divendres, 11 de gener del 2013

COM ESTÀ LO PATI!!



 
Per aquells que ho ignorin, s’anomena lo Pati el centre d’arts visuals d’Amposta. Segurament es diu així perquè està ubicat a l’espai que abans ocupava el pati de recreo de les antigues escoles, avui Museu de les Terres de l’Ebre.
Avui m’han dit que lo Pati tanca. La persona que m’ha ha dit no és d’Amposta però li dono la suficient credibilitat i li tinc prou confiança per a donar fe a les seves paraules.
El centre d’arts visuals d’Amposta (el nom de lo Pati es va posar més cap aquí) lo va inaugurar el Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya Joan Manuel Tresserras l’any 2010 (si la memòria no em falla)
Evidentment, la construcció i la inauguració (el mateix dia es va inaugurar l’arxiu comarcal) es va vendre amb tota la pompa que mereixia l’ocasió per part de l’Ajuntament d’Amposta.
Des de feia uns anys es portava a terme el festival Strobe de videocreació. Com que no havia un lloc adequat, durant els primers anys es va fer a la biblioteca comarcal Sebastià Juan i Arbó. Eren temps on tots érem rics i els alcaldes no paraven de demanar que se’ls fessin infraestructures per a poder albergar tots tipus d’esdeveniments. Crec recordar que en tota la demarcació de Tarragona no hi havia cap centre d’arts visuals més.
Però després de construït, se’l ha d’equipar i després dotar-lo d’un director (Blai Mesa) i, possiblement d’algun administratiu, ordenança, etc. (aquests darrers llocs no ho puc assegurar) I també cal, evidentment, fer-li un manteniment, netejar-lo, etc. O sigui, els cost del manteniment posterior és una cosa que, normalment no es té en compte, però que a l’hora de la veritat fa que, sovint, qualsevol tipus d’equipament sigui inviable.
Les ampostines i ampostins sabem que s’està pagant un lloguer (lloguer-compra si voleu) desorbitat pel local on es fa la rehabilitació i, de ben segur, que si ens estudiéssim detingudament la liquidació del pressupost, encara trobaríem dintre dels capítols de despeses i inversions partides sospitoses (deixem-ho així)
Com està lo Pati? De moment crec que obert, però amb el risc de tancar-se properament.  

        

El conflicto (antes guerra) civil no ha terminado

Trinxeres de la Fatarella.
La historia de España durante el siglo XX (y que continúa en el siglo XXI) es el conflicto constante entre, por un lado, los establishments financieros, centrados en la banca, y los empresariales, centrados en la gran patronal (asistidos por el Estado dominado por las fuerzas conservadoras –que incluyen las fuerzas armadas y el sistema judicial y policial- y por la jerarquía de la Iglesia Católica, y apoyados por la mayoría del establishment mediático) y por el otro lado, las clases populares que intentan conseguir el bienestar social y calidad de vida que consideran que se merecen y cuyo desarrollo entra inevitablemente en conflicto con los privilegios de aquellos establishments. Este conflicto marcó el siglo XX y continúa ahora en el siglo XXI.
El máximo desarrollo de tal conflicto en el siglo pasado apareció cuando, en respuesta a las políticas reformistas altamente populares llevadas a cabo por un gobierno democrático, hubo un golpe militar que impuso una de las dictaduras más represivas de las que hayan existido en la Europa Occidental (según el profesor Malefakis, experto del fascismo europeo en la Universidad de Columbia, por cada asesinato político que cometió Mussolini, Franco cometió diez mil). Tal dictadura se estableció para defender los intereses de aquellos establishments financieros y empresariales dominantes en la historia de nuestro país.
La resistencia popular hizo quebrar aquella dictadura en los años setenta del siglo pasado. Desde 1974 a 1978 España fue el país con la mayor agitación social de Europa. De ahí que, aun cuando el dictador Franco murió en la cama, la dictadura terminó en la calle. Las movilizaciones sociales (lideradas por el movimiento obrero), aunque determinantes para acabar con aquella dictadura, no fueron suficientemente fuertes para romper con la estructura de poder que controlaba el Estado. Y un punto importante para explicar aquella insuficiencia fue que los partidos políticos de izquierda acababan de salir de la clandestinidad, con muchos de sus dirigentes en las cárceles o en el exilio.
El desequilibrio de fuerzas en aquel proceso de Transición fue enorme. Las derechas controlaban el aparato del Estado, además del poder financiero y gran empresarial, gozando de una gran influencia en los medios, mientras que las izquierdas políticas estaban saliendo de una dictadura que les había reprimido brutalmente. El famoso “consenso” de la Transición al que las derechas (y algunas voces de izquierda) se refieren constantemente para justificar la perpetuación de su poder en las instituciones del Estado, asume una aceptación por parte de las izquierdas de un acuerdo muy desigual que fue aceptado en aquel momento, resultado de que se percibía que era la única salida posible. La Constitución Española refleja este desequilibrio. No se reconoce en ella ni la universalidad de los derechos sociales (como la sanidad) ni tampoco se reconoce la plurinacionalidad del Estado español. Éstos son indicadores del enorme poder que las derechas tuvieron en la mal llamada Transición “modélica” y que han marcado los más de treinta años de una democracia caracterizada por sus grandes insuficiencias.
La corrección del déficit social
Ni que decir tiene que el periodo democrático ha visto enormes cambios entre los cuales destaca el establecimiento del Estado del Bienestar, proceso liderado por las izquierdas. El establecimiento del Sistema Nacional de Salud, en 1986, es un ejemplo de ello. Y aunque no garantizaba la universalidad de los servicios sanitarios, es decir, unos derechos extensivos a toda la población española, sí que los extendía a la gran mayoría de la población. Otro indicador fue el notable crecimiento del gasto público social por habitante (que cubre desde las pensiones y otras transferencias públicas a los servicios públicos del Estado del Bienestar como sanidad, educación, y servicios sociales, entre otros) corrigiéndose parte del enorme déficit social que la España democrática había heredado de la dictadura. El año que el dictador murió España tenía el gasto público social más bajo de los países que más tarde pasarían a ser la UE-15. En 1975 el gasto social representaba en España solo el 15% del PIB, mientras que el promedio del resto de los países de la posterior UE-15, era del 22% del PIB.
El euro se hizo a costa del Estado del Bienestar
La corrección del déficit social fue interrumpida, sin embargo, como consecuencia de la manera como se hizo la integración de España a la Eurozona. El objetivo de reducir el déficit del Estado a un porcentaje igual o menor del 3% se hizo en España a base de reducir el gasto público social. Ello conllevó que el déficit de gasto público social por habitante de España en relación con el promedio de la UE-15 aumentase considerablemente, sobre todo en la etapa del gobierno Aznar. De esta manera el euro en España se consiguió a costa de mantener el enorme retraso social del Estado, la realidad más ocultada o desconocida en los medios de información de mayor difusión en España. Incluso, cuando tal déficit se comenzó a reducir de nuevo, bajo el primer gobierno Zapatero, tal déficit en 2007 (año en el que empezó la crisis) era mayor que el existente en 1993, fecha cuando se iniciaron los recortes de gasto público para reducir el déficit del Estado y así poder entrar en el euro. La época de bonanza de la economía española no fue aprovechada para reducir los enormes déficits sociales del país sino para disminuir los impuestos. Las reformas fiscales de 2006, además de crear un agujero en el déficit estructural público del Estado español, incrementaron la regresividad de las políticas fiscales existentes.
El ataque frontal al bienestar social
Hoy estamos viendo el ataque más frontal que haya recibido el bienestar de las clases populares, por parte de los mismos establishments que han dominado la vida financiera, económica, política y mediática española durante su historia. Es la continuación del conflicto civil (que apareció en tonos más bélicos durante la mal llamada Guerra Civil). Su objetivo es desmantelar el escasamente desarrollado Estado del bienestar español y debilitar al mundo del trabajo.
Y los datos hablan por sí mismos. España, según Eurostat, es el país de la UE-15 que ha visto una bajada más acentuada de los costes laborales (que incluyen los salarios, indemnizaciones, cotizaciones a la Seguridad Social). El crecimiento de tales costes ha sido de un 0,7% anual, casi tres veces más bajo que el promedio de la UE-15. Un tanto idéntico ocurre con los salarios, que han aumentado solo un 0,8%, frente a un 2% en la Eurozona. Una situación semejante ocurre en cuanto al gasto público social que ha disminuido en la mayoría de capítulos del Estado del bienestar. El gasto público social por habitante ha disminuido, como también ha disminuido el grado de cobertura social de la población, con un descenso del empleo público en tales servicios. Tales medidas constituyen un ataque a la protección social en España, retrasando todavía más el escasamente desarrollado y poco financiado Estado del bienestar.
Tales medidas se presentan como parte del objetivo de mejorar “la competitividad” (famosa expresión utilizada extensamente en los medios de difusión) y con ella, las exportaciones, las cuales -se nos dice- nos ayudarán a salir de la crisis. Las exportaciones han continuado expandiéndose sin embargo, sin que el desempleo haya descendido. No es la competitividad sino la rentabilidad empresarial la que se intenta fomentar con tales políticas. Y lo están consiguiendo.

 

Vicenç Navarro

dijous, 10 de gener del 2013

ORA ET HAUD LABORA (resa i no treballes)



La frase original és ora et labora (resa i treballa) , encara que jo li he volgut posar la negació haud (no) Per tant, seria resa però no treballes. I no per falta de ganes, simplement perquè no es troba feina en lloc.
Fa un anys es va aprovar la reforma laboral del govern del PP. L’enèsima reforma laboral que s’aprova al nostre país. Sembla ser que tots els mandataris no volen passar a la història sense haver-ne aprovat, al menys, una.  
Totes les reformes laborals han tendit a perjudicar els treballadors i donar més marge de maniobra als empresaris per a que puguin abaratir salaris i rebaixar les indemnitzacions per acomiadament.
Però de totes, la de Rajoy, la que es va aprovar l’any passat, és la pitjor. Hi ho és perquè els sindicats no van poder dir ni piu. I es clar, si un govern de dretes, amic dels empresaris, legisla sense tenir en compte els sindicats, el resultat final no és un altre que una llei molt permissiva i que a la pràctica tolera totes les males arts que apliquen els empresaris.
Molts treballadors, davant d’una situació com aquesta, opten per callar i assumir l’autoritarisme de l’empresari.
El principi de una reforma laboral ha de ser crear ocupació i si és estable, molt millor. Espanya, tots ho sabem, és juntament amb Grècia el país d’Europa amb una taxa d’atur més elevada i això va en detriment del progrés econòmic del país. No cal ser economista per a fer afirmacions com aquestes.
Ara bé, l’objectiu dels empresaris davant una reforma laboral, és un altre molt diferent: abaratir costos de producció i el més fàcil és poder acomiadar treballadors pagant-los una misèria d’indemnització per a poder-ne contractar d’altres molt més barats. Negoci rodó i fàcil.
Potser per això, perquè el govern de Rajoy ha permès que l’acomiadament fos molt fàcil per als empresaris, durant l’any 2012 a Espanya es van perdre quasi mig milió de llocs de treballa, concretament 426.364 (més de 200.000 dels quals a Catalunya!) Una xifra que sumada a la que ja s’arrastrava, dóna que, en aquests moments, segons l’Enquesta de Població Activa (EPA), ja haguem superat els 6 milions d’aturats. Com Catalunya durant els primers anys de Pujol, som 6 milions, però d’aturats! Fixeu-vos en la magnitud de la tragèdia.
Què s’ha de fer per a fomentar l’ocupació? En teoria és molt fàcil, a la pràctica, no tant: fomentar les polítiques actives i crear llocs de treball. I què fa falta per a portar això a terme? Apostar pel creixement i l’economia productiva.
Però tothom, govern i empresaris, han aprofitat l’actual conjuntura econòmica per a fer, precisament, l’invers del que he dit. Amb la contenció de la despesa pública manada per Alemanya (no Europa, no, Alemanya), no es destina suficients diners per al foment de les polítiques actives de treballa ni s’inverteix en sectors considerats estratègics. I, així, d’aquesta manera, és impossible que hagi creixement econòmic. Creixement demogràfic tampoc no n’hi ha. Encara que sembli que ho hagi posat per posar-ho, penseu que el futur de les pensions només està garantit si e manté o augmenta el número de cotitzants a la seguretat social i això només és possible si hi ha un augment demogràfic sostingut.
I què més us podria explicar sobre el treballa? A sí, el cas treball o Pallerols que ha tornat a la actualitat després de més de 17 anys.
El cas Pallerols és un cas evident de que els diners que es destinen a crear polítiques actives, de vegades, té un ús inapropiat. Quan algú que es digui Pallerols o qualsevol altre nom està d’acord en fer tripijocs per a desviar diners cap a un partit polític determinat, tingueu en compte que ell també hi guanya, per què, de no ser així, qui ho faria?
Durant aquells anys el conseller de Treball de la Generalitat era Ignasi Farreres, d’Unió Democràtica de Catalunya, guardonat pel sindicat UGT. Recordo que en aquell temps, on el presumpte escàndol del finançament irregular d’UDC ja s’havia destapat, des de dintre del sindicat es van aixecar veus crítiques.
Ara, quan a correcuita s’està negociant per a que els imputats no entrin a la presó i la UDC està disposada a retornar els diners (la qual cosa és acceptar el delicte), són moltes les veus que reclamen la dimissió del màxim dirigent d’aquest partit i que no és un altre que Josep Antoni Duran i Lleida. Però no és l’únic que hauria de dimitir. També ho hauria de fer el màxim responsable de la UGT de Catalunya José María Álvarez.
I tu, si no tens feina, mentrestant, resa i no paris de resar i de tant en tant encén un ciri a Santa Rita, la patrona dels impossibles, a veure si de una vegades trobes feina i, de retruc, s’arregla la situació del país. La laboral? Sí home, aquesta també, però potser primer caldria arreglar la política, no trobes?    

PAISATGES DEL NOSTRE TERRITORI. LA GALERA (Caminant per la Via Augusta II)