JOSEP FONTANA
Historiador.
Aquest any, en què se'n compliran cinc
de l'inici de la crisi -sis, si la fem arrencar de la fallida de les
hipoteques nord-americanes-, comencen a estar clares algunes coses. La
primera, que no es tractava, com se'ns va voler fer creure, d'un
empitjorament gradual de les nostres condicions de vida, que haguéssim
de retornar, a costa de sacrificis, a la situació anterior, sinó d'un
descens continuat cap a l'abisme.
Algunes coses hauran de millorar, sens dubte. No és possible que
mantinguem indefinidament un atur per sobre del 25%. Però els que entrin
en el món del treball trobaran unes condicions diferents de les d'abans
de la crisi. És el que als Estats Units, on més de 200.000 famílies van
caure el 2011 en la pobresa, fins i tot amb els dos progenitors
treballant, ha portat a parlar dels
working poor, els pobres amb
feina. Més greus que les mateixes xifres de l'atur són les dades que ens
diuen, aquesta mateixa setmana, que el poder adquisitiu dels salaris ha
caigut a Espanya un 6,4% en el transcurs dels tres últims anys. O les
repetides notícies d'empreses negociant rebaixes salarials per admetre
nova feina o evitar els acomiadaments. El món en què cada any
s'ajustaven els salaris a l'augment del cost de la vida és cosa del
passat.
I ni tan sols podem esperar cap millora en el camp de la
sanitat i l'ensenyament públics o del sistema de pensions. Ara ja no
se'ns parla de sacrificis temporals, sinó que se'ns diu clarament que
l'Estat del benestar és cosa del passat, que no tornarà.
¿Per què ha passat tot això? Aquests dies els mitjans de comunicació
estan plens de notícies sobre la corrupció: milions dipositats en bancs
suïssos o en fons caribenys, inversions immobiliàries inexplicables. No
es tracta d'operacions d'última hora, sinó de processos que s'han
prolongat durant anys, sense que els que els percebien i podien
aturar-los es preocupessin de fer-ho. Però la part dolenta no és
aquesta, ni es podria posar remei al mal obligant els defraudadors a
tornar el botí (cosa que ningú intentarà, per no exposar-se a les
conseqüències de les revelacions que podrien sortir a la llum; publicar
la llista de morosos no és més que un artifici per entretenir el
personal).
EL MÉS GREU és que tots aquests milions són només la
propina, les comissions rebudes per unes operacions gegants en les quals
s'han estat venent els béns, recursos i serveis del país. I ningú és
capaç de quantificar el valor real del que s'ha venut, ni encara menys
la suma que ens toca a tots i a cadascun de nosaltres pagar cada dia per
aquestes vendes. En tot això hi ha aspectes que resulten grotescos i
indignants, com que amb la quota del telèfon estiguem pagant el que se
li ofereix a
Rato en compensació per serveis com els d'haver iniciat somrient l'operació de convertir en
banquers
els pobres estalviadors que el van creure i van llençar els seus
estalvis al forat negre de Bankia. Però la realitat és que això són
minúcies, gestos d'un desvergonyiment de mal gust, davant el que ens
costen, per posar algun exemple, les tarifes de l'aigua o de la llum.
Fa 76 anys, el mes d'abril del 1937,
Antonio Machado escrivia: «
Pienso
en España vendida toda, de monte a monte, de río a río, de mar a mar.
Toda vendida a la codicia extranjera: el cielo, el suelo y el subsuelo».
Era un clar avançament del que havia de passar amb el triomf del
franquisme, per a benefici no només de «la cobdícia estrangera», sinó
també de la local. Però ni tan sols ell es podia imaginar que anys més
tard, amb la democràcia postfranquista, s'arribaria a vendre fins i tot
els mateixos ciutadans.
COM HA DIT
James Meek a
l'analitzar el procés de les privatitzacions de serveis públics a la
Gran Bretanya, el seu caràcter gradual amaga una metaprivatització: la
dels ciutadans. El que es ven no són els serveis, sinó els ciutadans que
estan obligats a pagar per fer servir uns serveis que l'Estat ha permès
que es desmillorin per justificar la seva privatització. Abandonant els
serveis, l'Estat no es veu obligat a apujar els impostos, que són
reemplaçats com a càrrega social pels augments de tarifes que imposen
les empreses.
Perquè quan parlem, per exemple, de privatitzar la
sanitat no ens estem referint només a cedir a interessos privats els
hospitals i equipaments que s'han construït amb diners públics, sinó que
se'ls estan venent a més els ciutadans, és a dir, els metges i els
pacients: els serveis dels uns i les necessitats dels altres.
Benvinguts al cinquè aniversari de la crisi. Prenguin-s'ho amb calma, que això tot just acaba de començar.