Arran de la publicació de l’esborrany de la
LOMCE (Ley orgánica para la mejora de la calidad educativa) la plataforma de
Baix Maestrat contra les retallades després de l’estudi del avantprojecte volem
fer les següents consideracions:
§
Per
a la confecció de l’avantprojecte no s’ha comptat amb la Comunitat Educativa,
als docents simplement se’ns va facilitar un correu electrònic per enviar
crítiques o suggerències, sense poder confrontar-les ni debatir-les en foros
oberts i plurals.
§
Entenem
que aquesta llei, si va endavant, perjudicarà les classes socials més
desfavorides perquè avança cap al desmantellament de la xarxa pública educativa
i impulsa la privatització de l’ensenyament. Un exemple clar és el de
subvencionar els centres que segreguen l’alumnat per sexes.
§
Menysprea
i margina les llengües pròpies, en el nostre cas el valencià.
§
Redueix
el percentatge de temari escolar (currículum) que decideixen els governs
autonòmics, imposa un currículum uniformador i ideològic al llarg de tot el
procés educatiu.
§
Elimina
progressivament la comprensivitat i la igualtat d’oportunitats durant l’etapa
obligatòria en educació. Segrega l’alumnat des dels 13 i 15 anys, segons els
programes i això és negar la capacitat de canvi en l’alumnat.
§
Sotmet
als centres a la competitivitat establint programes per a obtenir finançament i
fent rànquings entre ells.
§
Estableix
proves externes que no les avaluarà el professorat del centre sinó
especialistes de fora, per tant no coneixen a l’alumnat.
§
L’administració
podrà elegir directors/es a dit per
fer-los especialistes en gestió empresarial i sense criteris pedagògics.
§
Reducció
de la participació de la Comunitat
Educativa, eliminant la capacitat de decisió dels Consells Escolars en
qüestions transcendents.
§
Fa
desaparèixer l’escola com un espai obert capaç de construir un projecte de
desenvolupament comunitari amb coordinació dels diferents agents educatius.
§
Parteix
de la premissa de que els bons resultats s’obtenen exclusivament de l’esforç de
l’alumnat i no ho relaciona en inversió, en educació, nombre de professors,
ràtios, etc.
En definitiva les lleis d’educació haurien
de formar persones lliures amb capacitat per poder desenvolupar-se en la seua
vida i a la LOMCE en l’exposició de motius trobem paraules com: competitivitat,
economia, creixement econòmic, desafiament, esperit emprenedor, ambicions, etc,
tot un seguit de qualificatius que no tenen res a vore en el que entenem que ha
de ser l’educació dels nostres alumnes.
Assemblea del Professorat
Baix Maestrat contra les retallades