Des del meu record, la N-340, que fins els
anys 70 va ser la principal via de comunicació del nostre territori, creuava
l’Aldea (els barris de l’Hostal dels Alls i de l’Estació) de S a N durant uns 2 Km. Això passava fins el
passat 3 d’octubre quan, finalment, la Ministra de Foment va inaugurar la
coneguda com a variant de l’Aldea que permet, a part de descongestionar de
transit el nucli urbà (17.000 vehicles diaris dels quals 4.500 eren pesants),
guanyar força temps a aquells vehicles que han de creuar el terme municipal,
fins i tot els que van a l’estació del tren.
Des dels anys 80 la variant va ser molt
reivindicada. Recordo que es va col·locar una pancarta davant de la casa
consistorial que es troba, si fa o no fa, al bell mig dels dos barris
principals (ja que L’Aldea és una població composta de diferents barris: el
barri de Sant Ramón, la raval de Leche... a part dels esmentats al començament
de l’escrit) De fet les obres de la variant van començar fa anys, però la crisi
i la poca voluntat del govern central, va fer que romanguessin aturades durant
molts de mesos. Temps durant el qual, l’Aldea va continuar reivindicant
l’acabament de les obres.
Però als pocs dies d’haver inaugurat (crec que
a partir del minut següent de que Ana Pastor tallés la cinta protocol·lària),
els comerços de l’Aldea ja es queixaven que, per culpa de la variant, havien
perdut clients.
L’Aldea, tal com va passar amb d’altres pobles
com Amposta des de la posada en funcionament del segon pont sobre l’Ebre als anys
60 o la Ràpita, a partir de la construcció de la variant, projectada com a
conseqüència de l’accident dels Alfacs l’any 1978, s’haurà de reinventar per
adaptar-se a la nova realitat. No li queda més remei.
I és que encara que no ho sembli, l’Aldea va ser
durant molt de temps un punt estratègic per a fer negoci. La seva privilegiada
ubicació pràcticament equidistant de Barcelona, València i Saragossa
(curiosament les tres principals ciutats de l’antiga Corona d’Aragó) i gràcies
a les bones comunicacions: autopista, carretera i ferrocarril, feia possible
que molts de negocis es tanquessin a aquella població del Baix Ebre i, que
durant molts d’anys, va dependre administrativament de Tortosa.
Tornant a la variant recentment inaugurada, a
part de resoldre el problema circulatori de l’Aldea, hauria de servir com
accés de la futura A7 quan finalment i gràcies al nou pont que es construirà
sobre l’Ebre, connecti d’una vegada per totes els ramals que pel N està aturar
prop de l’Hospitalet de l’Infant i pel S arriba fins a Cabanes, curiosament on
hi ha l’aeroport de Castelló. L’A7 es una infraestructura llargament
reivindicada però no exempta de polèmica. Com passa quasi sempre, tots els
pobles de la demarcació volen que l’autovia passi el més prop possible del seu
nucli urbà. Així Tortosa volia que passes prop del barri de Vinallop, mentre
que Amposta demanava que ho fes per la Carrova, a la qual cosa els tortosins
s’hi oposaven perquè partia en dos el nucli de Campredó. Els dos punts
divergeixen d’uns 4 o 5 km.
Fins i tot, un antic alcalde de Camarles reivindicava que fes un bucle i es
desvies per a passar pel seu poble. I és que de les comunicacions depèn molt el
desenvolupament futur de les ciutats i pobles del nostre territori.
Recordo, que només assabentar-me de que
s’estava estudiant el recorregut més òptim a l’hora de creuar la Comarca del
Montsià, li vaig dir a un alcaldable de la Galera que s’havia de fer pinya amb
la Sènia per a que creues el Pla de la Galera, el més prop possible dels dos
municipis. Però fins i tot per aquí hi havia un inconvenient: una zona d’anidament
de l’esparver cendrós, la qual cosa va fer projectar l’autovia deixant una
distància d’uns 500
metres de seguretat.
Conclusió: Mai estem contents!