diumenge, 3 d’abril de 2016

2016: VELLS TEMPS

Oficina central d'una entitat bancària a Tarragona. 
Darrerament s’està passant per televisió una campanya publicitària d’una entitat financera amb seu a Catalunya (no diré el seu nom per no fer-li més publicitat encara... i gratis!) Els anuncis són en blanc i negre, una constant d’aquesta marca. La campanya porta per nom vells temps.  
Estan fets en clau de futur com si s’estigués parlant del passat, tot i que fan referència al 2016 i dóna a entendre que dintre d’uns anys els sistema financer farà un canvi radical i pràcticament res serà com ara i, fins i tot , s’eliminaran els bitllets de curs legal.  
Al diferents espots es poden escoltar frases com aquestes:
-En 2016 era habitual que los gestores atendiesen a sus clientes en un lugar llamado oficina.
-En 2016, cuando alguien olvidaba su tarjeta era frecuente pedir dinero a alguien cercano…
-En 2016 era habitual utilizar una contraseña para realizar determinadas operaciones…

Ens volen fer veure que actualment vivim molt endarrerits respecte a un futur potser no tan llunyà i que dintre de poc els avanços tecnològics ens permetran superar abastament aquesta fase; però si ets client de l’entitat financera en qüestió, actualment ja pots gaudir d’aquests avantatges...
S’ha volgut fer en clau tan futurista per donar a entendre que encara estem vivien a l’edat de pedra de la tecnologia. Si els nostres avantpassats aixequessin el cap i veiessin com estem vivint avui en dia no s’ho creurien!    
Cal tenir en compte però, que una gran par de la societat actual vàrem néixer molt abans de l’era digital. Tot i que, alguns, hem hagut d’adaptar-nos a les noves tecnologies, les mancances que patim respecte als nostres fills o a aquells que s’han sabut adaptar millor als nous temps, són grans. Tot i això, de vegades ens sorprenem a nosaltres mateixos del que podem arribar a aprendre i fer posteriorment.
El que vol la gent de la nostra generació, la d’aquelles persones que temin més de 50 anys és ser ben atesos quan acudim a alguna oficina administrativa (bancària o no) a fer algun tràmit. I d’això en puc parlar per pròpia experiència ja que porto 30 anys atenen al públic i, per tant, sé de què estic parlant.
En canvi, les empreses de serveis i les administracions públiques, cada vegada posen al nostra abast més eines per a facilitar-nos més la vida... Jo crec que en lloc de facilitar-la, cada vegada ens la compliquen més i, sobre tot, el que aconsegueixen és que els clients facin la feina que abans feien els empleats i així estalviar-se l’import de les nòmines i de la seguretat social d’aquells llocs de treball que ja no es cobreixen.
Pot sembla que gràcies a les noves tecnologies s’ha aconseguit un avenç important, però de vegades és més fictici que real.
Acabaré explicant-vos una anècdota de com pot arribar a funcionar (de malament) un determinat servei. Fa uns dies em va arribar a casa una targeta de crèdit precisament de l’entitat dels anuncis. Per a poder-la activar havia de trucar a un telèfon (com podeu veure la tecnologia tampoc és que fos tan avantguardista) que, mitjançant un adhesiu, estava enganxada a la targeta.
Després de tenir la targeta per casa, però a vistes, per a recordar que havia de fer el tràmit, finalment, un divendres vaig decidir trucar per activar-la:
-Ho sentim. En aquests moments per problemes informàtics no li podem activar. Deixi’ns un número de contacte i li trucarem tan aviat ens sigui possible. Gràcies.

Encara no m’han trucat. Igual és que han eliminat els telèfons per antics i com que encara estem al 2016 no han incorporat la tecnologia avantguardista que anuncien.