dilluns, 11 de novembre del 2013

XIQÜELOS I XIQÜELES DEL DELTA. Barri de Ferreries (Tortosa) II



























La asignatura pendiente de la laicidad

Victorino Mayoral
Exdiputado al Congreso (Grupo Parlamentario Socialista)

El PSOE debe partir de un ideario sobre la laicidad acorde con su rica tradición, sin pedir perdón por las culpas históricas de otros, ni acudir a inspiraciones o préstamos ideológicos de grupos de carácter confesional o filo confesional particular alguno, internos o externos. La laicidad, un movimiento ideológico de carácter transversal surgido de la Ilustración, la secularización y las grandes corrientes y movimientos culturales, políticos y sociales liberales y socialistas de los siglos XIX y XX, ha aportado a nuestra civilización conquistas que hoy son irrenunciables: el reconocimiento de la libertad de conciencia y sus manifestaciones religiosas o ideológicas, la autonomía moral y autogobierno personal de todos los seres humanos, asi como la autonomía y autogobierno de la sociedad civil fundamentado en el principio democrático de la soberanía popular expresada mediante la ley civil.
La laicidad ha sido la matriz de la democracia moderna y del Estado de Derecho constitucional y ha acuñado la figura de la moderna ciudadanía dotada de derechos civiles preservados de intromisiones ilegitimas gracias a la no confusión entre poderes religiosos y políticos y a la neutralidad de los poderes públicos ante las convicciones religiosas, morales o filosóficas de todas las personas. Aquellas sociedades que hoy son más libres, tolerantes y pluralistas se lo deben al impulso del laicismo. El PSOE a lo largo de su prolongada historia ha figurado entre los movimientos impulsores de la laicidad y en la implantación de un Estado laico en España. Como organización política ha tenido una orientación ideológica y un compromiso identificado con los valores y grandes objetivos de la laicidad, lo que le ha acarreado la permanente animadversión del integrismo confesional.
Es al Estado constitucionalmente laico a quien corresponde establecer, sin subordinarse a intereses particulares de confesión alguna, las normas de convivencia que exige la paz social en una sociedad caracterizada por la diversidad y el pluralismo religioso, moral, filosófico y cultural, asi como dictar las leyes que hagan posible la convivencia y el respeto a las convicciones y creencias de todos. Pero esto no es posible todavía en España, porque aún pende la resolución de un problema eminentemente político, cual es el despliegue sin cortapisas de la laicidad del Estado, reconocido como uno de los principios de la vigente Constitución. Las raíces de este problema se encuentran en la pervivencia de restos de una prolongada confesionalidad de Estado o en las costumbres heredadas. Pero el obstáculo fundamental reside en importantes cláusulas de los Acuerdos suscritos con la Santa Sede de 1979 que limitan y condicionan la efectividad de la laicidad posible según nuestra Constitución.
Ante este problema capital, el PSOE tiene que optar por alguna de las siguientes soluciones: a) Mantener las cosas como están y no tocar los Acuerdos, como sostienen algunos sectores conservadores internos. Esto significa hacer dejación de la soberanía del Estado y aceptar la limitación del poder público en relación a la laicidad realizable conforme a la Constitución. Se trata de un camino ya probado que no va a parte alguna y repetidamente ensayado respecto al Acuerdo sobre Educación, con resultado negativo para las modificaciones propuestas por el gobierno socialista derogadas por el Tribunal Supremo a instancia de la Iglesia.
b) Denunciar los Acuerdos para su derogación total, considerando que la mejor opción es su no existencia. Significaría que no hay diálogo posible, o ha sido agotado con la Iglesia todo intento de modificación negociada de los cambios necesarios. Siempre es aconsejable buscar soluciones menos conflictivas, pero esta es la que propone una parte de la opinión pública y de la militancia socialista, cansada de la resistencia de la Iglesia al más mínimo cambio y de la inoperancia y de los aplazamientos de los gobiernos del PSOE para abordar reformas de los Acuerdos consideradas imprescindibles.
c) Revisar a fondo todos los Acuerdos eliminando aquellas cláusulas que resultan incompatibles con la laicidad constitucional. Pese a lo que algunos "posibilistas" creen se trata de la solución más razonable para cambiar un estado de cosas realmente inaceptable. Debe ser planteada por iniciativa del Gobierno a la Iglesia, cuyo interés en principio será no asumir ningún cambio que afecte al conjunto de sus intereses. A iniciativa del Gobierno porque es cuestión que se sitúa bajo su responsabilidad exclusiva, pues a él corresponde la solución de viejos pleitos relacionados con los derechos civiles de muchos de sus ciudadanos y evitar la no vigencia de principios constitucionales fundamento de nuestro Estado de Derecho.
La Conferencia Política debe tomar una clara decisión sobre el compromiso que se asume, de modo que la modificación de los Acuerdos no venga condicionado luego por letra pequeña que permita dilaciones o interpretaciones reduccionistas. Existen dos Acuerdos cuya revisión es necesario abordar lo antes posible por las situaciones insostenibles que originan; el de Enseñanza, por la reiteración de conflictos irresolubles y de continuos vaivenes regulatorios que ocasionan varias de sus cláusulas relacionadas con privilegios anacrónicos que se otorgan a la Religión Católica en los planes de estudio y en los centros escolares públicos. El de Financiación, mediante asignación tributaria (calificada por algunos como participación de la Iglesia en los ingresos del Estado) porque como se dice en la Ponencia "solo se puede aceptar transitoriamente". Pero tal transitoriedad, prolongada años pasados por una decisión socialista, dura ya 34 años, sin que la Iglesia tampoco haya manifestado el más mínimo interés en cumplir el compromiso que asumió para buscar los recursos que le permitan su autofinanciación.
Respecto al Acuerdo sobre asistencia religiosa a las Fuerzas Armadas se propone en la Ponencia la renuncia unilateral del Estado a intervenir en el nombramiento del Arzobispo Vicario General Castrense, pero sin plantearse la supresión de tal cargo ni la consiguiente modificación del Acuerdo del que deriva su existencia. Lo que no parece coherente, pues no solo se mantendría intacto tal Vicariato —una diócesis jurídicamente existente gracias al Acuerdo que la establece sobre una institución del Estado como es el Ejercito— sino que se incrementaría la libertad de la Iglesia para situar en tal cargo a quien ella discrecionalmente dispusiera, permaneciendo sin modificar todo el sistema organizativo, de personal, financiación y privilegios de los que goza la asistencia religiosa católica, muy superior a cualquier otra confesión que tenga Convenio con el Estado.
La elaboración de una futura ley de Libertad Religiosa no debe ser condición previa necesaria para proceder a revisar los Acuerdos con la Santa Sede. El compromiso de aprobar tal Ley fue ya aplazado en la ultima legislatura socialista. Ahora se dice que será la aprobación de tal futura ley "la que permita identificar aquellos puntos donde los Acuerdos vigentes... deberán adecuarse a la futura Ley orgánica de libertad de conciencia y religión". Pero hoy ya sabemos sobradamente cuales son las cláusulas de los Acuerdos antes citados que deben ser modificadas. No por su inadecuación a una ley futura cuyo contenido se desconoce sino por las contradicciones ya conocidas que suponen respecto a principios de laicidad constitucional. Estando en la oposición, lo que ahora se demanda al PSOE no es la elaboración de otra Ley que no puede aprobar en las Cortes, sino que defina y exprese con claridad en su Conferencia Política las líneas maestras, los contenidos básicos y los tiempos para realizar en este terreno una política programada de cambios que, según la mayoría de las encuestas de opinión conocidas, gozaría de un fuerte apoyo popular y de sus afiliados y votantes. Estos cambios los debe asumir y llevar adelante el PSOE en colaboración con todos aquellos sectores sociales, culturales y políticos deseosos de que el Estado laico no quede este otra vez incompleto y frustrado. El compromiso de revisión de los Acuerdos con el Vaticano fue adoptado en el Congreso del PSOE celebrado en Sevilla en 2012 y posteriormente reflejado en una iniciativa parlamentaria presentada en el Congreso de los Diputados. La Conferencia Política debe proceder al estudio riguroso y a la concreción clara de las medidas que para tal revisión de los Acuerdos deberían incluirse en el próximo Programa electoral. Precisamente porque se ha de ser conscientes de que se trata de una iniciativa política de gran importancia, de aquellas que requieren fundamentación y explicación rigurosa de las razones por las que se adoptan y el alcance de su contenido, así como del efecto de su anuncio como compromiso explícito ante la opinión publica.

diumenge, 10 de novembre del 2013

FINS ALS NASSOS DE LA TRESORERIA

De vegades, quan es parla de la Tresoreria, es tendeix a confondre amb Hisenda i, quan es parla d’Hisenda, normalment, es refereix a l’Agència Estatal d’Administració Tributària (l’AEAT)
La Tresoreria General de la Seguretat Social és un òrgan depenent del Ministeri de Treball que s’ocupa dels treballadors en actiu: altes i baixes laborals, tant d’assalariats con autònoms, cotitzacions, etc.
Per algú que no conegui el tema, pot resultar una mica enrevessat. Però anem a complicar-lo una mica més encara. Què és la FNMT? Són les sigles de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, la que, fins fa relativament poc s’ocupava d’elaborar els bitllets i monedes de curs legal, segells, medalles commemoratives i monedes per a col·leccionistes. Amb la desaparició de la pesseta, la FNMT ja no emet paper moneda, ni moneda, però ara té una altra funció que, en principi res té que veure amb la seva activitat habitual: fa d’entitat certificadora, es a dir, per mig d’aquest ens, l’usuari (ja sigui persona física, jurídica i fins i tot no tenir personalitat jurídica) pot demanar un certificat d’usuari (o firma digital o empremta digital) per a poder operar per Internet. Val a dir que la FNMT no és l’únic organisme certificador, n’hi ha d’altres com per exemple l’Idcat de la Generalitat de Catalunya o el DNI electrònic, encara que a la pràctica ha estat infrautilitzat.  
Al mes de gener de 2011, l’AEAT fa començar una campanya per a que totes les persones jurídiques (es a dir, empreses, ja siguin SA, SL, SAT’s, cooperatives, etc.) haguessin de posseir obligatòriament el certificat digital. A l’AEAT, com no podia ser d’una altra manera, s’usa el de la FNMT i, per tant, a tota la seva xarxa d’oficines, es fan les corresponents acreditacions. La campanya es va perllongar durant més de 2 anys a una mitjana de 200 acreditacions mensuals, aproximadament. La finalitat és que, a partir de la inclusió al sistema NEO (Notificacions Electròniques Obligatòries), reben totes les comunicacions, requeriments, expedients sancionadors, etc. telemàticament.
Fa relativament poc, la Tresoreria també va iniciar una campanya per a que totes aquelles empreses amb treballadors hagin de tramitar tota la documentació per Internet, així com rebre les comunicacions i d’altres que els hi pot enviar l’organisme. Aquí s’ha anomenat sistema RED. La majoria de feina ja la tenien feta, però sempre quedava algú que no ho tenia.
Però en lloc de fer-se-la ells, van optar per enviar els seus usuaris a l’AEAT perquè es fes allí les corresponents acreditacions electròniques amb l’excusa que la Tresoreria només podia atendre les sol·licituds de les persones físiques.
I jo pregunto: Si fan el de les persones físiques, perquè no poden fer la resta? En tot cas, que haguessin demanat tenir la corresponent aplicació, no?
A sobre, moltes de les persones físiques que tenien l’obligació d’estar al sistema RED, venien a l’AEAT per a tramitar la sol·licitud i, fins i tot, et comentaven que quan demanaven informació per veure on es podia fer el tràmit, un dels llocs eren les oficines de l’Agència Tributària. Inaudit!
Només espero que si per Nadal es reparteixen cistelles o alguna gratificació extra, se’n recordin de nosaltres com a mostra d’agraïment per la nostra col·laboració desinteressada.

XIQÜELOS I XIQÜELES DEL DELTA. Barri de Ferreries (Tortosa) I































Siempre que el PSOE se hunde nace una Nueva Izquierda

Juan Carlos Monedero

Invariable. Con la precisión de un reloj suizo hecho en China. Con escrupulosa exactitud. No falla (aunque sea barato).  Basta la marca. Lo decía Galbraith: la memoria de los timos piramidales dura una generación. Aquí, con tan poca memoria para la historia democrática, olvidamos también más deprisa. Y ahí tenemos otra vez el mismo guión gastado. Ahora esa izquierda dice que es abierta. Antesdeayer, carrillista. Ayer era el PDNI. De ahí vino Diego López Garrido. El que dijo como portavoz del PSOE que no hacía falta someter a referéndum la reforma del artículo 135. El derecho constitucional también es muy abierto. Como esa izquierda. Lejos de nosotros la funesta manía del chiste fácil.
Cada vez que al PSOE le crujen las costuras surge una Nueva Izquierda. De sus crisis, el PSOE no sale nunca por la izquierda, con una propuesta ideológica que logre enamorar a una ciudadanía hastiada de las mismas caras diciendo lo mismo o caras diferentes diciendo igualmente lo mismo. De las crisis sale renunciando al marxismo, defenestrando a Borrel, gritando a los cuatro vientos su fe atlantista y europeísta y, sobre todo, trayendo a sus filas a gentes provenientes del entorno ideológico allende sus filas. Vamos, del entorno del PCE y, ahora, de Izquierda Unida. Si sube la izquierda no socialdemócrata ¿para qué demonios hicimos una transición y una ley electoral tan amañada?
Ahora entendemos mejor el artículo de Baltasar Garzón defendiendo a Felipe González y la Transición. Estas cosas se anuncian un día pero se gestionan paso a paso. Siempre hay que hacer gestos de buena voluntad. Entonces, viene el juez Garzón y dice que Felipe González ya no es Mister X sino que es un hombre preclaro de esos que aparecen solamente una vez cada cien años. Como decía Neruda de Bolívar. Y de paso, rescata también a Fraga. Las estrellas brillan mucho porque están acabándose. Por eso, con una mano exhumas fosas y con la otra insultas la memoria de las víctimas –las que murieron luchando contra el fascismo y su promesa de dictadura- diciendo que Fraga nos hizo a todos más demócratas. Así no salimos del foso en el que estamos.
Por qué Llamazares deja a su “entorno” hacer todo esto no lo entiendo. Es uno de los escasos referentes de la izquierda, pero parece empeñado en tirar por la borda lo construido. Los intentos desesperados del “entorno” por hacerse un hueco terminan dando la sensación de que él también está desesperado. Aunque en estos asuntos, hablar del “entorno” es peligroso. Por culpa del entorno se cerraron periódicos y se encarceló y torturó a gente. Luego vinieron los jueces europeos a decirnos que eso no se hace. Pero esa Europa es menos atractiva. No entiende nuestros entornos. Los entornos son lábiles, como la opinión pública, la mayoría silenciosa o la intención de voto. Cambian con el viento. ¿Cómo que el rector de la UCM, José Carrillo, se acerca al PSOE? No. Siempre lo ha sido. ¿Cómo es que se acerca al PSOE quien ha sido asesor del PSOE? Es curioso ver cómo los que ya estaban vuelven a estar sin haberse ido. Bucles curiosos. ¿Por qué no anunciar que Rubalcaba vuelve al partido? Las necesidades de los entornos todo lo enturbian. Estas cosas siempre se pactan en grupo. En un momento de crisis tan recia ¿tiene nadie derecho a ser tan chapucero? Los entornos ya no son lo que eran. Enrique Curiel se hizo enterrar con la bandera del Partido Comunista. El PSOE no le dejó ser diputado pese a habérselo prometido. La dirección del PCE no fue al sepelio. El PSOE traicionó sus promesas. ¿Es que no vemos que tenemos que cambiar esta manera de hacer política?
Claro que hay que unir a la izquierda. En eso anda buena parte de la gente decente de este país. Pero operaciones de mercadotecnia como la que ha puesto en marcha el “entorno de Llamazares” frenan los análisis e impiden la autocrítica. Cansa.  ¿Otra vez darle cuerda a un PSOE cuya máxima renovación viene de gente que nunca ha trabajado fuera de la política -basta mirar los cambios en Andalucía- o de gente que desde hace décadas está trabajando en la política? Con esta dirección del PSOE que firmó con el PP la reforma del artículo 135 y no ha mostrado ni asomo de enfrentar radicalmente a la Troika ¿qué lejos quiere llegar nadie que se sitúe en espacios reales de transformación? Otra vez, como viene siendo común desde 1975, el PSOE se alimenta ideológicamente sólo del miedo que despierta el PP. El fin del guión suena manido: los dos grandes partidos pactando la continuación del bipartidismo, la sumisión a los mandatos europeos, la continuación del Concordato, los recortes sociales, las leyes contra los inmigrantes o la defenestración de los federalistas (que Alfonso Guerra ya ha hablado). ¿O no llevamos 30 años diciéndole al PSOE que los asuntos de España se solventaban de manera federal?  Maldita mala memoria.
El que no haya ido a votar con la nariz tapada nunca que tire la primera piedra. O que vuelva a tocar la misma puerta donde viven los que no pueden sino volver a hacer lo mismo que vienen haciendo. ¿O alguien cree que basta estar fuera del poder para realmente cambiar los presupuestos ideológicos? Esos los cambian la necesidad de los pueblos. Anden pues con cuidado: de tanto taparse la nariz al final surgen graves problemas respiratorios que pagamos todos.

dissabte, 9 de novembre del 2013

ELS PROFESSORS TAMBÉ S’EQUIVOQUEN



 
No ho recordo amb exactitud. Devia de tenir 12 o 13 anys i cursava segon o tercer del batxillerat elemental d’aquella època de finals dels 60. Estàvem a classe de dibuix i crec recordar que el professor era D. Paco Villanueva, que després penjaria els hàbits d’ensenyant i entraria a treballar a la Caixa.
Per aquella època estudiava a l'institut d'Ulldecona que portava el nom de Ramón (en castellà) Forcadell, de sobre nom el Tigre del Maestrat (bé, devia de ser el segon tigre perquè el primer va ser un altre Ramon, el General Cabrera.  
Recordo que estàvem dibuixant un martell i un tornavís que es creuaven i projectaven la seva ombra. Un company de classe havia dibuixat el punt d’encreuament de l’ombra molt més fosc que la resta i D. Paco, alterat, li va demostrar gràficament que l’ombra era igual d’intensa a tot arreu. Per a demostrar-li va agafar dos llapis i els va creuar, mirant que la llum que entrava per la finestra de classe els hi fes projectar l’ombra al terra. Efectivament, la intensitat era homogènia a tots els punts.
De vegades vaig cap a casa pel carrer Amèrica d’Amposta. Quan passo per davant del Pere Mata (a l’altra vorera està la caserna de la Guardia Civil), em fixo que hi ha ombres que s’enllacen perquè reben llum de diversos punts. Segons sigui la distància n’hi ha de més intenses i de menys i, en algun punt, al creuar-se, l’ombra és molt més intensa. Amb aquest experiment quedaria demostrat que els professors també s’equivoquen i que l’alumne, a pesar de que, segurament, ho havia dibuixat malament, també tenia raó.
Fins que Nicolau Copèrnic va demostrar que la terra era rodona, la creença científica de l’època la feien plana. Al final, moltes de les teories que s’han donat sempre com a certes, es pot arribar a demostrar que, de fet, no ho són tant.      

LA FOTO DEL DIA.

Partit de bàsquet entre l'Amposta i el Bàsquet Base de Tarragona.

Cal dir la veritat, a Amposta CIU ja no ens enganya

Quan algú no està convençut del seu projecte el que intenta és confondre, donant la culpa al altres i acusant que no hi ha col·laboració. Això passa amb la proposta de CiU per a la construcció d’una residència geriàtrica al tancat que va fer amb urgències preelectorals i que va costar gairebé 500.000 euros, en uns terrenys que no eren ni de propietat municipal.
En el Consell d’Administració de l’Hospital del mes de setembre, CiU va proposar l’acceptació d’uns terrenys que l’Ajuntament hauria d’expropiar i/o permutar, pagant això sí l’Hospital, i que representaven 828.780 euros. Es tracta dels terrenys de l’interior del tancat per poder edificar la futura residència d’avis. Nosaltres vam condicionar el nostre vot a que ens mostrés, per escrit, el compromís, al que segons Manel Ferré s’havia compromès l’actual consellera de Benestar i Família, que garantia el manteniment de les places concertades, sense les quals no tindria viabilitat el projecte. No se’ns va mostrar al·legant que era un compromís verbal.  Davant d’aquesta situació i donada l’envergadura de la inversió vam decidir votar en contra de l’operació, perquè no teníem prou garanties i perquè representava minvar la capacitat de reacció i la liquiditat de l’Hospital.
De nou, demagògicament, se’ns va acusar davant la premsa que estàvem en  contra del projecte, quan la mateixa consellera de Benestar i Família va comunicar, el dia 1 d’octubre, que retallaria, amb efectes retroactius de l’1 de gener, un 4.6 % els pagaments als centres sociosanitaris. Aquest fet es sumava a la suspensió per part de la Generalitat a les noves ajudes a persones dependents, per pagar una residència. En lloc de reflexionar, CiU va treure pit en un comunicat el dia 2 dient: “Amposta espera iniciar l’obra de la residència d’avis a principis de 2014”, i hi afegia que el pressupost de l’equipament sociosanitari era de 12 milions d’euros.

D’on sortiran aquest 12 milions d’euros es preguntaran vostès. Els ho diré, la meitat dels fons de l’Hospital, que quedarà eixut i sense capacitat de maniobra, i els altres 6 d’un crèdit amb una entitat financera, a tornar i amb interessos, és clar, ja ho tenen mig embastat. Em pregunto si l’equip de govern no té en compte que els resultats de l’Hospital, a data d’avui, són negatius per la manca de pagament de la part concertada que ha d’assumir la Generalitat pels serveis que ofereix.  O sigui, que estem en “números rojos”, i que el futur no pinta bé.
I per fi arribem a la perla, la perla preciosa, com diu la nostra estimada cançó. El dia 23 d’octubre el Sr. Manel Ferré, com a president del Consorci de Salut i Social de Catalunya, patronal dels centres públics concertats, entre els que està l’Hospital Comarcal d’Amposta, va manifestar a la premsa literalment: “Los hospitales concertados no cobraran en noviembre”. Com va passar a l’octubre, fent perillar les nòmines dels treballadors, el Servei Català de la Salut va comunicar aquesta mesura als 55 hospitals concertats, als que deu en total 220 milions d’euros, i que afecten a 55.000 treballadors. I diu Ferré: “Si los hospitales no cobran dos meses seguidos, en noviembre tendrán  dificultades para pagar las nóminas del personal, la partida más importante, seguida de la de los proveedores de material”.
En conclusió qui no garanteix el servei i el funcionament correcte de l’Hospital Comarcal d’Amposta és CiU; quin no dóna garanties per escrit del compromís per a tirar endavant la residència d’avis és CiU; qui es vol menjar la reserva de l’Hospital i endeutar-se per molts d’anys és CiU, i qui demana garanties, que es pagui el que es deu i que es compleixi el que s’ha acordat som nosaltres. Ara senyors ja saben la veritat i  vostès tenen suficient capacitat de criteri per saber que nosaltres no els enganyem, ho podem demostrar amb les actes de l’Hospital. Nosaltres no manipulem perquè sabem com han acabat els projectes faraònics de CiU a Amposta invariablement en els darrers anys: la zona lúdica de Tosses, l’Escorxador, les galeries comercials i el Carrefour, … No volem que  la nova residència de gent gran sigui el “forat negre” que arruïni definitivament les finances de  la ciutat pels propers 15 anys.

Un estat dins l'estat. Tarradellas, 1936-1939

Els anys intensíssíms i convulsos de la Segona República i la Guerra Civil espanyola són una font inacabable d'informacions i d'estudis sobre el gran daltabaix que va patir Espanya, i també Catalunya, durant aquells anys. La crisi política, econòmica i social i els fets de guerra han esdevingut un terreny inesgotable per als historiadors que tracten de refer els fils d'uns anys esquinçats.
A poc a poc es va incorporant, a l'ampli bagatge historiogràfic d'aquest període, el treball continuat de les persones que s'han fet càrrec, de forma exemplar i abnegada, de l'Arxiu Tarradellas dipositat a Poblet. El Patronat de l'Arxiu Montserrat Tarradellas i Macià, i Montserrat Catalán, com a directora de l'arxiu i secretària del patronat, han impulsat una important tasca que ara comença a donar els seus fruits.
Com un primer tast, l'any 2007 vam conèixer La indústria de guerra a Catalunya (1936-1939). L'obra de la Comissió, creada per la Generalitat, i el seu report d'actuació (Lleida, Pagès Editors), amb textos de Josep Tarradellas i moltíssima documentació fotogràfica. Però el moment culminant d'aquesta tasca d'ordenació, inventari i edició se situa el 2012, quan es publica Els documents de l'Arxiu Tarradellas. Josep Tarradellas. Dels orígens a la República (1899-1936), obra de Joan Esculies, en edició a cura de Ton Barnils i Montserrat Catalán (Barcelona, Edicions Dau).
Ara s'acaba de publicar el segon volum d'aquesta sèrie, també a cura de Ton Barnils i Montserrat Catalan. Es tracta d'Els documents de l'Arxiu Tarradellas. Josep Tarradellas. La Guerra Civil (1936-1939), (Barcelona, Edicions Dau, 2013), amb un text introductori del professor Josep Lluís Martín Ramos.
És ben conegut que el paper de Josep Tarradellas durant els anys de la Guerra Civil va adquirir una dimensió enorme i esdevingué un personatge clau per a la gestió de tots els conflictes que va originar el desencadenament de la guerra pel cop militar, el procés revolucionari que esclatà de forma immediata a Catalunya, i els intents de reconducció i rehabilitació del poder i l'autoritat de la Generalitat, després.
El paper actiu de Tarradellas durant aquests anys va tenir com a eix central el govern de la Generalitat i la direcció d'ERC, i el va situar, successivament, en pràcticament tots els governs dels anys de la guerra, amb responsabilitats en els Serveis Públics (juliol 36), Economia i Serveis Públics (agost 36), Finances (agost 36), conseller primer i Finances (setembre 36), Seguretat Interior (març 37), Finances i Cultura (març 37) i, finalment, Finances, des de juny de 1937, després d'un breu parèntesi entre abril i juny de 1937, fora del govern.
Tarradellas va triar un camí difícil, però segurament amb encerts i algunes mancances, l'únic camí que permetia reconduir els fets i rehabilitar el govern català i, amb ell, la dignitat de Catalunya. Justament per això va fer d'enllaç del govern amb el Comitè Central de Milícies Antifeixistes, es va fer càrrec de la Comissió d'Indústries de Guerra, va abordar amb valentia les relacions del govern català amb el govern de la República, va tractar de mantenir sempre a l'esfera de les responsabilitats de govern la CNT, va topar amb el PSUC després que aquest entrés al govern, i es va encarar, si va caldre, amb el president Companys sense mai faltar-li al respecte per la dignitat del càrrec.
Josep Tarradellas va evolucionar durant aquests tres anys des de les posicions d'un catalanisme abrandat fins a una actitud molt pragmàtica d'afirmació i construcció nacional. Es pot dir que és en aquests tres anys que es gesta i es frustra, pel desenllaç, un autèntic home d'estat. Sap anar a Lleida a plantar cara als comitès i restablir l'autoritat del govern català greument danyada, com sap recórrer i visitar el front i els escenaris de la guerra quan convé. Entoma els problemes de cara i tracta de posar ordre en el desordre, construint des de la precarietat un Estat català, dins de la República espanyola, a la qual tracta de tu a tu i li retreu les seves febleses i contradiccions. És capaç d'intervenir els fons del Banc d'Espanya, gestionar les finances catalanes malmeses, defensar encara fins al darrer moment, amb poc èxit, un pressupost per al 1939, i intentar redreçar l'economia catalana i l'autoritat del govern amb els famosos decrets de s'Agaró, de gener de 1937, que esdevindrien en la seva publicació íntegra al Diari Oficial de la Generalitat el famós “pla Tarradellas”.
Josep Lluís Martín Ramos, en la introducció, fa un repàs detallat i ordenat de tots aquests temes i fa emergir una personalitat enorme enmig d'una mediocritat general, sense deixar, però, de situar el personatge davant de les seves pròpies limitacions.
De forma successiva es publiquen documents diversos de la Comissió d'Indústries de Guerra, de les relacions amb els comitès, del govern i d'ERC. Es dóna a conèixer documentació de les relacions amb el govern de la República i documentació militar; es publiquen, en un altre apartat, cartes diverses dels actors principals del drama. Hi ha un apartat dedicat a articles significatius. De forma íntegra es publica el discurs de Tarradellas al Parlament, de març de 1938, sobre l'obra financera de la Generalitat. Finalment, mereix un esment especial un darrer apartat amb textos inèdits de Tarradellas, que prenen la forma de dietaris. És el capítol “Diari de la Guerra Civil, 1936-1939)”, que pren la forma de “Notes personals del 29 de setembre de 1936 al 27 de gener de 1939”. Una cinquantena de pàgines que, amb un estil directe i punyent, ens encaren amb la crua realitat i el judici implacable d'un protagonista directe que no escatimava adjectius davant del que veia i vivia. De moment tothom ha remarcat els textos més cridaners dedicats a Companys, però tothom faria bé de llegir la integritat dels dietaris i dels documents.
La lliçó de la història és implacable i ens situa davant del moment en què Catalunya va intentar esdevenir un estat dins de l'estat amb prou independència per mirar d'escapar del desgavell general, sense, però, aconseguir-ho i veient-se arrossegada a un destí dramàtic que marcaria la nostra història contemporània amb petjada profunda.

divendres, 8 de novembre del 2013

TANCA CANAL 9




Ara que tanca Canal 9, fent una ullada retrospectiva, qui no recorda aquelles pel·lícules de l’oest parlant valencià? O el Show de Joan Monleón  o més cap aquí a Ximo Rovira i la inacabable Tómbola, programa pioner de l’anomenada tele escombraries.
Amb l’arribada al poder del PP, la transformació de la televisió autonòmica va ser gradual i cada cop més el valencià va deixar pas al castellà. Sobre tot a l’hora de doblar les pel·lícules i sèries que no fossin de producció pròpia.
Però la característica més gran de Canal 9 des de l’arribada del PP va ser la manipulació informativa i la consegüent desinformació a que tenia sotmesos als valencians. Els informatius diaris eren una espècie de No-Do al servei del govern valencià i del grup parlamentari majoritari a les Corts Valencianes.
A les Terres de l’Ebre sempre guardarem el record d’aquelles imatges de les avingudes del riu que emetien per a justificar-ne el transvasament cap a la seva comunitat o quan van fer desaparèixer el delta dels seus mapes del temps.
Un dels moments culminants de la manipulació informativa de Canal 9 va ser arran de la dimissió del President Camps al poc d’haver guanyat les eleccions autonòmiques per majoria absoluta. Llavors, la televisió pública valenciana, va emetre un reportatge de totes les fites assolides per Camps com ara la prova de la Fórmula 1 que es feia a la capital, l’arribada del Papa, la inauguració de grans obres com el pot de Calatrava o la Ciutat de les Arts i les Ciències... Xavi Castillo (Pot de Plom) va fer un vídeo (es pot trobar penjat a YouTube: http://youtu.be/b2px0jBs9H8) on es mofava de la forma com Canal 9 va donar la notícia de la dimissió de Camps. Canal 9 després de dedicar-li totes les lloances hagudes i per haver, en cap moment informava sobre la renuncia al càrrec del president valencià. Increïble! Igual ara resulta que Alberto Fabra no és el president!
La Televisió Valenciana (també la ràdio, encara que en aquest cas sembla que sigui el germà petit) va ser un centre de col·locació de familiars, amics i coneguts dels dirigents del PP valencià, tal com passa allà on un partit s’enquista més del degut. Aquest fet va anar en detriment dels bons professionals que hi havia a la casa. Poc a poc hi van haver més patrons que mariners i, quan això passa, la barca sol fer aigua per tots els costats possibles.
Fins arribar a l’ERO que, per al colmo, en lloc de fer-se seguint criteris objectius, es va mirar qui tenia i qui no tenia el carnet del PP. Per aquest motiu, el Tribunal Superior de Justícia del València l’ha anul·lat i, per tant, l’auto, demana a la Televisió Valenciana la readmissió dels treballadors acomiadats, la qual cosa, segons el govern valencià (imagino que ben assessorat per Carlos Moragues, el conseller d’Economia i Finances i que durant un temps va ser company nostre a l’Administració de l’AEAT de Tortosa), diu que la despesa és excessiva i que degut a la mala situació financera de la comunitat, no hi pot fer front i, per tant, tira pel dret, es a dir, tanca Canal 9 amb el greuge que això comporta per a tothom (per a tots els treballadors i per als espectadors que, malgrat tot, els agradava escoltar les notícies en la seva pròpia llengua)
Per acabar vull recordar que els problemes de la televisió i la ràdio públiques valencianes venen de lluny, que no ha estat cosa d’uns mesos o d’uns pocs anys. Recordo que quan l’any 2003 la Plataforma en Defensa de l’Ebre va anar a manifestar-se a València, al cor mateix de l’origen de l’agressió que patia el nostre territori, un grup de treballadors de Canal 9 es va unir a la manifestació ja que s’estava parlant de privatitzar-la.  

OLI LA VIA AUGUSTA

El Mas de Ponts (l'Ametlla de Mar)


Els dies 28, 29 i 30 de novembre s’ha de celebrar la 3a trobada de productors d’oli d’oliveres mil·lenàriesi varietals del Territori del Sénia (OLIVAT) Aquest any la trobada es farà als municipis de Santa Bàrbara, Ulldecona i Godall, amb diferents actes, com per exemple el 3r congrés  d’OLIVAT que es farà a Ulldecona.
Però de tot, m’ha cridat l’atenció la presentació de la marca Via Augusta (us sona d’alguna cosa?) que s’ha de fer al Museu de la Vida de la Plana de Santa Bàrbara dijous 28 a partir de les 7 de la tarda.
Encara que sembli increïble, l’apel·latiu Via Augusta ha estat molt poc emprat. De fet només em sona una empresa de transports de Barcelona, lloc per on passava la calçada romana.
La Via Augusta també creuva el nostre territori en sentit N a S. En alguns casos, les carreteres que es van construir després van aprofitar part del seu traçat, com per exemple a la zona del Mas de Ponts a l’Ametlla de Mar. En altres llocs, com quan s’arriba al riu Sénia, l’antiga via està totalment irreconeixible.

Al terme d'Ulldecona, prop de Sant Joan del Pas.
  

Frívolo Wert



José María Calleja

José Ignacio Wert ha retocado, la puntita nada más, su muy pensada decisión de impedir que los estudiantes españoles viajen a las universidades europeas


Ese elogio de la frivolidad que responde a la denominación de José Ignacio Wert ha retocado, la puntita nada más, su muy pensada decisión de impedir que los estudiantes españoles viajen a las universidades europeas, respiren el aire de otros países y hagan un currículum vital que les acompañe toda la vida.

No le gusta a Wert que haya tantos estudiantes, le parecen demasiados los universitarios que hay en España, no soporta que, no contentos con estudiar aquí, encima viajen a otros países y crezcan como europeos. Igual que a este Gobierno no le gusta que la gente tenga trabajo digno, derecho al desempleo, jubilación en condiciones, profesores bien considerados, españoles con derecho a la vivienda, ciudadanos que tengan vacaciones retribuidas o bajas por enfermedad. No le gusta a este Gobierno que los españoles sean ciudadanos, quiere súbditos. Coherente con esa idea, a Wert le resulta insoportable que españoles sin recursos viajen a otros países, como si fueran hijos de ricos.

Ha ocurrido que se ha detectado la maniobra para cargarse las estancias de nuestros estudiantes en otros países y que la denuncia le abre un nuevo boquete, otro más, al desprestigio del Gobierno. Por eso han tenido que maquillar una decisión en la que todo el Gobierno cree firmemente. Lo dejan para más adelante, con otras formas, pero, en el fondo, mantienen esa idea: estudiamos por encima de nuestras posibilidades de súbditos, viajamos al extranjero por encima de nuestra condición de pobres. Se acabó este Erasmus que les suena a botellón.

Frívolo Wert ya ha cumplido con su misión de las Faes en lo tocante a la enseñanza. Lo que queda de legislatura le parece un tostón. Él piensa ya en el cargo, bien retribuido, que se encontrará a la salida de la puerta giratoria. Su reino ya no es de este mundo socialdemócrata que tanto le critica. Él se ríe de los parados, de los profesores, de los estudiantes, de los universitarios, de los rectores, de las gentes del cine y de la madre que parió a toda esta chusma que ve como roja aunque no lo sea. Se parte de la risa por la ira que provoca en todos sus damnificados. Le encanta que se irriten, alardea de los cabreos que provoca, los presenta como medallas en su currículum ante sus conmilitones de las Faes. Qué palmetazos en la espalda recibe por actuar sin complejos.

Él es de los que piensa que toda la vida ha habido ricos y pobres y que esto de que todos podemos aspirar a mejorar, estudiar, viajar, formarse en universidades europeas es una fantasía progre con la que hay que acabar.

Cuando salga del Gobierno –me temo que agotará la legislatura–, la enseñanza, toda, estará peor; la Conferencia Episcopal, contenta; y la derecha sin complejos, feliz. Le pagarán bien el destrozo.

¿Democracia sin partidos?

Antoni Aguiló
Filósofo político y profesor del Centro de Estudios Sociales de la Universidad de Coímbra

La democracia representativa como sistema de partidos competitivos en el poder se ha revelado completamente inútil para proteger y mejorar las condiciones de vida en términos de salud, educación, vivienda, trabajo y servicios públicos, lo que se ha traducido en la deslegitimación creciente del sistema de partidos debido a su complicidad con intereses económicos privados y a la adopción de políticas regresivas en lo político, social y ambiental.
Si algo tienen en común las actuales luchas por una democracia real es la reivindicación de nuevas formas de hacer política. Consignas coreadas masivamente en calles y plazas de todo el mundo, como “no nos representan”, “el pueblo unido avanza sin partido” o “no es democracia, es partidocracia” revelan un profundo malestar respecto a la democracia representativa y sus instituciones (Parlamentos, partidos, elecciones, etc.). Las primaveras árabes, Occupy Wall Street, el 15M, Que se Lixe a Troika en Portugal, el movimiento estudiantil chileno, Yo soy 132 en México y el Movimiento Passe Livre en Brasil son algunas de las expresiones más visibles de la búsqueda de  formatos participativos más allá de la política liberal. No es casual que buena parte de sus activistas repudie la presencia de banderas partidarias o rechace la vía electoral como la principal y única forma de promover la transformación social.
Si valoran la democracia, los partidos no pueden permanecer al margen de las lecciones de la calle; de lo contrario, serán superados por formas de asociación democrática más directas y horizontales. ¿Cuáles son, a grandes rasgos, estas lecciones?
1) Ni apolítica ni antipolítica. Los movimientos por la democracia real no constituyen una forma de antipolítica ni una modalidad de apoliticismo. Aunque su aparición está estrechamente vinculada a la crisis y sus efectos, no se trata de un fenómeno coyuntural o de corta duración, sino del despertar gradual de un letargo político para ajustar cuentas pendientes con la democracia y el capitalismo. La crisis provoca pobreza y desigualdad, pero también genera luchas y radicalidad. La política surgida en las calles expresa la heterogeneidad de formas de lucha apartidarias que albergan la esperanza de un nuevo contrato democrático en sintonía con las necesidades y aspiraciones de la mayoría. Se trata, en este sentido, de luchas por la reinvención de la democracia.
2) Contra la democracia desrepresentativa. Las luchas por la democracia real cuestionan la inercia de los partidos predominantes, que con la globalización neoliberal han abandonado dos de sus funciones principales (la representación política ciudadana y la transmisión de valores cívicos y democráticos) para convertirse en meros carteles electorales del capitalismo. Para reproducir sus condiciones de dominación, el neoliberalismo captó a políticos y se infiltró en sus partidos para que gobernasen a favor de sus intereses particulares. Para ello fue necesario vaciar la representación político-electoral de todo contenido social utilizando los medios de comunicación como instrumento de manipulación, además de sobornos, favores, donaciones ilegales, pactos ocultos, comisiones y otras formas de corrupción. Se formó así una clase política privilegiada compuesta, en palabras de Marx, por “cuadrillas de especuladores políticos que alternativamente se posesionan del poder estatal y lo explotan por los medios y para los fines más corrompidos”, convirtiendo los Parlamentos en comités de empresa donde la representación política es un servicio al alcance de quienes tienen medios para pagarlo; una clase que vive a costa de una democracia plutocrática globalizada, sin participación social, de sujetos apáticos e individualistas, represiva, desposesora de derechos, sin redistribución social, anclada en el discurso de la falta de alternativas, supeditada al mercado y saturada de corrupción.
3) Uso contrahegemónico de la democracia representativa. Las actuales luchas por la democracia tienen que aprender a utilizar los instrumentos dominantes de manera alternativa y liberadora, como plantea Boaventura Santos. Entre ellos se encuentra la democracia representativa. Hacer un uso contrahegemónico de la democracia representativa significa rescatar las potencialidades de la representación para ponerla al servicio de la emancipación social y del gobierno popular; consiste en luchar por otras formas y prácticas representativas que primen el componente democrático sobre el carácter elitista y mercantilista de la representación (neo)liberal. ¿Pero qué otras formas de representación? Una cosa parece cierta: la gente quiere modelos de organización y participación diferentes. Las nuevas formas de representación pasan por la complementariedad y la articulación entre diferentes formatos organizativos. Si aceptamos el ejercicio de la representación mediante una estructura parlamentaria, ¿por qué los partidos ostentan el monopolio de la representación? ¿por qué no pueden postularse a cargos electivos candidatos de movimientos sociales? Los partidos por la democracia real tienen que ser partidos de retaguardia que acompañen a los movimientos sociales y aprendan con las nuevas experiencias de participación. ¿Y qué otras prácticas representativas? Prácticas silenciadas por la versión dominante de la democracia representativa, como el mandato imperativo, la rendición de cuentas, la transparencia de los procedimientos, la revocabilidad de los cargos públicos o la rotación de cargos y funciones.
4) Complementariedad democrática. La democracia representativa es insuficiente para avanzar hacia democracias reales. La construcción de democracias más sólidas tiene que combinar la democracia representativa con elementos de democracia participativa que incorporen mecanismos de consulta popular, deliberación vinculante y poder de veto ciudadano, como preveía el malogrado proyecto constitucional islandés. La participación social mediante referéndums, plebiscitos, presupuestos participativos y acceso real a la presentación de iniciativas legislativas populares va en esta línea. Pero no basta. También es necesario fortalecer la diversidad democrática, reconociendo como legítimas las tradiciones de democracia horizontal y participativa existentes fuera de los Parlamentos, como el asamblearismo, el anarquismo, el consejismo, el cooperativismo, etc.
5) La lucha por la democracia real debe comenzar en el interior de los partidos y movimientos que la defienden. La falta de democracia interna, los personalismos, el seguidismo militante, el inmovilismo de las cúpulas, el arribismo y la escasa autocrítica, entre otros vicios, deslegitiman a los partidos como agentes de democracia. La regeneración y dignificación de la participación social en la política pasa por la democratización de los partidos.
En un tiempo en que la democracia corre el riesgo de convertirse en un objeto arqueológico, se impone como necesidad la resignificación de la política y del ejercicio democrático en clave social y participativa. Los partidos políticos con vocación democrática pueden jugar un papel relevante en este desafío, siempre que se comprometan con lucha por la democracia real, se coloquen del lado de la indignación generalizada de la población y hagan converger la democracia de las calles y plazas públicas con la vida institucional y partidaria.

dijous, 7 de novembre del 2013

DE MOSSOS, CONSELLERS I COMANDAMENTS POLICIALS

Per què no dimiteix en bloc la cúpula del Departament d’Interior?
Els fets que van passar aquella nefasta nit al barri del Raval de Barcelona són el suficientment greus per a plegar tots. En canvi, ningú ha dimitit, ningú està disposat a deixar la seva poltrona (també coneguda com menjadora)
Des del Conseller d’Interior Ramon Espadaler, seguit pel director general de la policia autonòmica Manuel Prat i la resta de comandaments  que de forma directa tenien que veure amb l’escamot dels Mossos que, presumptament, van donar la pallissa mortal a l’empresari Benítez, a hores d’ara, cap d’ells hauria d’ocupar la plaça a l’escalafó que tenia el dia dels fets.
Desgraciadament en aquest país la cultura de la dimissió no existeix. Ni tan sols quan tot indica que algun membre de l’escamot va donar cops de puny al cap (hi ha un informe forense que ho avala) a una persona amb resultat de mort.
Els fets són massa greus per a que res canviï. Què hi va haver una pallissa ho avalen els testimonis i també existeixen imatges recollides per telèfons mòbils de diversos veïns de la zona. Segons les imatges que, excepte les que van ser requisades pels propis Mossos , obren en poder de la Policia Nacional, l’encarregada d’investigar els fets, es veu com alguns dels Mossos que envolten la víctima li donen cops de puny, mentre un mira cap a munt per a veure si se’ls està enregistrant i un altre, amb una ampolla d’aigua, tracta de diluir la taca de sang que hi ha al terra.
Tota aquesta informació la recull l’informe de la Policia Nacional que, tot hi la evidència (paral·lelament es van emetre diverses imatges dels fets), el Conseller Espadaler les va posar en dubte.
Fins la imputació per part del jutge assignat al cas, el departament no va moure ni un sol dit. Llavors sí, va suspendre de sou i feina els 8 policies implicats. Però si no hi ha cap dimissió, des del meu punt de vista, el cas es tancarà en fals.
La Conselleria d’Interior, tradicionalment, ha estat una conselleria calenta. No és fàcil ser-ne el responsable i sortir-ne ben lliurat. Només cal recordar l’antecessor d’Espadaler, l’infame Felip Puig, el que mai no va dimitir i al que Arturo Mas el va premiar amb una nova conselleria (la d’Empresa i Ocupació) molt més tranquil·la que l’anterior.
Segurament Puig va ser el que més peticions de dimissió ha tingut al llarg de la seva trajectòria política i mai en va atendre cap. Amb l’excusa que contava amb el suport del President, Puig es va mantenir al càrrec. Si Puig i Espadaler fossin persones honrades, quan passen fets com aquest, plegarien i mai més ocuparien un altre càrrec de responsabilitat. Però la nòmina de conseller és massa elevada com per a renunciar-hi de bones a primeres.
Accions com aquesta ajuden molt a l’hora de formar-se una opinió contrària dels nostres polítics. Ja sé sap que, desgraciadament, es tendeix a posar al mateix sac a tots ells, sense que alguns tinguin la més mínima culpa. Per tant, passa pels propis polítics millorar la seva imatge sent conseqüents amb els seus actes.
Sovint, la mala praxi és responsabilitat directa dels comandaments, però qui donen la cara són els que s’han de patrullar el carrer i relacionar-se amb els ciutadans.
Per acabar, una pregunta. Si la reprovació d’Espadaler arriba al Parlament, què farà ERC? (No cal que em responguis, la resposta ja la conec)