diumenge, 8 de maig de 2016

L'opaca seguretat viària

OLE THORSON
President de l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit

Fa temps que la P(A)T (Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit) adverteix que les prioritats en la nostra societat han canviat i que el debat al voltant de la seguretat en la mobilitat és bastant menys intensiu. La mobilitat comprèn activitats com conduir i caminar en el nostre entorn i en el nostre continent. Comptem víctimes mortals per tot arreu. Anem amunt i avall amb l'àbac per sumar xifres sense voluntat d'actuar i posar mitjans per reduir el degoteig de vides perdudes.
Hem arribat a ser immunes davant de l'horror. ¿On és el clam envers els nostres líders per demanar una actuació humana? ¿Què fan els dirigents per demostrar prou humanitat? A Catalunya fa mesos que s'ha reprès el diàleg amb els ciutadans. Prou de víctimes als nostres carrers i carreteres. Volem obrir els braços als refugiats, estem farts de violència absurda entre els ciutadans del món. Des d'altres parts del país ens arriba poc ressò d'aquest debat. A vegades sembla que es practica la conducta de l'estruç. Millor quedar-se mut que parlar dels greus problemes socials.
Fa anys que a l'Eix Transversal de Catalunya la Direcció de Carreteres de la Generalitat hi ha aplicat la mesura de prolongar les prohibicions d'avançament davant de la suma de col·lisions frontals. Fa temps que la P(A)T ha demanat que s'apliquin mesures en aquest sentit. S'han començat a construir trams del tipus 1+1 i 1+2, els trams sense possibilitat d'avançar. Es desenvolupa el concepte de no posar en perill un ciutadà que es mou pel seu carril.

Els avançaments

Després d'anys de silenci del Ministeri de Foment al voltant de trams clarament negres a Catalunya, com la N-2 en direcció a França i la N-340 al sud, ara s'anuncia que la DGT vol estendre les prohibicions d'avançar en trams d'especial risc a les carreteres d'Espanya. ¿El Ministeri de Foment està d'acord amb aquesta mesura? Esperem que sí. També s'anuncia la col·locació de bandes rugoses per avisar els conductors que estan a punt de sortir de la via (per la dreta o per l'esquerra). I la instal·lació d'avisos lluminosos en encreuaments negres quan un vehicle s'acosta. I una actuació inèdita: detectors de vianants en alguns trams amb atropellaments. Això indica un canvi de criteri, un canvi mínim però necessari per arribar a una reducció notable de sinistres i víctimes.
És una obligació dels responsables de la mobilitat vetllar per la seguretat dels usuaris. Hem acceptat, genèricament, el concepte Visió Zero per al 2050: prou de morts en la mobilitat. Aquesta idea requereix -com ha indicat la P(A)T moltes vegades- un canvi general en la nostra organització jurídica: reduir el risc en allò que els conductors estan exercint com un dret. Volem conductors responsables i segurs, i també seguretat per als altres usuaris de la via pública. Teníem un inici de debat seriós d'aquest canvi fa deu anys amb l'aprovació del carnet per punts. El debat s'ha perdut i ja és hora de reprendre una reflexió que la P(A)T no ha deixat de reclamar.