dilluns, 14 de gener del 2013

LES FOTOS DEL DIA. BALLADA DE JOTES A LA PLAÇA DEL MERCAT II
















¿Mea culpa por parte del FMI?

Vicenç Navarro
Catedrático de Ciencias Políticas y Políticas Públicas. Universidad Pompeu Fabra, y Profesor de Public Policy. The Johns Hopkins University

A primera vista parecería que el Fondo Monetario Internacional (FMI) ha entonado un mea culpa por haber impuesto las políticas de austeridad a los países de la Eurozona (tales como Grecia, Portugal, Irlanda, España e Italia), al haber reconocido que no sólo no han estimulado el crecimiento económico, sino que han deteriorado la economía de aquellos países. Olivier Blanchard, el economista jefe del FMI, ha declarado que “hemos estado equivocados”. Y muchos artículos en rotativos de gran difusión han aplaudido tal declaración, con más de un artículo señalando la validez de tal reconocimiento, poniendo al FMI por las nubes por su supuesta honradez. Sería casi divertido (si no fuera por las terribles consecuencias que tales políticas de austeridad han tenido sobre millones de vidas en los países periféricos de la Eurozona, entre muchos otros) ver que los mismos columnistas y rotativos que hace sólo unos meses estaban exigiendo tales políticas de recortes de gasto público (incluyendo gasto público social) argumentando que eran necesarias (además de ser las únicas posibles) ahora están aplaudiendo el reconocimiento del error de estas políticas promovidas por el FMI. Uno de ellos es, por cierto, The Washington Post que había sido el gran defensor y promotor del FMI y de sus políticas. En España, como era predecible, la lista de rotativos que en sus editoriales o en sus columnas aplauden ahora lo que antes condenaron es larga.
Habiendo sido de los pocos que desde el principio denunció tales políticas de austeridad, no tengo ahora ninguna simpatía por este supuesto mea culpa, pues ha sido excesivamente tímido, tardío e insuficiente. Tímido porque el mea culpa se viste de seda, alegando unos errores meramente metodológicos, indicando que habían calculado erróneamente el impacto multiplicador del déficit fiscal en el crecimiento económico. Por cada euro de gasto recortado, se destruye otro euro y medio, en lugar de sólo medio euro (tal como el FMI había calculado antes). Según el FMI, ahí radicaba su error, reduciendo un problema moral e ideológico a un mero error estadístico. Supónganse que, en un ejercicio militar, una bomba nuclear cayera sobre un centro habitado por millones de personas en lugar de hacerlo en un lugar deshabitado. Y que la explicación que diera el ejército fuera que ello se debió a un error estadístico en el cálculo de donde tenía que haber caído la bomba. Seguro que se armaría un escándalo de primer orden además de exigir responsabilidades con juicios internacionales. Pues esto es lo que ha ocurrido, pues han ido cayendo muchas bombas de destrucción masiva, que han causado muchas muertes sin producir ruido. Y lo que es peor es que era fácil haber detectado que había un error. Era totalmente predecible que caerían en un centro urbano. Varios de nosotros lo predijimos.
En realidad, la evidencia de que tales políticas de  austeridad han estado haciendo un enorme daño es abrumadora. El propio FMI publicó en 2008 un informe sobre el impacto que tales políticas de austeridad habían tenido en 133 casos en varios países durante el periodo 1993-2001. El fracaso de tales políticas quedó ya documentado en aquel informe publicado por la Oficina de Evaluación Independiente del FMI, confirmando la extensa bibliografía existente en la literatura científica que claramente documentaba el error de tales políticas llamadas entonces “programas de ajustamiento” (adjustment programs). Se sabía, además, que tales políticas estaban dañando el bienestar de las clases populares de aquellos países, causándoles un enorme sufrimiento. Uno de los fórums más conocidos en círculos académicos de políticas de salud y bienestar social, el International Journal of Health Services, documentó con evidencia empírica en una serie de artículos en 2011 las consecuencias que dichas políticas tenían para el bienestar y calidad de vida de tales clases sociales, mostrando la muerte, la enfermedad y el desasosiego social que estaban creando. Ello forzó una respuesta del FMI carente de credibilidad. Sólo el dogmatismo neoliberal que predomina en el FMI (impermeable a los datos y a la evidencia científica) explica que la situación haya alcanzado unos niveles tan dramáticos (como estamos viendo en Grecia), que ya era imposible ignorarlo.
Pero la corrección de la postura del FMI, escrita por Blanchard, en su informe Errores en el pronóstico de crecimiento y multiplicadores fiscales, es además de tímida y tardía, dramáticamente insuficiente. En realidad, la lectura de tal corrección por parte de muchos columnistas y editoriales, presentándola como  expresión de mea culpa por parte del FMI es exagerada, pues ni Blanchard ni el FMI han abandonado su apoyo a tales políticas de austeridad, pues continúan subrayando que tales políticas no son indeseables, en contra de toda la evidencia que muestra lo contrario. Su crítica es en la manera como se llevaron a cabo, pero no en su necesidad y urgencia.
Hoy el Fondo Monetario Internacional debería desaparecer. Y muchas voces a nivel internacional lo están exigiendo. Su misión histórica de ayudar a los países con problemas financieros, dejó de existir a partir de la década de los años ochenta, cuando el neoliberalismo pasó a ser su dogma, convirtiéndose en “un instrumento del terrorismo financiero”, defendiendo única y exclusivamente los intereses del capital financiero, tal como Juan Torres y yo hemos documentado en nuestro libro Los amos del mundo. Las armas del terrorismo financiero.
El hecho de que dentro de la troika (el FMI, el Banco Central Europeo, BCE, y la Comisión Europea) el FMI se haya convertido en el menos entusiasta en la promoción de las políticas de austeridad en la Eurozona, no quiere decir que haya cambiado de orientación y apoye ahora las políticas expansivas de creación de empleo y pleno empleo que Europa necesita como el aire que respira. El hecho de que el FMI se haya enfriado en su vocación promotora de tales políticas de recortes se debe a la presión internacional, a la cual no están tan expuestas ni la Comisión Europea ni el BCE, que continúan aferrados a su dogma porque sirven los intereses de las élites gobernantes en aquellos países europeos donde tales políticas se están imponiendo a la población. Así de claro.

diumenge, 13 de gener del 2013

AMB L’HORITZÓ DEL 2027



Sovint, Tortosa i Amposta han tingut interessos oposats. 
A principis del passat desembre és va crear a les Terres de l’Ebre un grup d’opinió que es va autoanomenar Col·lectiu 2027 i es fa fixar aquest any com a horitzó per a que es puguin fer efectives les seves propostes.
Es tracta d’un grup heterogeni i format per expolítics, empresaris, intel·lectuals  i ciutadans diversos del nostre territori. Pretenen, amb la seva iniciativa, incidir sobre els polítics de la zona per a que les Terres de l’Ebre deixem de ser un dels territoris més desafavorits de Catalunya.
Aparentment 15 anys són molts d’anys, però quan passen i es dóna un cop d’ull retrospectiu, un se’n adona que el temps ha passat molt més ràpid del que ens podíem pensar.
Al meu parer, aquests anys seran molt importants a l’hora d’assolir la majoria de les reivindicacions històriques (totes és impossible)  i a més a més, tot allò que pugui servir a les generacions futures per a poder estar a l’alçada dels territoris més desenvolupats dels nostre país.
Sempre s’ha dit que les comunicacions són bàsiques a l’hora de fer competitiu un territori i ho seguiran sent en el futur. L’any 1999, mentre enllestíem em pla estratègic territorial que havia de servir a Pasqual Maragall com a document de treball per a presentar-se a la Presidència de la Generalitat, recordo que el meu amic Joaquim Paladella, alcalde de Batea i exdiputat al Parlament, només reclamava dues coses per a la Terra Alta, la seva comarca: millorar les comunicacions (molt precàries en aquells moments) i poder elaborar cava. Les comunicacions amb la terra alta han millorat considerablement i això ha permès, de retruc, que la comarca aragonesa del Matarranya també hagi vist millorada la connectivitat amb el nostre territori fins arribar al Mediterrani.
L’elaboració de cava no s’ha pogut assolir ja que el Consell Regulador amb seu a Vilafranca del Penedès posa tot tipus d’entrebancs per a que només se’n pugui fer en aquell territori, però en contrapartida, s’ha aconseguit millorar considerablement la qualitat i la distribució del vi amb DO Terra Alta. Tant ha estat així que ara mateix s’estan fent uns vins que fins i tot superen els del Priorat, que estan entre els millors de món.
Continuar millorant les comunicacions tan viàries com ferroviàries ha de seguir sent un dels principals objectius. El Baix Aragó sembla que tindrà una sortida ràpida per Morella cap a Vinaròs, la qual cosa no ens hauria de preocupar a les comarques del Sud de Catalunya, ja que sempre he considerat que el Nord de Castelló són terres germanes i no hauríem de rivalitzar a l’hora d’assolir determinats projectes.
Ara bé, una de les infraestructures més bàsiques per al territori hauria de ser el corredor ferroviari del Mediterrani. Però per a que sigui així, no pot passar de llarg. La gent del territori (ho he dit més d’un cop), hauria de poder deixar enrere les antigues rivalitats entre pobles i partits polítics i apostar decididament per la construcció d’una estació de mercaderies de referència dintre del nostre territori. Això comportaria un valor afegit al extraordinari potencial que ja tenim.
Igual serà que tinc un fill que va per a mariner, però també penso que s’hauria de fer un port amb capacitat per a grans bucs mercants. Desgraciadament, amb el tancament de Cemex, el port de la fàbrica de ciment d’Alcanar té els dies comptats i dintre d’uns anys només serà una figura fantasmagòrica al menys que sé li posi remei a temps. En el futur, el transit de mercaderies a través del mar ha de seguir sent de gran importància i transcendental per al desenvolupament de qualsevol territori. Encara que les meves previsions són que els ports de Barcelona, Tarragona, Castelló i València no ens ho posaran gens fàcil. Però si no es lluita mai ho aconseguirem i les generacions futures, amb raó, renegaran dels polítics actuals del territori.  

LES FOTOS DEL DIA. BALLADA DE JOTES A LA PLAÇA DEL MERCAT I
















Premio Nadal de tenis

Casi nadie se dio cuenta porque Raquel Martínez tiene unos ojos magnéticos, ojos de esos que Neruda llamaba oceánicos, pero lo cierto es que mientras la presentadora daba paso a la noticia del premio Nadal de novela, uno de los técnicos colocó de fondo de pantalla el rostro de Rafa Nadal, total, quién iba a fijarse y a quién coño le importa además. En efecto, la historia no tendría la menor importancia si no fuese lo que se denomina sintomática, es decir, un síntoma perfecto de la consideración por la cultura que tiene el gobierno del PP desde aquellos tiempos remotos en que Esperanza Aguirre felicitaba a Sara Mago.
Al Nadal precisamente le tengo un cariño enorme por razones obvias y personales. Hace precisamente diez años y un día que aparecía yo por la tele absolutamente finalista y feliz, compartiendo podio al lado de Trapiello, quien parecía un tío muy serio y con el que después iba a reírme lo que no está escrito. Lo único malo, en mi opinión, del premio Nadal, es que hayan quitado el finalista, porque gracias a él se descubrieron o promocionaron autores como Nicolás Casariego, Lola Beccaria, José Carlos Somoza, Marta Sanz o Lorenzo Silva, que luego se haría con el ganador. También es el premio con mayor solera de este país, sancionado con novelas de la talla de El Jarama, La torre herida por el rayo, Balada de Caín o El niño de los coroneles.
Lo de salir por la tele es algo que a los escritores nos suele pillar con el pie cambiado, salvo que fuesen Cela o Umbral, que se comían la pantalla con patatas quizá porque eran de los pocos plumíferos a quienes la gente reconocía de frente y de perfil. Todavía recuerdo a Cela bajándose de una limusina en Estocolmo, vestido de Nobel y resbalando peligrosamente sobre una acera helada. Unos niños, hijos de emigrantes españoles, lo rodearon para que les firmara unos autógrafos y Cela los apartó haciendo patinaje artístico: “Quita, niño, que me escoño”.
Los políticos siempre han mirado la cultura con desconfianza, no digamos ya la literatura, esa planta misteriosa y extraña que nace de los dedos en la más absoluta soledad y que languidece a la cruda luz de los focos. No digamos ya la gente del PP, que confunden la cultura con Norma Duval y han puesto al frente de la cosa a un ministro con pinta y nombre de fiambrera, Tupperwert. Normal que a Nadal lo degradaran de tenista a escritor: lo raro es que no anunciaran el Cervantes con una foto de Remedios y el Nobel con una cajetilla de tabaco.

David Torres

LA FOTO DEL DIA: EL SOPAR ANUAL DE VINARÒS NEWS





dissabte, 12 de gener del 2013

TERCER ASSAIG DE XIQÜELOS I XIQÜELES DEL DELTA I. DELTEBRE 12-01-2013











LA FRASE DEL DIA 8-01-2013

Penso en com em sentiria si no pogués comprar els llibres a les meves filles. Crec que la vida et canvia quan ets mare: ja no et pots rendir. 

Qui la va dir: Elena Alfaro, una dona que lluita per la reutilització dels llibres de test. 

On? Al Periódico de Catalunya de diumenge, on és entrevistada per Ana Pastor (la periodista que el PP va fer fora de TVE)

I una més:

Conec una dona que guanya 400 euros al mes. Es va gastar 36 euros en llibres del fill petit i 204 del mitjà. Al gran només n'hi va poder comprar un.

Algunes frases de l'entrevista són una radiografia de la societat actual. Les famílies, després de cobrir les necessitats bàsiques, disposen de molts pocs diners per a destinar-los a d'altres necessitats com és l'ensenyament, la cultura i l'oci. Però sobre tot, l'ensenyament dels seus fills.
A les nostres terres els consells comarcals subvencionaven els llibres i el menjador escolar de les xiquetes i xiquets de famílies sense recursos. Però amb les retallades, també han tingut que reduir la partida.
El reciclatge de llibres no és un tema nou. Fins i tot em sona que s'ha aplicat a algun centre. Si no vaig errat, a la Ràpita es feia. Tots aquells libres de text que estiguin en bon estat i que ho estiguin ni ratllats, poden aprofitar perfectament al germà menut o a d'altres xiquets fills de familiars o amics.
Però els primers que no els interessa aquests sistema són les editorials que, de fer-ho així, perdrien una bona part del negoci.
Quan estudiava a Tarragona havia un catedràtic d'institut que donava classes al Martí i Franquès que es deia Pérez Botella. Era físic i tenia publicat un llibre de text per a Física de 6è. Evidentment, l'institut, feia comprar el seu llibre.

Mireu el vídeo.



Llegiu l'entrevista.

divendres, 11 de gener del 2013

6 DE 26

La seu del Consell Comarcal del Montsià. Els CC.CC. gestionen els ajuts escolars.
El percentatge d’alumnes de primària que reben ajut de menjador és el 6%. En canvi, el percentatge de famílies pobres s’eleva fins el 26%. Què passa amb l’altre 20%?
Sembla ser que la Conselleria d’Ensenyament tira pilotes fora i al·ludeix manca de pressupost per a cobrir les necessitats de totes les famílies necessitades. Diuen que el pressupost del que disposen és el mateix que fa dos anys, però el cert és que la realitat del país, desgraciadament, ha canviat substancialment.
Tampoc aclareixen com es trien els alumnes que tindran l’ajut. Es parla de que s’apliquen criteris rigorosos i estrictes per a seleccionar les xiquetes i xiquets que, finalment, rebran la beca de menjador escolar, però em sembla que la solució no dóna garanties d’imparcialitat i objectivitat.  
És lamentable que des de els governs (en aquest cas el de Catalunya) es dediqui tan poca atenció a les classes més desafavorides i, sobre tot, a un col·lectiu tan vulnerable con són els infants.
Un dia d’aquesta setmana, al programa el Intermedio que dirigeix i presenta el Gran Wyoming a la Sexta, es va denunciar la despesa que suposen alguns presidents autonòmics. En el cas de Catalunya n’hi ha tres: Pujol, Maragall i Montilla (que també és senador) A part del sou que tenen pel càrrec que van ocupar, disposen de despatx, cotxe oficial, assessor, secretària (o secretaries –n’hi que qui en té 2-) i, evidentment, xofer. No em direu a mi que no es podria reduir la despesa que ocasionen si renunciessin a alguna d’aquestes prebendes. Fa falta un assessor? Tan de volum de treball tenen que els hi cal una o dues secretaries? No podrien tenir el despatx a casa seva o és que viuen en pisos de 90 m2?
Al programa es va fer broma, sobre tot, amb les secretaries. Per a què és necessiten dues secretaries? –Es van preguntar- Una per gestionar el Facebook i l’altra el Twiter, va ser la seva irònica resposta. A la pràctica no crec que facin molta cosa més.
Evidentment només és un exemple clarificador de com es podria estalviar per un costat per a destinar-ho a d’altres partides que, segur, podrien ajudar a molta més gent a fer bullir l’olla i arribar a final de mes.  

COM ESTÀ LO PATI!!



 
Per aquells que ho ignorin, s’anomena lo Pati el centre d’arts visuals d’Amposta. Segurament es diu així perquè està ubicat a l’espai que abans ocupava el pati de recreo de les antigues escoles, avui Museu de les Terres de l’Ebre.
Avui m’han dit que lo Pati tanca. La persona que m’ha ha dit no és d’Amposta però li dono la suficient credibilitat i li tinc prou confiança per a donar fe a les seves paraules.
El centre d’arts visuals d’Amposta (el nom de lo Pati es va posar més cap aquí) lo va inaugurar el Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya Joan Manuel Tresserras l’any 2010 (si la memòria no em falla)
Evidentment, la construcció i la inauguració (el mateix dia es va inaugurar l’arxiu comarcal) es va vendre amb tota la pompa que mereixia l’ocasió per part de l’Ajuntament d’Amposta.
Des de feia uns anys es portava a terme el festival Strobe de videocreació. Com que no havia un lloc adequat, durant els primers anys es va fer a la biblioteca comarcal Sebastià Juan i Arbó. Eren temps on tots érem rics i els alcaldes no paraven de demanar que se’ls fessin infraestructures per a poder albergar tots tipus d’esdeveniments. Crec recordar que en tota la demarcació de Tarragona no hi havia cap centre d’arts visuals més.
Però després de construït, se’l ha d’equipar i després dotar-lo d’un director (Blai Mesa) i, possiblement d’algun administratiu, ordenança, etc. (aquests darrers llocs no ho puc assegurar) I també cal, evidentment, fer-li un manteniment, netejar-lo, etc. O sigui, els cost del manteniment posterior és una cosa que, normalment no es té en compte, però que a l’hora de la veritat fa que, sovint, qualsevol tipus d’equipament sigui inviable.
Les ampostines i ampostins sabem que s’està pagant un lloguer (lloguer-compra si voleu) desorbitat pel local on es fa la rehabilitació i, de ben segur, que si ens estudiéssim detingudament la liquidació del pressupost, encara trobaríem dintre dels capítols de despeses i inversions partides sospitoses (deixem-ho així)
Com està lo Pati? De moment crec que obert, però amb el risc de tancar-se properament.  

        

El conflicto (antes guerra) civil no ha terminado

Trinxeres de la Fatarella.
La historia de España durante el siglo XX (y que continúa en el siglo XXI) es el conflicto constante entre, por un lado, los establishments financieros, centrados en la banca, y los empresariales, centrados en la gran patronal (asistidos por el Estado dominado por las fuerzas conservadoras –que incluyen las fuerzas armadas y el sistema judicial y policial- y por la jerarquía de la Iglesia Católica, y apoyados por la mayoría del establishment mediático) y por el otro lado, las clases populares que intentan conseguir el bienestar social y calidad de vida que consideran que se merecen y cuyo desarrollo entra inevitablemente en conflicto con los privilegios de aquellos establishments. Este conflicto marcó el siglo XX y continúa ahora en el siglo XXI.
El máximo desarrollo de tal conflicto en el siglo pasado apareció cuando, en respuesta a las políticas reformistas altamente populares llevadas a cabo por un gobierno democrático, hubo un golpe militar que impuso una de las dictaduras más represivas de las que hayan existido en la Europa Occidental (según el profesor Malefakis, experto del fascismo europeo en la Universidad de Columbia, por cada asesinato político que cometió Mussolini, Franco cometió diez mil). Tal dictadura se estableció para defender los intereses de aquellos establishments financieros y empresariales dominantes en la historia de nuestro país.
La resistencia popular hizo quebrar aquella dictadura en los años setenta del siglo pasado. Desde 1974 a 1978 España fue el país con la mayor agitación social de Europa. De ahí que, aun cuando el dictador Franco murió en la cama, la dictadura terminó en la calle. Las movilizaciones sociales (lideradas por el movimiento obrero), aunque determinantes para acabar con aquella dictadura, no fueron suficientemente fuertes para romper con la estructura de poder que controlaba el Estado. Y un punto importante para explicar aquella insuficiencia fue que los partidos políticos de izquierda acababan de salir de la clandestinidad, con muchos de sus dirigentes en las cárceles o en el exilio.
El desequilibrio de fuerzas en aquel proceso de Transición fue enorme. Las derechas controlaban el aparato del Estado, además del poder financiero y gran empresarial, gozando de una gran influencia en los medios, mientras que las izquierdas políticas estaban saliendo de una dictadura que les había reprimido brutalmente. El famoso “consenso” de la Transición al que las derechas (y algunas voces de izquierda) se refieren constantemente para justificar la perpetuación de su poder en las instituciones del Estado, asume una aceptación por parte de las izquierdas de un acuerdo muy desigual que fue aceptado en aquel momento, resultado de que se percibía que era la única salida posible. La Constitución Española refleja este desequilibrio. No se reconoce en ella ni la universalidad de los derechos sociales (como la sanidad) ni tampoco se reconoce la plurinacionalidad del Estado español. Éstos son indicadores del enorme poder que las derechas tuvieron en la mal llamada Transición “modélica” y que han marcado los más de treinta años de una democracia caracterizada por sus grandes insuficiencias.
La corrección del déficit social
Ni que decir tiene que el periodo democrático ha visto enormes cambios entre los cuales destaca el establecimiento del Estado del Bienestar, proceso liderado por las izquierdas. El establecimiento del Sistema Nacional de Salud, en 1986, es un ejemplo de ello. Y aunque no garantizaba la universalidad de los servicios sanitarios, es decir, unos derechos extensivos a toda la población española, sí que los extendía a la gran mayoría de la población. Otro indicador fue el notable crecimiento del gasto público social por habitante (que cubre desde las pensiones y otras transferencias públicas a los servicios públicos del Estado del Bienestar como sanidad, educación, y servicios sociales, entre otros) corrigiéndose parte del enorme déficit social que la España democrática había heredado de la dictadura. El año que el dictador murió España tenía el gasto público social más bajo de los países que más tarde pasarían a ser la UE-15. En 1975 el gasto social representaba en España solo el 15% del PIB, mientras que el promedio del resto de los países de la posterior UE-15, era del 22% del PIB.
El euro se hizo a costa del Estado del Bienestar
La corrección del déficit social fue interrumpida, sin embargo, como consecuencia de la manera como se hizo la integración de España a la Eurozona. El objetivo de reducir el déficit del Estado a un porcentaje igual o menor del 3% se hizo en España a base de reducir el gasto público social. Ello conllevó que el déficit de gasto público social por habitante de España en relación con el promedio de la UE-15 aumentase considerablemente, sobre todo en la etapa del gobierno Aznar. De esta manera el euro en España se consiguió a costa de mantener el enorme retraso social del Estado, la realidad más ocultada o desconocida en los medios de información de mayor difusión en España. Incluso, cuando tal déficit se comenzó a reducir de nuevo, bajo el primer gobierno Zapatero, tal déficit en 2007 (año en el que empezó la crisis) era mayor que el existente en 1993, fecha cuando se iniciaron los recortes de gasto público para reducir el déficit del Estado y así poder entrar en el euro. La época de bonanza de la economía española no fue aprovechada para reducir los enormes déficits sociales del país sino para disminuir los impuestos. Las reformas fiscales de 2006, además de crear un agujero en el déficit estructural público del Estado español, incrementaron la regresividad de las políticas fiscales existentes.
El ataque frontal al bienestar social
Hoy estamos viendo el ataque más frontal que haya recibido el bienestar de las clases populares, por parte de los mismos establishments que han dominado la vida financiera, económica, política y mediática española durante su historia. Es la continuación del conflicto civil (que apareció en tonos más bélicos durante la mal llamada Guerra Civil). Su objetivo es desmantelar el escasamente desarrollado Estado del bienestar español y debilitar al mundo del trabajo.
Y los datos hablan por sí mismos. España, según Eurostat, es el país de la UE-15 que ha visto una bajada más acentuada de los costes laborales (que incluyen los salarios, indemnizaciones, cotizaciones a la Seguridad Social). El crecimiento de tales costes ha sido de un 0,7% anual, casi tres veces más bajo que el promedio de la UE-15. Un tanto idéntico ocurre con los salarios, que han aumentado solo un 0,8%, frente a un 2% en la Eurozona. Una situación semejante ocurre en cuanto al gasto público social que ha disminuido en la mayoría de capítulos del Estado del bienestar. El gasto público social por habitante ha disminuido, como también ha disminuido el grado de cobertura social de la población, con un descenso del empleo público en tales servicios. Tales medidas constituyen un ataque a la protección social en España, retrasando todavía más el escasamente desarrollado y poco financiado Estado del bienestar.
Tales medidas se presentan como parte del objetivo de mejorar “la competitividad” (famosa expresión utilizada extensamente en los medios de difusión) y con ella, las exportaciones, las cuales -se nos dice- nos ayudarán a salir de la crisis. Las exportaciones han continuado expandiéndose sin embargo, sin que el desempleo haya descendido. No es la competitividad sino la rentabilidad empresarial la que se intenta fomentar con tales políticas. Y lo están consiguiendo.

 

Vicenç Navarro

dijous, 10 de gener del 2013

ORA ET HAUD LABORA (resa i no treballes)



La frase original és ora et labora (resa i treballa) , encara que jo li he volgut posar la negació haud (no) Per tant, seria resa però no treballes. I no per falta de ganes, simplement perquè no es troba feina en lloc.
Fa un anys es va aprovar la reforma laboral del govern del PP. L’enèsima reforma laboral que s’aprova al nostre país. Sembla ser que tots els mandataris no volen passar a la història sense haver-ne aprovat, al menys, una.  
Totes les reformes laborals han tendit a perjudicar els treballadors i donar més marge de maniobra als empresaris per a que puguin abaratir salaris i rebaixar les indemnitzacions per acomiadament.
Però de totes, la de Rajoy, la que es va aprovar l’any passat, és la pitjor. Hi ho és perquè els sindicats no van poder dir ni piu. I es clar, si un govern de dretes, amic dels empresaris, legisla sense tenir en compte els sindicats, el resultat final no és un altre que una llei molt permissiva i que a la pràctica tolera totes les males arts que apliquen els empresaris.
Molts treballadors, davant d’una situació com aquesta, opten per callar i assumir l’autoritarisme de l’empresari.
El principi de una reforma laboral ha de ser crear ocupació i si és estable, molt millor. Espanya, tots ho sabem, és juntament amb Grècia el país d’Europa amb una taxa d’atur més elevada i això va en detriment del progrés econòmic del país. No cal ser economista per a fer afirmacions com aquestes.
Ara bé, l’objectiu dels empresaris davant una reforma laboral, és un altre molt diferent: abaratir costos de producció i el més fàcil és poder acomiadar treballadors pagant-los una misèria d’indemnització per a poder-ne contractar d’altres molt més barats. Negoci rodó i fàcil.
Potser per això, perquè el govern de Rajoy ha permès que l’acomiadament fos molt fàcil per als empresaris, durant l’any 2012 a Espanya es van perdre quasi mig milió de llocs de treballa, concretament 426.364 (més de 200.000 dels quals a Catalunya!) Una xifra que sumada a la que ja s’arrastrava, dóna que, en aquests moments, segons l’Enquesta de Població Activa (EPA), ja haguem superat els 6 milions d’aturats. Com Catalunya durant els primers anys de Pujol, som 6 milions, però d’aturats! Fixeu-vos en la magnitud de la tragèdia.
Què s’ha de fer per a fomentar l’ocupació? En teoria és molt fàcil, a la pràctica, no tant: fomentar les polítiques actives i crear llocs de treball. I què fa falta per a portar això a terme? Apostar pel creixement i l’economia productiva.
Però tothom, govern i empresaris, han aprofitat l’actual conjuntura econòmica per a fer, precisament, l’invers del que he dit. Amb la contenció de la despesa pública manada per Alemanya (no Europa, no, Alemanya), no es destina suficients diners per al foment de les polítiques actives de treballa ni s’inverteix en sectors considerats estratègics. I, així, d’aquesta manera, és impossible que hagi creixement econòmic. Creixement demogràfic tampoc no n’hi ha. Encara que sembli que ho hagi posat per posar-ho, penseu que el futur de les pensions només està garantit si e manté o augmenta el número de cotitzants a la seguretat social i això només és possible si hi ha un augment demogràfic sostingut.
I què més us podria explicar sobre el treballa? A sí, el cas treball o Pallerols que ha tornat a la actualitat després de més de 17 anys.
El cas Pallerols és un cas evident de que els diners que es destinen a crear polítiques actives, de vegades, té un ús inapropiat. Quan algú que es digui Pallerols o qualsevol altre nom està d’acord en fer tripijocs per a desviar diners cap a un partit polític determinat, tingueu en compte que ell també hi guanya, per què, de no ser així, qui ho faria?
Durant aquells anys el conseller de Treball de la Generalitat era Ignasi Farreres, d’Unió Democràtica de Catalunya, guardonat pel sindicat UGT. Recordo que en aquell temps, on el presumpte escàndol del finançament irregular d’UDC ja s’havia destapat, des de dintre del sindicat es van aixecar veus crítiques.
Ara, quan a correcuita s’està negociant per a que els imputats no entrin a la presó i la UDC està disposada a retornar els diners (la qual cosa és acceptar el delicte), són moltes les veus que reclamen la dimissió del màxim dirigent d’aquest partit i que no és un altre que Josep Antoni Duran i Lleida. Però no és l’únic que hauria de dimitir. També ho hauria de fer el màxim responsable de la UGT de Catalunya José María Álvarez.
I tu, si no tens feina, mentrestant, resa i no paris de resar i de tant en tant encén un ciri a Santa Rita, la patrona dels impossibles, a veure si de una vegades trobes feina i, de retruc, s’arregla la situació del país. La laboral? Sí home, aquesta també, però potser primer caldria arreglar la política, no trobes?