Segons el Ministre d’Educació Wert l’augment de ràtio a les
aules és positiu per a l’alumnat perquè es socialitzen millor i per als mestres
perquè tenir més alumnes a l’aula implica estar més ocupats i evitar la monotonia
i l’avorriment. Segons algun regidor del nostre ajuntament de Vinaròs, l’augment
de ràtio afavoreix que els pares i mares puguen triar el centre educatiu dels
seus fills i filles. Pensem que la realitat és ben diferent i que un augment de
ràtio només en Infantil suposa, entre altres coses:
Els centres i les aules en concret no estan adequades per
atendre les necessitats de l’alumnat. No disposar de suficient espai per a
organitzar les activitats metodològiques pròpies de l’etapa com ara el treball
per racons, en petits grups, el joc lliure, treball en formats grans com din A3
molt adients per a les característiques dels alumnes d’Infantil, etc. la qual
cosa repercuteix en l’estat d’ànim dels xiquets i xiquetes que es mostren més
neguitosos i irascibles.
El treball d’hàbits d’autonomia i higiene personal tant bàsic i
important en aquesta etapa es veu afectat entre altres motius perquè, s’augmenta
el temps dedicat a aquestes activitats i, en conseqüència es resta d’altres
aprenentatges, convertint a l’escola en un centre assistencial més que
educatiu; un exemple és que tenim dos vàters a cada aula per a més de 25
alumnes.
Les característiques dels nens d’aquesta etapa fan difícil que
siguin capaços de mantenir el temps d’espera sense que es creen conflictes
entre ells. Un altre exemple és quan un grup de xiquets i xiquetes està al bany
i altres esperen fora, l’atenció de la mestra o mestre està dividida.
Els mestres ens trobem amb la dificultat d’atendre i
adaptar-nos a molts i diferents ritmes d’aprenentatge. Per tant, el ritme
d’aprenentatge es veu ralentitzat degut a la diversitat que trobem dintre d’un
aula i del poc temps que disposem amb tanta massificació. Si a més, ens trobem
amb alumnat amb Necessitats Educatives Especials, les dificultats per
atendre’ls correctament s’agreugen.
Encara que no ho sembla, l’Etapa d’Educació Infantil és
fonamental i implica la construcció dels pilars sobre els quals es sustentaran
els futurs aprenentatges de les etapes posteriors. Us convidem a fer una
reflexió sobre aquestes qüestions que plantegem i la seua relació amb la
qualitat de l’educació que de tant es parla i tant ens preocupa a nosaltres,
els professionals que treballem per millorar-la cada dia i que ens trobem cada
vegada amb més detractors i detractores en els diferents estaments de la
societat actual.
Assemblea de Professors
Baix Maestrat contra les retallades