dimarts, 17 de setembre del 2013

BONO ESTARIA MILLOR CALLAT



Segons José Bono, el que fora president de Castella la Manxa, Ministre de Defensa i president del Congrés dels Diputats, la culpa que l’independentisme a Catalunya vagi en augment és culpa del PSC. Mireu que he escoltat i llegit estupideses, però aquesta és de les més grosses.
Per a dir-ho clar (i català), la culpa que cada cop hagi a Catalunya molta més gent que es decanta cap a la independència, és per la intransigència d’una bona part dels castellans, entre els qual trobaríem al mateix Bono, però també d’altres personatges com Rodríguez Ibarra o Alfonso Guerra. I, evidentment els del PP i els que encara hi ha a la seva dreta.
Si tot aquest col·lectiu evitessin donar segons quines opinions sobre Catalunya i els catalans, la reacció dels d’aquí no seria de rebuig frontal. Però com no és així, l’animadversió és recíproca.
Vaig opinar l’altre dia (i ara ho tornaré a dir) que tan Bono, com Guerra, com Ibarra, haurien d’estar tancats a un psiquiàtric des de fa temps. Potser així ens estalviaríem escoltar bestieses com la que va dir Guerra sobre l’Estatut d’Autonomia de Catalunya: li passarem el ribot fins que no se’l reconegui. I encara que no ho fes ell, si que se’n va encarregar-ho de fer el Tribunal Constitucional, la ma executora del nacionalisme espanyol més ranci.

AI, AI, AI…

(Comentari escrit abans de la Diada) 
 

S’ha refredat la bona sintonia entre CiU i ERC durant els darrers dies?
Segons el diari Ara, la passada setmana a Madrid, s’haurien trobat Mariano Rajoy i Arturo Mas. El contingut de l’entrevista no ha transcendit, però tot indica que Rajoy li hauria avançat a Mas la resposta oficial que li donarà a la petició que li va fer el President Català sobre la consulta que es vol organitzar per a l’any vinent. Evidentment, la resposta, com s’esperava, va ser negativa i, per tant, una consulta legal no es podrà fer.
Aquest fet va ser el causant de les declaracions que va fer dijous el President de la Generalitat sobre que si no es pot fer la consulta el proper any, al final de la legislatura es convocarien unes eleccions plebiscitàries, es a dir, tots els partits haurien de mostrar les seves cartes sobre si són partidaris de que Catalunya esdevingui un estat independent o no.  
Aquest fet no ha agradat gens a ERC que, en boca del seu vicepresident, el rapitenc Lluís Salvadó (el Patacó), va dir que el seu partit no té pla B i en tot cas, el pla A, el B i el C, passen tots per fer la consulta l’any 2014.
Efectivament ERC té aquest como a únic objectiu i per aconseguir-ho donaran suport a Mas encara que això signifiqui trencar amb tots els seus principis. Vull recordar que fa uns anys presumien de tenir les mans netes. En aquests moments dubto que les tinguin tant impol·lutes com deien, ja que quan es dóna suport a un partit que està imputat pel cas Palau (fins i tot té la seu embargada) i posa totes les traves que pot per a que Mas no hagi de donar explicacions al parlament. Ah! Què ja va donar-ne? Mas i Rajoy i Rajoy y Mas, tanto monta, monta tanto... O sigui, em dóna igual el que van dir en seu parlamentària com si no haguessin ni acudir a dir res.
Però es clar, si ara Mas trenca el pacte i no s’atreveix a fer el referèndum l’any vinent, la fidelitat que fins ara li ha demostrat ERC deixarà d’existir i, per tant, també seria possible que acabessin per fer caure l’actual govern català.
Es possible que hi puguin haver eleccions anticipades un altre cop? Personalment no ho crec, ja que penso que, finalment ERC acabarà acceptant el pla de Mas (igual com va passar amb la prorroga dels pressupostos), però puc estar equivocat.

XIQÜELOS I XIQÜELES DEL DELTA. ACTUACIÓ PARC DELS XIRIBECS IV


















Banderes i llibertat d'expressió

Marc Carrillo, catedràtic de Dret Constitucional (UPF)

L'exhibició de banderes en l'espai públic no és una altra cosa que la manifestació dels drets fonamentals a la llibertat ideològica i a la llibertat d'expressió. A l'Estat democràtic això no només és vàlid respecte a les banderes oficials, sinó també per a qualsevol altra que simbolitzi la posició política o de qualsevol altra mena de qui mostra l'estendard. Des d'una posició liberal sempre desitjable cap al respecte, aquest mateix Estat democràtic ha de donar cobertura a l'expressió de símbols de naturalesa política diversa, incloent-hi aquells tan miserables i d'infaust record històric com són, per exemple, l'esvàstica nazi o la bicolor amb l'àguila de la bandera franquista. L'únic límit és que els seus exhibidors no afegeixin a la mostra de les seves conviccions la pràctica de la violència.
SÓN ELS SEUS autors els que s'expressen davant la societat i, conseqüentment, aquesta n'ha de prendre nota de la manera que consideri més oportuna. Un bon referent jurisprudencial el constitueix la sentència del Tribunal Suprem dels Estats Units. Aquest va invalidar les lleis de la majoria dels estats que prohibien la profanació de la bandera federal, ja que la crema del símbol nacional era una conseqüència més de la llibertat d'expressió reconeguda a la Primera Esmena (la primera d'altres decisions del mateix estil va ser la sentència 491 US 397, del cas Texas contra Johnson, l'any 1989).
Però un portaveu polític de l'actual majoria governant a Espanya, després de lamentar que joves del seu partit apareguessin fotografiats amb la bandera franquista, ha afegit que són igual de reprovables les actituds dels que exhibeixen la bandera tricolor republicana -considerant que aquest símbol és inconstitucional- i ha arribat a l'argument següent: «Les conseqüències de la República van portar un milió de morts». L'obscenitat tant de l'equiparació del símbol republicà amb la bandera de la dictadura franquista com d'aquesta valoració de la Segona República conviden a una doble reflexió, jurídica la primera i històrica la segona.
La primera. Mostrar aquesta bandera és una expressió de pluralisme ideològic i llibertat d'expressió, garantits per la Constitució del 1978. No pot ser inconstitucional mostrar la bandera vermella, groga i morada, símbol oficial d'un règim basat en el principi de la sobirania popular que va ser enderrocat per un aixecament militar seguit d'una guerra civil, a la qual va succeir una dictadura de 40 anys. El Tribunal Constitucional ha assenyalat: «La llibertat ideològica (¿) no s'esgota en una dimensió interna del dret a adoptar una determinada posició intel·lectual davant la vida (¿). Comprèn, a més, una dimensió externa d'agere licere (llibertat de fer), d'acord amb les pròpies idees sense patir sanció o demèrit» (sentència 120 /1990). No s'ha d'oblidar que les anomenades Lleis Fonamentals del franquisme van ser expressament derogades per la Constitució del 1978, que és la norma que ara garanteix el dret a mostrar l'ensenya republicana i la franquista. Perquè la forma de govern dissenyada per la Constitució es basa en el pluralisme polític i la llibertat ideològica, que donen cobertura jurídica a l'expressió d'opcions polítiques i règims diferents o alternatius, sempre que es manifestin amb una renúncia expressa a la violència.
LA SEGONA. Més enllà de la legalitat no qüestionada dels símbols oficials vigents, les institucions democràtiques i els seus representants no haurien d'ignorar que n'existeixen altres que formen part de la història democràtica. La Segona República és l'únic referent democràtic tangible del sistema polític actual en l'accidentat procés de construcció de l'Estat espanyol contemporani. Un règim que, amb llums i ombres, es va fonamentar en una Constitució avançada en el seu temps, basada en el sufragi universal, un sistema de llibertats fins llavors desconegut en un país endarrerit i llastat pel caciquisme, una Església catòlica profundament reaccionària i una monarquia corrupta. Un règim que va establir les bases per al reconeixement de la pluralitat nacional dels pobles ibèrics, garantint en el curt període que va durar l'autonomia política de Catalunya i el País Basc; que va assegurar la separació de l'Església de l'Estat, així com el dret de sufragi de la dona, l'ensenyament laic i la reforma de la propietat de la terra per compatibilitzar la llibertat amb la igualtat.
La bandera tricolor és un símbol democràtic d'aquell projecte de modernització que l'Espanya negra va truncar. I la democràcia institucionalitzada per la Constitució del 1978 deu molt als referents republicans. Que no sigui oficial no n'impedeix l'exhibició.