El qui va ser director del diari Avui
entre 1996 i 2007, el passat dilluns publicava un article sobre el poc
impacte que està tenint la Via Catalana (o cadena humana pel dret a decidir)
a les Terres de l’Ebre.
Amb el títol de la incògnita de l’Ebre,
(i després d’una dissertació que personalment penso que no ve al cas),
Vicenç Sanchís opina que a les Terres de l’Ebre el numero de inscrits
a la Via Catalana és molt inferior al d’altres comarques de Catalunya.
Vicenç Sanchís, tal com els hi passa
a la majoria de la gent que no viu al nostre territori, demostra desconeixement
sobre la nostra realitat. No crec que percentualment parlant, la afluència
dels ciutadans ebrencs que l’11 de setembre assistiran a la Via Catalana
convocada per l’ANC sigui inferior a la de qualsevol altre territori de
Catalunya, simplement és que el nostre territori està molt menys poblat
que la majoria de comarques per on passarà la manifestació. (Encara que reconec que hi ha qui pensa que només se'n recorden dels de l'Ebre -que sovint ens ignoren o ens situen al País Valencià- quan els hi fem falta per alguna cosa, com ara que es vol demostrar al món la força que té Catalunya)
La suma d’habitants de les 4 comarques
de l’Ebre és d’uns 180.000 (molt interior la població conjunta de Tarragona
i Reus -235.000-) Penseu que les Terres de l’Ebre representen sobre 1/3
part del territori de la província de Tarragona, mentre que en població
només som una 1/4 part aproximadament. Si aquests números els comparem
amb la província de Barcelona, un altre dels llocs per on ha de passar
la Via Catalana, la diferència es converteix, senzillament en abismal.
La Via Catalana pot permetre’s el
luxe de donar diverses voltes a la ciutat Comtal i, en contra partida,
en tindrà un tip si al final aconsegueix omplir tots els trams al nostre
territori.
Una altra dada a tenir en compte és que
entre l’Hospitalet de l’Infant i l’Ametlla de Mar hi ha molta distància
i poca densitat de població. De fet només existeix el nucli de Miami Platja
i les urbanitzacions Sant Jordi d’Alfama, Calafat i 3 Cales, amb un percentatge
de població estrangera força elevat. Tampoc a l’interior hi ha poblacions
que podrien mirar de completar el recorregut. Per tant, s’hauria d’omplir
de manifestants vinguts, principalment de la Ribera d’Ebre i en aquest
cas, les comunicacions tampoc ajuden gens ja que, directament, cap carretera
porta fins a aquest punt i a la gent que hi vulgui participar de Riba-roja,
Flix, Ascó, etc. els hi és molt més fàcil baixar fins a Tortosa per l’Eix
de l’Ebre o al Perelló per Rasquera que acudir al tram esmentat en anterioritat
i, suposo, és el que han pensat a l’hora d’apuntar-se.
L’única solució és interpel·lar a la
col·laboració i solidaritat dels habitants d’altres zones de Catalunya
més densament poblades com ara del Vallès o de l’Alt Camp, per posar només
uns exemples.
Pensar que els habitants del nostre territori
se senten poc motivats és simplement especular en uns fets o, directament,
una fal·làcia força allunyada de la realitat actual del nostre territori.
Per acabar i com del que es tracta (a
part de la reivindicació que comporta la participació a la Via Catalana)
és de passar-ho bé, faig una crida a la ciutadania de Catalunya que encara
no s’hagin apuntat, que ho facin per a completar els trams que van des
del coll de Balagué fins el riu Sénia i que la resta de la jornada (fins
les 17:14 en que està prevista la cadena) el destinin a visitar els nostres
atractius (què són molts!) i, de passada, vagin a dinar a un dels bons
restaurants que hi ha a la zona per a degustar la cuina ebrenca. Segur
que hi tornaran sense que els hi calgui cap excusa per a fer-ho.
Sobre això últim, el Periódico ja ha pres la iniciativa.
Sobre això últim, el Periódico ja ha pres la iniciativa.