diumenge, 5 de març del 2017

Pensions i futur: la història interminable

Catedràtic d'Economia Aplicada (UAB)

És necessari un construir un consens permanent perquè els treballs del Pacte de Toledo no acabaran amb l'envelliment i el canvi tècnic


Aquests últims dies, el debat sobre pensions ha tornat, ara de la mà de la Comissió del Pacte de Toledo al Congrés. Allà ha sigut on el governador del Banc d’Espanya, Luis María Linde, va suggerir tornar a elevar l’edat de jubilació i hi va haver un sagramental. El Pacte de Toledo s’ha hagut de reactivar per l’esgotament del fons de pensions, la guardiola que en aquest 2017 quedarà a zero. Això obligarà, per primera vegada en la història, a emetre deute públic per cobrir alguns pagaments. Donada la importància del tema, em permetran alguns aclariments.
Primer, el fons es va constituir per al que s’ha utilitzat: absorbir crisisd’ingressos per pèrdues de llocs de treball. Cert que inicialment s’esperava que els problemes seriosos només emergirien a partir del 2025, quan comencin a jubilar-se massivament els baby boomers. Però la duresa de la debacle ocupacional 2008/2014 ha sigut tan accentuada que els pitjors escenaris s’han avançat una dècada.

El fons es va constituir per

al que s'ha utilitzat: absorbir

crisi d'ingressos per pèrdues

de llocs de treball

DÈFICIT DEL SISTEMA

Segon, l’actual insuficiència de recursos reflecteix l’impacte sobre el nivell de la despesa de l’augment de la pensió mitjana i del nombre de pensionistes. El primer és inevitable: a mesura que es jubilen contingents que han rebut salaris més elevats, aquella augmenta: un important 29% entre el 2008 i el 2016 (de 810 a 1.043 euros/mes). Per la seva part, el nombre de jubilats amb dret a pensió va créixer un 16% (de 4,9 a 5,7 milions), encara que el total de pensions (per jubilació, incapacitat permanent, viudetat, orfandat i altres) augmentava una mica menys, un 12% (de 8,3 a 9,4 milions).
Amb aquesta dinàmica, la despesa en pensions s’ha incrementat més d’un 40%, des de prop de 84.000 milions d’euros el 2008 a 119.000 el 2016. Davant d’aquest fort increment, els ingressos per cotitzacions han avançat menys, escassament un 9% en aquest mateix període (passant de 108.000 a 117.000 milions d’euros). El dèficit del sistema, doncs, està servit.
Tercer, atès el biaix de la recuperació ocupacional cap a sectors amb salaris baixos (hostaleria, comerç, transports, entre els més importants), es fa difícil d’imaginar un increment de cotitzacions que permeti tancar la bretxa oberta i la dinàmica que l’explica. No obstant, s’haurà de veure els efectes de les dues reformes sobre l’estabilitat del sistema. La de José Luis Rodríguez Zapatero, amb l’allargament de l’edat de jubilació i l’enduriment de les condicions per accedir a una pensió i la de Mariano Rajoy, amb la caiguda del poder adquisitiu (un augment del 0,25% anual davant una inflació esperada del 2%) i la reducció de l’import de les noves pensions a partir del 2019 (per efecte del factor de sostenibilitat que les lliga a l’allargament de l’esperança de vida). Tenint en compte aquests fets, aquí teniu algunes propostes per al curt, el mitjà i el llarg termini.

COTITZACIÓ I COMPATIBILITAT

De forma immediata, semblen raonables les propostes governamentals d’elevar els límits de cotització per als salaris més elevats, reduir les exigències per als que vulguin compatibilitzarpensió i feina, finançar la part de pensions de viudetat que es paguen amb cotitzacions a través d’impostos i compensar laSeguretat Social per les bonificacions a l’ocupació que s’han posat en marxa en la crisi. I, probablement, fer més difícils les jubilacions anticipades: encara més del 40% de les jubilacions es produeixen abans dels 65 anys.
A mitjà termini caldrà continuar amb l’enduriment de les condicions d’accés a una pensió, en línia amb la reforma de Zapatero: probables noves elevacions de l’edat de jubilació i allargament dels períodes de cotització i del de còmput dels salaris utilitzats per al càlcul de la pensió.
Per més endavant, i donada la creixent robotització de la producció a la qual assistim, caldrà avançar a fixar impostos sobre les màquines, encara que en un context econòmic tan liberal com l’europeu i amb el procés de la globalització en marxa, no serà una tasca fàcil. Tot apunta al fet que serà l’IVA qui pagarà. O, tal com passa a França, potser una contribució extraordinària que vagi vinculada a l’IRPF.

La despesa en pensions s'ha incrementat més d'un 40%, de prop de84.000 milions d'euros el 2008 a 119.000 el 2016

CONSENS PERMANENT

Però el primer que s’ha de fer és construir un consenspermanent. La reforma de pensions que avui es planteja és una més de les que ens esperen, perquè l’envelliment i el canvi tècnic no s’acabaran quan finalitzin els treballs del Pacte de Toledo. En una societat que envelleix acceleradament, i en un context global de robotització i de pressió a la baixa sobre els salaris, els problemes del sistema de pensions no són el resultat d’una crisi puntual: són el principi d’una història interminable.

QUALSEVOL DIA POTS PRENDRE MAL

Aquest matí, mentre treia a Electra, he passat pel davant de l’Hospital Comarcal, conegut popularment com la Clínica.
He vist que l’accés per la passarel·la de vianants estava tallada. M’he apropat i he vist que li havien donat un gran cop.

Algú m’ho pot explicar? Com es pot donar un cop allí?
Dues possibilitats:

1.-Un cotxe venia pel carrer Jacint Verdaguer i ha continuat recte sense mesurar bé que per aquell lloc no hi cabia un cotxe.
2.- Fent marxa enrere...

Espero que no agafés a ningú. 



dissabte, 4 de març del 2017

DIVERTIMENTO

Tot i que divertimento sona, evidentment, a diversió, abans que res us posaré la definició que la Viquipedia fa d’aquest concepte:El divertimento és una forma musical que va ser molt popular durant el segle XVIII, composta per a un reduït nombre d'instruments. Els divertimentos acostumaven a mostrar un estil despreocupat i alegre (en italià: divertimento significa 'diversió')

Però no us parlaré de música, simplement perquè no en tinc ni idea. Us parlaré, tal com acostumo a fer de política.
Dimecres, durant la primera sessió del judici pel cas Palau, Montull va dir a la premsa que la propera setmana serà molt més divertit. A partir de dimecres ha de prestar declaració el mateix Montull que, segons diuen els mitjans de comunicació, podria haver arribat a un acord amb la fiscalia (o al menys hi estaria negociant) per a evitar que sa filla Gemma entrés a la presó. Montull aportaria proves del finançament irregular de Convergència, tot i que Mas ho segueixi negant tot. L’expresident va dir que confiava plenament amb Daniel Osàcar, el tresorer del partit en aquella època. Casualment l’Andreu Viloca, que va prendre el relleu d’Osàcar, també està imputat per casos semblants. A veure si és veritat i la setmana que ve ens depara emocions fortes! 
També dimecres el jutge de la Mata va reobrir el cas per la caixa b del PP, aquella on suposadament anava a parar tot els diners procedents del finançament irregular del partit i que Bárcenas va qualificar com a comptabilitat extracomptable.
Si ens hi fixem, hi ha un paral·lelisme entre el PP i CDC, ja que tots dos partits es finançaven de forma il·legal gràcies a les comissions que rebien de diferents empreses (sobre tot dels sectors construcció i serveis) a canvi de suculents contractes.
Poca broma amb això, ja que tots aquests diners que les diferents administracions vinculades principalment al PP i CDC (tot i que també hi ha d’altres partits que han emprat pràctiques similars) són diners que provenen de les butxaques dels ciutadans. No faig demagògia quan dic que mentre per un costat els partits es posaven a la butxaca una milionada, els governs dels mateixos partits ens retallaven en sanitat, serveis socials, ensenyament, obra pública, etc.
M’encanta que els delinqüents cantin. Que tots aquells que van ser cooperadors necessaris i van fer d’intermediaris entre les empreses i els partits expliquin tot el que saben i que és molt.
Per això quan li he sentit dir al Molt Poc Honorable que estirarà de la manta i que explicarà detalls de coses que es van fer durant la transició i que afectarien la reputació de governants d’aquella època, no puc deixar d’alegrar-me ja que personalment m’agradaria conèixer els detalls sobre algunes decisions que es van prendre i que, de ben segur, van acabar influint amb l’esdevenir de la nostra democràcia. Quantes coses s’hauran fet i sobre les que no tenim cap tipus de constància!
De totes formes Madrid i Barcelona me venen una mica lluny i, per tant, els casos que afecten els polítics espanyols i catalans, tot i que m’interessen, prefereixo assabentar-me de coses molt més domèstiques, de casos que afecten a polítics de les nostres terres. No me direu que no tenen més morbo? Tot i que sovint me desmoralitzo jo mateix quan penso que si pescar els peixos grossos costa tant, capturar els més menuts i que a sobre estan molt lluny d’on es prenen les decisions importants, encara costa més. Per tant, molt me temo que la gran majoria d’aquests casos quedaran impunes.
Però si un dia, per casualitat, sonés la flauta (com l’ase flautista de Tomás Iriarte) i es coneguessin més casos relacionats amb polítics de la zona, alguns relacionats amb els que es jutgen aquests dies, encara me divertiria molt més. Però m’ho passo bé, no puc negar-ho.      

LO POBLE QUE VOLEM 4-03-2017

Illa de contenidors del Carrer Brasil. 

Sense capacitat per a la sorpresa...