diumenge, 25 de maig del 2014

Pi de dues branques

Els símbols, com més ocults, millor. Un símbol no deixa de ser una metàfora d'una idea. A vegades els símbols es poden reproduir industrialment. És el cas de les banderes, que també tenen l'oportunitat de passar a les parets mitjançant la tasca artesanal de la pintada. Però els símbols tridimensionals solen estar a l'aire lliure. I l'aire lliure, al seu torn, també sol ser l'hàbitat dels lliberticides.
Això és el que li va passar dimarts al famós Pi de les Tres Branques. En la mesura que es tracta d'un pi es pot dir que no té autor. No es tracta, doncs, de La Pietà de Miquel Àngel, que el 1972 va ser destrossada a cops de martell per Laszlo Toth, un geòleg australià d'origen hongarès. En realitat, el caràcter simbòlic del Pi de les Tres Branques prové de la mirada de Verdaguer, que assegut al prat de Campllong, va intentar equiparar en una de les seves fantasies poètiques aquell pi amb els tres països catalans de Catalunya, València i Balears. Deia Verdaguer narrant el somni de Jaume I: «Veu Catalunya la gran / fent-se més gran i més ample / robant als moros València /prenent-los l'Illa Daurada. / Unides veu les tres, com les tres cordes d'una arpa». El famós pi feia anys que havia mort, però allà estaven les tres grans branques sense fulles que conferien al paisatge un estrany clima tan romàntic com la historiografia romàntica catalana.
Hi ha molts símbols que han estat atacats. Els nazis s'han acarnissat en les làpides dels cementiris jueus, els talibans van dinamitar els budes de Bamiyan i alguns iconoclastes noctàmbuls no han dubtat de serrar els suports del toro d'Osborne que s'aixeca al Bruc. Els símbols serveixen tant per a l'exaltació com per a la destrucció. I són els més poderosos els que consideren un greuge tots els seus afronts i una petita anècdota tot el que els resulta aliè. En el fons, els símbols són manifestacions religioses i, com a tals, s'haurien de mantenir al seu lloc i mostrar-los un respecte que la mentalitat colonialista i uniformista no acostuma a tenir.
El famós pi de Verdaguer és ara el pi de les dues branques. Es tracta d'un monument natural doblement mutilat. Abans ho va ser pel temps i avui pels energúmens. La Generalitat ja ha anunciat que farà el possible per reconstruir l'arbre implantant de nou la branca ferida i seca sobre el tronc. Entenc la tenacitat del conseller Homs, però jo no ho faria. ¿Que potser s'hauria reconstruït el pi si hagués estat devastat per una plaga de corcs? La vida dels símbols és també la vida dels pobles. Un arbre singular s'ha convertit durant molts anys en un lloc de culte patriòtic. ¿És que potser sense el Pi de les Tres Branques el nacionalisme català s'hauria evaporat? Deixem a la naturalesa el que li pertany i, en qualsevol cas, busquem els iconoclastes dels sentiments. Però que no facin nyaps sobre l'impossible. Si es necessiten símbols, ja vindran. I probablement seran més sòlids i menys poètics que tres troncs secs. A tots aquests bons ciutadans que decideixen enterrar les cendres de les seves persones estimades al tronc d'un arbre, ¿qui els consolarà quan vegin que l'arbre mortuori comença a defallir i a agostar-se? El Pi de les Tres Branques ja no és un arbre, sinó un esperit. Va morir a principis de segle i ara ha estat rematat per la intolerància. Però reconstruir-lo és una forma de matar-lo dues vegades.

dissabte, 24 de maig del 2014

PAISATGES DEL NOSTRE TERRITORI. EL JARDI DEL POBLE NOU III














EL REFUGI DELS POLÍTICS

La casa o refugi dels polítics són els parlaments corresponents o sales de plens per aquells que tenen menys categoria.
Quan un polític s’atreveix a sortir al carrer, normalment durant la campanya electoral (on fins i tot si és home se’l pot arribar a veure sense corbata), sap que envaeix un terreny que no és seu i on es pot trobar amb algun ciutadà envalentint que li retregui que governin d’esquena a la ciutadania.
Això li va passar a la cap de llista socialista Elena Valenciano el passat dimecres durant una visita a un mercat d’una localitat propera a Madrid mentre intentava fer un míting exprés. La candidata va ser increpada i li van dir que no s’hauria de votar a cap polític degut a la fama que s’han guanyat darrerament.
Sóc dels que penso que no tots els polítics es mereixen aquesta consideració, però per l’altra part, penso que és normal que alguns ciutadans també tinguin aquests tipus de reaccions.
Per a un polític (per a una àmplia majoria d’ells) sortir al carrer s’ha convertit en un fet excepcional. Es deixen veure molt poc i son sabedors que el seu medi natural la seu parlamentària.
Quan vaig ser polític sempre anava per Amposta caminant. Des de casa a l’ajuntament hi ha quasi ¼ d’hora (que no es gaire) Durant el recorregut, sovint em trobava a gent que m’aturaven i em feien arribar les seves queixes, normalment insignificants per a mi, però no per aquella persona que m’explicava el problema que tenia. Recordo que una vegada un policia municipal em va dir:
 
-Joan, tu no deus de guanyar per a sabates, perquè sempre veig que vas a peu... No com d’altres (referint-se a l’alcalde de l’època) que sempre van am el seu Mercedes... 
 
L’alcalde d’ara ha seguit la mateixa costum. Les dues darreres vegades que l’he vist pel carrer ens hem trobat al mateix lloc: al quiosc comprant el diari. Mentre jo hi vaig a peu (faltaria més!), ja que està a uns 50 metres de casa, ell deixa el cotxe (i remarco el deixa) prop del quiosc. De casa seva al quiosc hi deuen d’haver uns 100 metres.
Sempre m’ha quedat el dubte de si va o ve i si es necessari que vagi amb cotxe. Però, per què hauria d’anar a peu? Si a mi em paraven pel carrer, imagineu-vos a ell! I si ara acostuma a arribar tard, encara hi arribaria més...

ELS CARRERS D'AMPOSTA AMB NOMS D'UNA ALTRA ÈPOCA: CÁNOVAS

Sota la simple denominació de Canovas (així, sense accent), s'hi troba un carrer dedicat, amb tota seguretat a Antonio Cánovas del Castillo, un polític i historiador espanyol que si bé va formar part de diferents governs de la Primera República, la seva figura no guarda la més mínima relació amb la nostra ciutat.

Antonio Cánovas del Castillo (Màlaga, 8 de febrer de 1828 - Arrasate, Guipúscoa, 8 d'agost de 1897) fou un polític i historiador espanyol. Va ser President del Govern espanyol (1874-1875), (1875-1879), (1879-1881), (1884-1885), (1890-1892) i (1895-1897) i la seva actuació, sovint fonamentada sobre la repressió, va ser bastant polèmica.[1]

Carrera política


Caricatura del "Monstre" a "la Campana de Gràcia" (1896) feta per M. Moliné
Va fer els seus primers passos en política de la mà de Leopoldo O'Donnell. Fou l'artífex de la Vicalvarada proclamada amb el Manifest de Manzanares, escrit pel mateix Cánovas.
Membre de la Unión Liberal, va ser ministre de Governació el 1864 i d'Ultramar el 1865 durant el regnat d'Isabel II, abans de proclamar-se la Primera República Espanyola.
Després de la Revolució Gloriosa i la fi de la monarquia borbònica, s'encarregà de preparar la tornada del que seria Alfons XII, fill d'Isabel II. El 1874, després del pronunciament a Sagunt del general Martínez Campos i la proclamació d'Alfons XII com a rei, hagué cura d'idear el sistema de la Restauració. Aquest es basava en els fraus electorals periòdics, recolzats en el caciquisme, que feien possible l'alternança en el poder, com a mitjà per a dissipar tensions. Així va accedir diverses vegades al càrrec de primer president del consell de ministres d'Alfons XII.
És autor de la Constitució de 1876 i va assumir funcions de cap de l'Estat durant la regència de Maria Cristina d'Habsburg-Lorena.
A Catalunya no era un personatge gaire apreciat - se l'anomenava popularment «El Monstruo» - ja que la seva política es caracteritzà per una repressió molt dura contra els anarcosindicalistes. El periodista Cels Gomis el descrigué com a "lo més acérrim enemich que Catalunya ha tingut en lo sigle actual".
El seu govern va desenvolupar una política colonial basada en la repressió dels partidaris d'una Cuba lliure. Aquesta política va fomentar i estimular el nacionalisme cubà, que acabaria duent a Espanya a perdre la guerra contra els Estats Units. Igualment, va exercir una forta repressió contra la dissidència política a l'interior d'Espanya.

Carrera literària

Al mateix temps que exercia la seva activitat política, Cánovas demostrà que era una persona lletraferida. Les seves obres sobre la història espanyola li feu guanyar una fama considerable, sobretot la seva Història de la Decadència d'Espanya (Historia de la decadencia de España) que consta de 18 volums. Aquesta producció contribuí al seu ingrés quan només tenia 32 anys a la Real Academia de la Historia el 1860. Després també fou membre de diverses entitats literàries, com ara la Real Academia Española el 1867, l'Academia de Ciencias Morales y Políticas el 1871 i finalment la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando el 1887. També va ocupar la direcció de l'Ateneu de Madrid (entre 1870 i 1874, 1882 i 18884 i entre 1888 i 1889).

Mort i herència


Mausoleu de Cánovas a Madrid (esculpit per A. Querol, el 1906).
Posteriorment Cánovas va pagar molt car la seva política repressiva. El 1897, fou tirotejat i mort per l'anarquista italià Michele Angiolillo, al balneari de Santa Àgueda, a Arrasate (Guipúscoa) com a revenja pels afusellaments d'alguns dels condemnats al consell de guerra del procés de Montjuïc per l'Atemptat del carrer dels Canvis Nous.[2] Així doncs no visqué prou temps per a presenciar la pèrdua de les darreres colònies d'Espanya després de la Guerra hispano-estatunidenca. El seu mausoleu és al Panteó dels Homes Il·lustres a Madrid i fou esculpit per l'escultor català Agustí Querol.
La política de repressió i de manipulació policial que Cánovas havia establert com a columna vertebral del seu govern va ajudar en gran part a fomentar els moviments nacionalistes alhora a Catalunya i al País Basc i preparà el terreny per als aldarulls laborals durant les dues primeres dècades del segle XX. El desastre de la política colonial a més de comportar la pèrdua de les darreres colònies d'Espanya al Pacífic i al Carib, va afeblir considerablement el govern espanyol. Generà així un cop d'estat que va fallar de Camilo García de Polavieja i portà a un llarg període d'inestabilitat política que va acabar finalment amb la caiguda de la monarquia i la dissolució de la constitució feta pel mateix Cánovas.

http://amposta.callejero.net/calle-de-canovas.html