdonarien una jugada com aquesta. Seria, deixem-ho clar, el principi de la fi del partit més històric d’Espanya.
Són molts el que me pregunten si crec possible la gran coalició... Jo no la veig, però en política tot és possible.
I si finalment no s’arriba a cap acord? Si tornem a tenir un panorama similar al de després de les eleccions del 20-D? Seria possible la convocatòria d’unes noves eleccions?
Com he dit unes línies més amunt, en política tot és possible, fins i tot unes terceres eleccions en un any. La possibilitat és real... Potser fins i tot més real que acabi havent-hi un pacte d’esquerres.
Si voleu podeu llegir l’article que va publicar dimecres el Periódico del director adjunt Juancho DumallI si anem a unes terceres eleccions?

LA FOTO DENÚNCIA DEL DIA 17-06-2016

Amposta. Parc del darrere del Miquel Granell.

En primer terme un excrement de gos. De gos gros...

Una mica més enllà un paperera per a deixar els excrements i un pipican...

Li costava molt al porc del propietari del gos replegar la caguerada i dipositar-la a la paperera?  


Amb l’agreujant de que es tracta d’un parc molt concorregut per la canalla.