Per tercera vegada consecutiva en la seva
història recent, ens trobem amb uns pressupostos municipals que pateixen un
decreixement. El 2010 el pressupost fou de 26,7 milions d’euros, el 2011 va baixar a 21,2 el 2012 a 21,0 i el
2013 serà de 19,2, és a dir un 8,3 % menys que l’any anterior. En tres anys
aquest ajuntament ha perdut 7,5 milions d’euros pel que fa als ingressos i ha
imposat una reducció equivalent en l’apartat de despeses, és a dir, gastem un
30 % menys ara que fa tres anys.
Contràriament al 2012 hi ha una lleugera
pujada dels ingressos corrents, que passen dels 18,94 als 19.04 milions d’euros,
la qual cosa s’explica per l’increment recaptador lligat a l’IBI, que el 2013
serà d’un 2 % més que vostès van aprovar en solitari i per la major previsió
pel que fa a l’impost de plusvàlues. Tot i això continuem amb aportacions sota mínims vinculats
als impostos lligats a la construcció i per fi, hi ha una estabilització de les
transferències corrents de les Administracions superiors (Estat i Generalitat)
que ens situen en 4,93 milions d’euros respecte els 5,15 de l’any passat i que
hem de recordar que estàvem en caiguda lliure també des del 2010.
Respecte les despeses, que és l’apartat
que des del nostre punt de vista ens hem de mirar amb més atenció que mai ates
la importància que tenen els escassos i per tant valuosíssims recursos públics,
ens trobem que de forma similar a l’any passat, baixen un 3,6 % i passem dels
16,7 milions d’euros als 16,1, 600.000 euros menys. Aquesta xifra d’entrada és
un bon indicador ates que reflexa la voluntat de gastar menys, en uns moments
que requereixen màxima contenció. Dit això, si analitzem la despesa en els dos
grans blocs de personal i bens i serveis, la valoració ja és diferent.
Pel que fa a la despesa en personal aquesta
continua sent la partida més gran del pressupost amb 8 milions euros i un 41 %
respecte al total de despesa. Aquest capítol baixa un 5,5 % respecte el 2012,
any en que ens vam gastar 8,5 milions d’euros. Aquesta tendència a la baixa en
la despesa de personal, va començar amb el decret de l’Estat del 2011 que
baixava un 5 % el sou dels funcionaris, que al 2012 ha continuat amb un 7 %
imposat per l’Estat amb la retallada de la paga extra de Nadal i que el 2013 s’ha
traduït en una congelació de la massa salarial de tots els treballadors
públics, inclosos els del nostre ajuntament.
Valorem positivament els gestos de
disminuir un 15 % el sou dels càrrecs de confiança i el mateix nivell les
aportacions als grups polítics municipals i també un 5 % dels sous i
assistències tant dels regidors del govern com dels l’oposició. Tot i això
hagués estat més just que la disminució en aquest darrer apartat fos del 7 %
ates que aquest percentatge ha estat la retallada que han sofert els
treballadors municipals i el càrrecs polítics hem de donar exemple i
solidaritzar-nos els esforços que s’imposen als que menys culpa tenen del que
està passant.
Dit això hi ha alguns punts negres en
aquests apartat que són difícilment assumibles per al nostre grup municipal.
Per una banda, vostès mantenen pel 2013, un partida important del voltant de
cent mil euros en concepte d’incentius de productivitat i gratificacions a
alguns funcionaris municipals. Ja saben com en anys anteriors que aquest punt és
un dels principals esculls si volen comptar amb el nostre suport. No vull ser
reiteratiu però el Comitè d’Empresa de l’ajuntament s’ha manifestat obertament
contrari al famós “decret de gratificacions” perquè és un greuge comparatiu
entre els treballadors municipals i perquè en aquests moments d’austeritat
pressupostària on tots els empleats públics estan contribuint de forma
“obligatòria” a la reducció dels seus salaris, especialment els del nostre
ajuntament que se’ls ha retallat un 7 % de la seua massa salarial bruta, és
injust i “immoral” que alguns “escollits” estiguen al marge d’aquestes
retallades. No entenem tampoc com després de tres anys, encara usen l’argument
del catàleg de lloc de treball que està elaborant la Diputació de Tarragona per
continuar justificant aquest abús. Tampoc entenem les formes que s’empren,
mitjançant un decret que pressuposa una productivitat per l’any que comença, es
a dir, paguem per una productivitat no realitzada ! Aquesta estratègia que
hauria de ser digna d’estudi en les universitats que imparteixen cursos sobre
funció pública. I tampoc entenem la discrecionalitat i poc rigor del repartiment
d’aquestes prebendes. Com és possible que l’àrea d’urbanisme s’endugue 18.000
euros en gratificacions entre cinc tècnics quan ha hagut una baixa
importantíssima en la càrrega de treball d’aquest àrea i hi ha mesos que per la
comissió no passa una sola llicència de nova construcció ? Per no parlar dels 4
treballadors municipals que continuen enduent-se 45.000 euros en conjunt, 5.000
menys que l’any passat, de sobresou gràcies a l’esmentat decret.
Par l’altra banda, vostès han après a
externalitzar serveis per no justificar nous càrrecs de confiança però que a la
pràctica fan el mateix paper. Ens referim al servei d’assessorament extern de
l’àrea d’Empresa i Indústria que ens costa 40.000 euros l’any i també al de
Fires que està al voltant dels 6000. És una manera de camuflar noves
contractacions que estan posant en practica d’un temps cap aquí.
En definitiva, creiem que continua havent
molta capacitat d’estalvi en la més gran bossa de despesa, optimitzant per una
banda els recursos humans i per l’altra reduint les contractacions d’urgència i
assessoraments externs, que acaben sent contractacions “a dit” i d’algun càrrec
de confiança. La transparència en la contractació de personal continua sent una
de les assignatures d’aquesta casa.
Pel que a la despesa corrent, la segona
partida en importància del pressupost, a comprovem que queda estabilitzada en 6,7
milions d’euros pel 2013, el mateix import que pel 2012. Fem una valoració
positiva d’alguna de les mesures de contenció que vostès apliquen, algunes de
les quals ja va proposar el nostre grup al Ple de pressupostos de l’any passat.
Així aplaudim la previsió que fan de reducció de la despesa en partides com la
de telefonia, protocol, publicitat, Revista Amposta, Festes Majors, etc ... En
algunes encara haguessin pogut anar més enllà. Però els he de recordar que
encara hi ha moltes partides de despesa corrent que es pot millorar. Em consta
que han conscienciat els gestors dels serveis i bens municipals i que estan
mirant com reduir la despesa però encara continuen sent molt altes en casos
com:
• 475.000 euros en conservació i
manteniment d’edificis municipals i reparacions de vehicles
• 300.000 euros ens consums elèctrics
d’edificis municipals
• 100.000 en calefaccions d’edificis
públics (continuem tenint edificis que gasten el triple que altres en
calefacció tenint volumetries similars)
• 82.000 en lloguers d’edificis (mentre
tenim l’Escorxador vell i nou buits i sense ús)
• 80.000 euros en combustibles
• 15.000 euros en indemnitzacions
patrimonials per mal estat de la via pública
I sense esmentar com ja saben tots els
serveis municipals que són deficitaris i que sumen en conjunt més d’un milió
d’euros més que han de sortir les arques municipals. Vull fer notar que la
piscina municipal que l’any 2012 va aconseguir disminuir el seu dèficit, pel
2013 es preveu que el tornarà a
incrementar. Hi ha molt de camí a recórrer com veuen encara en aquest apartat
tot i que he reconeixem que han començat a fer algun gest en la bona direcció
tot i que encara insuficients.
Pel que fa a l’apartat de transferències
corrents, és a dir tot el conjunt de subvencions que des de l’ajuntament es
dona a les entitats i associacions de la ciutat i el territori, veiem que
passen de 1 milió d’euros a 915 mil. Aquesta partida té un descens del 9 %, i pateixen especialment la baixada
les entitats esportives amb una mitja d’un 10 %. Valorem que hagin mantingut el
mateix suport que l’any passat a les entitats de caire social i cultural, però
els he de recordar que situen la resta d’entitats amb el mateix suport que
tenien el 2011.
Igual que l’any passat i l’anterior, el
2013 serà un any complicat per moltes entitats, especialment les esportives,
que han vist reduïdes les aportacions per manca d’espònsors i d’impagament de
moltes quotes de socis a causa de l’estat de les economies familiars. El que
tocava per tant en mantenir el nivell de suport i fins i tot augmentar-lo Estem
parlant de uns 100.000 euros extres o el que és el mateix, els que ens
estalviaríem si suprimissin el decret de gratificacions. No cal dir, que pel
camí es poden perdre moltes potencialitats individuals que haurien de nodrir en
el futur l’important projecte esportiu de la ciutat que pivota al voltant de
les entitats esportives, el centre de tecnificació i els estudis universitaris
d’Educació Física.
Continuem notant a faltar un suport més
decidit a les àrees de comerç, empresa, indústria i turisme. Coincidiran amb
nosaltres que en aquests moments de crisi, aquestes activitats són les úniques
que poden generar dinàmiques econòmiques positives a la ciutat. En números
reals trobem que destinen pel 2012, 55.000 euros a la promoció del comerç el
que suposa un increment important, però només 20.000 a promoció d’empresa i
indústria i res destinat a la promoció turística. És a dir mantenen els
mateixos números que l’any passat, però distribuïts de forma diferent.
Continuem pensant que amb aquests xifres és difícil que aquestes àrees
estratègiques ajuden a canviar la tendència econòmica d ela ciutat.
Quant a les inversions per al 2013 ens
situem en una xifra mai vista en la història d’aquest ajuntament 375.968 euros,
una xifra ínfima si tenim en compte que l’any passat ja estàvem en uns
baixíssims 2,2 milions d’euros i fa 5 anys estàvem en xifres superiors als 15
milions i per tant l’impacte que aquesta injecció econòmica hauria de tenir en
el conjunt d’empreses locals, una de les aportacions que hauria de fer la
primera entitat publica municipal en aquests moments de crisi i poca activitat,
serà inexistent. Aquestes son xifres d’inversions de municipis de menys de 500
habitants. L’única cosa positiva que veiem és que també per primera vegada en
la història de les inversions municipals aquestes es finançaran al 100 % amb
recursos propis, de la qual cosa ens hem de felicitar per aquesta és la via de
futur, tot que la quantia sigue de moment tan modesta. També els he de fer
notar que vostès mateixos incompleixen la projecció d’inversions quadriennal
que van presentar al Ple de Pressupostos de l’any passat. Pel 2013 van posar 1,7
milions d’euros pels 375 mil que finalment seran
Pel que fa a l’apartat del deute. Segons
les dades facilitades per Intervenció, l’ajuntament deurà 14,84 milions d’euros
a 31 del XII del 2012 o el que és equivalent al 79,48 % del pressupost
municipal i que supera el 75 %, de caràcter extraordinari que permet la Llei
dels Pressupostos Generals de l’Estat pel 2012. L’any passat estàvem al 76,92
%, és a dir, hem pujat en pràcticament 3 punts el nivell l’endeutament. Tot i
això lloem l’objectiu de situar-nos per sota del 70 % a finals del 2013, tant
de bo sigue així perquè ens permetria disminuir la càrrega financera i
alliberar recursos propis per augmentar les inversions i contribuir des de
l’ajuntament a dinamitzar l’economia local.
Si a aquest fet li sumem que la
Generalitat ens devia a mitjans d’any 3 milions d’euros en conceptes diversos
de subvencions i que segons l’Oficina de Gestió Tributària (OGT) els impagats –
impostos, taxes, plusvàlues ... - de l’ajuntament estan en nivell similars al
2011, és a dir, gaire bé un milió d’euros, tot plegat ens porta al que els
creditors i proveïdors estan cobrant a més de cent dies de mitjana per manca de
liquiditat. Això també és un fet que encara ofega més l’encomia de les petites
empreses que ens tenen com un dels seus principals clients. Per sort hem pogut
donar una empenta important amb el préstec concedit per l’Estat però tenim
pendent de pagament encara 4,7 milions d’euros segons dades d’Intervenció
Vull acabar amb l’altre gran argument que
ens obliguen a votar en contra dels seus pressupostos generals pel 2013, és a
dir, els de l’ajuntament més els de les empreses municipals: Hospital i GURSAM.
Des del mes de juny estem denunciant diverses actuacions realitzades per alguns
responsables de l’Hospital, entre ells vostè, que entenem que són casos
flagrants de mala de mala gestió, opacitat i abús de la seva majoria absoluta
en el si del Consell d’Administració. Vostè va amagar als Consellers de
l’oposició el segon contracte de lloguer del servei de rehabilitació que
ascendeix a la immoral xifra de 15 mil euros mensuals (iva inclòs) o el que és
el mateix 180 mil anuals, vostè ens va dir el 2008 que la ubicació d’aquest
servei seria provisional a l’espera que s’alliberés l’actual edifici que acull
la residencia de gent gran mentre no es construïa la nova, vostè dilluns es va
negar a rescindir el contracte que ens acabarà costant prop de dos milions
d’euros el 2017, incloent l’iva, la clàusula de finalització de contracte i les
obres de condicionament que vam fer al local de rehabilitació el 2008 , quant a
Amposta hi ha en aquests moments plantes baixes de mil metres quadrats ubicades
en carrers principals de la ciutat, disponibles per 3000 euros mensuals, és a
dir, 5 vegades menys que el estem pagant ...
En definitiva un sumatori de coses tant
pel que fa del pressupost municipal com al de
l’Hospital Comarcal que ens impossibiliten ni tants sols abstenir-nos
com vam fer l’any passat.