El passat 17 d’agost, el Periódico de
Catalunya publicava un article de l’economista i escriptor Antoni Serra Ramoneda amb el títol de Un maltractament evident.
De l’article, que parla de les poques inversions que fa l’Estat a Catalunya, hi
destaca una frase: Difícilment es veu a
Espanya una estació ferroviària central tan tercermundista com la de Sants.
Des del meu punt de vista usem la paraula
tercermundista massa a la lleugera, ja que molts de països de l’anomenat tercer
món, voldrien tenir una estació com la de Sants. Possiblement caldria emprar
termes com el d’impropi o impròpia.
Però a Serra
Ramoneda no li falta raó. Si heu estat recentment a Barcelona i heu baixat
a l’Estació de Sants (efectivament l’estació central de Barcelona) us en haureu
adonat vosaltres mateixos de la precarietat d’una bona part de les seves
instal·lacions. I sinó hi heu estat, us en faré cinc cèntims.
En pujar les escales des de les andanes al
gran vestíbul, passes per un passadís que sembla provisional. De fet es va
habilitar durant l’època de la construcció de les línies de l’AVE i així s’ha
quedat després de diversos anys. En arribar dalt, si tens ganes d’anar al
lavabo, podràs utilitzar els que hi ha només acabar de pujar i si no en tens,
utilitza’ls igualment, ja que més tard, una vegada ja ha has validat el bitllet
que et permet, de facto, entrar al vestíbul, els que hi ha a l’altre costat,
són de pagament.
La darrera vegada que els vaig utilitzar, els
4 urinaris estaven inutilitats, menys mal que encara hi quedaven els wàters!
Sobta molt arribar a un lloc després de fer 200 quilòmetres, per on diàriament
hi arriben milers de passatgers i veure els 4 urinaris embolcallats per un
plàstic blau per a que no siguin utilitzats. De pena!
Però això no és tot. Fa uns mesos, quan
rodalies va passar a dependre de la Generalitat de Catalunya, des de Barcelona
és va fer una gran campanya anunciant les millores a la xarxa. De fet, la
Generalitat feia anys que es queixava precisament de la mala qualitat del
servei i de les poques inversions que es feien des de Madrid per a
solucionar-ho.
Segurament si com jo ets de les comarques del
Montsià i dels Baix Ebre, però també del Baix Maestrat i has utilitzat el tren
recentment, te’n hauràs adonat que les millores (més freqüències de trens i
menys parades) s’han fet des de Cambrils fins a Barcelona, però han deixat
marginat el nostre territori una vegada més. Quina novetat!
Sense anar més lluny el passat 20 d’agost el
tren que surt de l’Aldea a les 10:59 va sortir a les 11:50. Com aquell que diu,
quasi amb una hora de retard. I això que surt de Tortosa i l’havien anunciat
puntualment per la megafonia de l’estació. Una avaria en arribar prop de
Campredó el va obligar tornar a l’estació de procedència per a ser reparat. Ja
ens temíem el pitjor! Que un tren procedent de València que havia passar per
allí amb destinació a Tortosa, el substituís. Una unitat que també és impròpia dels temps que corren.
Com impròpia és l’estació de L’Aldea (de fet
l’Aldea-Amposta-Tortosa) Una estació molt petita i mol mal comunicada i ja no
només per tren (no s’atura cal Alvia
ni Euromed), sinó també per
carretera, ja que els autobusos no hi entren, sinó que has de sortir a la
carretera de Tortosa a l’Aldea i, després, els seus horaris no coincideixen amb
les sortides ni arribades dels trens. I
això que és l’estació central de les Terres de l’Ebre!
De tornada cap a casa, varem agafar el tren
que surt des de l’estació de França a les 17:18 i que va a Vinaròs. Semblava
que ara si tot anava normal i que, finalment podríem arribar puntualment. Però
de seguida ens en adonarem de que no seria així. Al passar per Tarragona ja
portava com ¼ d’hora de retard. A part d’aquest fet, sembla ser que és normal
que per la nit no vagi la megafonia ni el cartell lluminós on indica la propera
estació on es pararà. Això despista molt els usuaris, sobre tot els turistes
que van completament perduts, ja que no saben si l’estació on han de baixar és
la següent o la que farà 10.
Finalment a l’Aldea hi va arribar amb 17
minuts de retard. Però heu de saber que si el retard no és imputable a causes
externes, RENFE ha d’abonar-te l’import del bitllet si el retard supera els 15
minuts.
Per cert, l’estació de l’Aldea tanca abans de
les 22:00, així que si vols anar al lavabo no ho podràs fer i caldrà buscar una alternativa... A manca de lavabos de
pagament, tenim molta extensió de terreny
i poca llum...