diumenge, 2 de març del 2014

Catalunya, Constitución y democracia

Alfonso Villagómez
Magistrado. Exletrado del Tribunal Constitucional

El presidente del Gobierno puede convocar una consulta no vinculante para saber qué piensan los catalanes

El relato de lo que está pasando en Catalunya es difícil de manejar desde una perspectiva constitucional. Y es que la trama, tal como ha sido presentada, puede hacer que el conjunto no resulte creíble o que incluso roce el surrealismo. Los promotores de la consulta sostienen que esta es una manifestación de la democracia que no se puede desconocer ni dejar pasar por parte de los agentes implicados. Y es cierto. La Constitución no desconoce a lo largo de su texto algunas de las instituciones más extendidas de esa forma de democracia directa (la iniciativa legislativa popular o el derecho de petición). Pero sin duda es en el referendo o consulta popular donde mejor se plasma el derecho a la participación -y a la decisión- de los ciudadanos en los asuntos públicos.
Nuestra Constitución recoge esta forma de participación junto a otros modos de referendo como son la ratificación y reforma de los estatutos de autonomía, o incluso las consultas exigidas para la propia reforma constitucional. El artículo 92 dice que «las decisiones políticas de especial trascendencia podrán ser sometidas a referéndum consultivo de todos los ciudadanos». Y esta es una competencia exclusiva del Estado (artículo 149. 1.32).
Que la competencia para hacer esta consulta es del Estado se viene a reconocer palmariamente en la misma proposición del Parlament catalán, que ha echado mano del artículo 150.2 para que se delegue o transfiera a Catalunya esa competencia. La cuestión es que de la lectura de este artículo de la Constitución y de la interpretación que de él se dio en el debate constituyente se concluye con claridad que, sin embargo, no se permite transferir ni delegar competencias estatales en las comunidades autónomas. La aplicación espuria del artículo 150.2 ha pasado todos estos años por encima de la propia Constitución y lo han utilizado todos los gobiernos centrales, con lo que se ha alterado la misma Constitución que ahora se pone, con razón, como límite para rechazar tal petición. Y no se puede tachar el artículo de confuso, pues la simple lectura de las actas del Congreso en el trámite constituyente revelan lo que no debe ser tan oscuro para un jurista avisado.
Ahora bien, que la convocatoria de la consulta sea una competencia exclusivamente estatal, así como que la ley orgánica de 1980 reguladora de estas consultas haya canalizado todo el procedimiento en los órganos centrales del Estado (Rey, Gobierno y Congreso de los Diputado), supone unos hechos normativos que, a mi juicio, no impiden que pueda convocarse una consulta para una parte del territorio estatal. En efecto, entre las condiciones exactas y las prohibiciones establecidas para poder llevarse a cabo este tipo de referendo no se encuentra que su celebración no pueda quedar circunscrita a una comunidad autónoma. Más bien se apunta lo contrario: «El referendo se decidirá por sufragio universal, libre, igual, directo y secreto en el ámbito que corresponda a la consulta», según ordena la citada ley, que en esta materia ha desarrollado lo dispuesto en la Constitución.
El problema democrático parece entonces que quedaría reducido al contenido material de lo que se quiera -o se pueda- constitucionalmente consultar a los ciudadanos catalanes. En este sentido, no deja de ser llamativo que el único tipo de referendo mínimamente regulado en la Constitución precisamente sea el tipo de referendo consultivo. Es decir, una consulta en la que quien tiene la iniciativa de convocarla -el presidente del Gobierno- no quede, sea cual fuere el resultado de la misma, vinculado para ejecutar la decisión popular. Porque una cosa es quién puede hacer la consulta y otra muy distinta la forma en que se puede preguntar. Constitucionalmente no es posible que se someta a consulta de los ciudadanos si quieren o no la independencia para Catalunya. Pero sí es posible verificar la opinión del cuerpo electoral a través de una fórmula que, por ejemplo, sirva al mismo tiempo para fomentar la solidaridad en el Estado español y proporcione una solución a la singularidad de Catalunya.
Y es que el problema de una consulta democrática no puede estar nunca en la pregunta que se somete a consideración de los ciudadanos, sino en la respuesta que den estos. No cabe duda de que una decisión secesionista no tendría cabida en la Constitución española, pero sí, en cambio, una decisión favorable del cuerpo electoral catalán a una especie de tercera vía que pudiera dejar trazado el camino para una reforma constitucional en toda España. Una reforma y actualización a partir y desde la misma Carta Magna, tal y como la Constitución española de 1978 prevé como único procedimiento válido en democracia.

dissabte, 1 de març del 2014

OPERACIÓ PALAS



El programa especial que va emetre diumenge la Sexta coincidint amb l’aniversari del fallit cop d’estat de l’any 1981, havia creat una gran expectació, degut a una intel·ligent campanya publicitària portada a terme per l’equip de Jordi Evole. Vaig ser un dels qui va veure per Internet el vídeo on es mostrava a 15 persones anònimes els primers 20 minuts del documental i després opinaven sobre les impressions que els hi havia causat.
S’acaben de complir 33 anys d’aquells fets i s’han escrit llibres i emès documentals de tota mena parlant del tema, però sempre queda el dubte de qui era l’autoritat militar que havia d’acudir al Congrés dels Diputats en 15 o 20 minuts o mitja hora a tot tardar... Un tema que bé hauria pogut canviar la història de la jove democràcia espanyola i on, segurament, Tejero només va ser el boc expiatori que va fer de cap visible de la trama. O dit d’una altra manera, va ser utilitzat per a que sembrés el pànic a tota Espanya. Només un fanàtic convençut podria haver portat a terme una missió tan arriscada i de conseqüències incertes, ja que, pel que sembla, no tot estava lligat i ben lligat com li van voler fer creure aquells que el van convèncer per a que es convertís en protagonista de la història. Però de fet ho és, però no l’heroi que ell es pensaria que acabaria sent.
Durant la passada setmana havia comentat en alguns dels meus cercles íntims que, de no ser que sortissin a la llum nous documents o testimonis aportant proves noves i fefaents (i vull remarcar això de proves noves i fefaents) sobre qui hi va haver al darrere de tot l’entramat, el programa no estaria l’alçada de les expectatives que s’havien intentat crear i em decebria notablement.
Tots aquells que veiéreu el programa fins el final (tal com reclamava Evole), segur que no us vareu quedar indiferents. Però de les expectatives que havia creat, res de res, al menys, des del meu punt de vista.
Jo comparo Operació Palas de Jordi Evole amb la Guerra dels Móns de Orson Welles, salvant les distàncies, evidentment. En tots dos casos es tracta d’emissions fictícies que saben transmetre a l’espectador la dosi necessària d’intriga per a obtenir el seu propòsit que no és un altre que fer creure que el que s’està explicant és verídic.
Orson Welles va saber crear la dosi de tensió i pànic necessari per a mantenir a l’oient pegat al transistor i Jordi Evole la creença de que res va ser com ens ho havien explicat fins ara d’aquell fatídic 23-F de 1981.
Sembla ser que hi van haver espectadors que s’ho van empassar sense dubtar, en canvi, d’altres, com jo, ens en adonarem relativament aviat de que els que s’estava explicant no podia ser veritat. Malgrat tot, ens varem mantenir atents al programa fins el final de la projecció del documental, per reafirmar (o no) les nostres sensacions.
Quan vaig començar a dubtar? És cert que tot tenia una aparença del més real. Se’t feia difícil creure que les persones que hi sortien s’haguessin avingut a dur a terme aquella farsa. Però hi va haver un moment que vaig pensar: fins aquí hem arribat! Va ser quan es va dir que el primer nom que va sonar com a director d’aquell muntatge, a proposta de Minoria Catalana (CiU) va ser el Josep Maria Flotats. No m’entrava al cap que el gran director teatral hagués pogut acceptar dirigir aquella paròdia... De fet, no m’entrava al cap que cap professional de les arts escèniques fos necessari per a dirigir un cop d’estat fictici. De fer-se una cosa així (des del meu punt de vista mol improbable) es faria d’una altra manera i no sota la supervisió d’un director teatral. 
Després hi va haver moments que van reafirmar les meves sensacions, com per exemple que Adolfo Suárez hagués acceptat dimitir a proposta de Felipe González i Alfonso Guerra per a donar molta més veracitat al muntatge. Però en canvi, ho accepto, hi va haver altres moments on l’ombra del dubte va planejar sobre les meves conviccions, com per exemple quan el mateix Suárez no va voler acabar una frase, suposadament, per no haver d’explicar el que va passat realment aquells primers dies del 81.
A diferència de Welles, Evole es un presentador consolidat i que té un públic fidel que segueix des de fa anys el programa Salvados. En canvi Welles, recordem-ho, era tot un desconegut i, a partir d’aquell programa, la seva carrera professional va ser meteòrica i plena d’èxits.  
A hores d’ara no sabria dir si el documental fictici d’ahir marcarà una fita a la història televisiva d’aquest país, però cal dir que l’execució va ser impecable i la participació dels protagonistes que van viure en primera persona aquells fets, d’allò més creïble.
Aplaudeixo la iniciativa i el resultat, però particularment m’hauria agradat més saber si l’anomenat elefant blanc de la trama colpista va ser Alfonso Armada, Joan Carles I o un altre del que fins ara encara no s’ha parlat.
Què en penso? Què el primer va acabar a la presó i que para el segon, a partir del moment que va emetre el discurs per televisió, la popularitat li va créixer com l’escuma. Ara que cadascú que tregui les seves pròpies conclusions fins que es desclassificarà tota la documentació que, encara ara, està considerada com a secreta. Potser llavors ens emportarem una sorpresa molt mes gran que al final del programa del passat diumenge. 

LA FOTO DENÚNCIA DEL DIA 1-03-2014

Una vegada més, les tanques de la pista del darrere del Miquel Granell. Els gamberros poc a poc la van trencant sense que hi hagin senyals que des de l'Ajuntament s'intente parar-ho. Potser hi posaran remei quan estigui tota trencada. 

PAISATGES DEL NOSTRE TERRITORI. LES PLATGES DEL PERELLÓ II