dilluns, 7 de novembre del 2016

Govern, pensions i Pacte de Toledo

JOSEP OLIVER ALONSO
Catedràtic d'Economia Aplicada (UAB)

Entre els assumptes urgents que haurà d'abordar el nou Govern destaca, juntament amb l'ajust fiscal exigit per la Unió Europea, què fer amb les pensions. Tant per al Govern, que contempla amb preocupació com, fins i tot en aquests dos últims anys de creixement de l'ocupació (més d'1,5 milions de nous ocupats des del primer trimestre del 2014), s'ha buidat el fons de reserva de la Seguretat Social. Com per a l'oposició, per la manifesta voluntat de revertir la reforma de pensions de l'anterior Executiu.
Pel que fa a aquest assumpte hem de ser molt curosos, tant sobre la cobertura del sistema com de les seves perspectives de mitjà i llarg termini. Sobre a qui haurien de cobrir les cotitzacions dels ocupats, és inevitable que el Pacte de Toledo comenci a discutir el finançament de les pensions no directament contributives. Perquè si les de viudetat, uns 21.000 milions, es financessin amb càrrec als pressupostos generals de l'Estat, es liquidaria de cop el dèficit que arrossega anualment el sistema (uns 17.000 milions). Però aquest finançament amb impostos és, ara per ara, més que problemàtic.
Però siguin quines siguin les mesures que s'adoptin de manera immediata, els problemes del mitjà i, en especial, del llarg termini, són més seriosos. I això perquè la despesa en pensions tendeix a créixer inevitablement per efecte de l'augment del nombre de pensionistes i el de la pensió mitjana. En el primer cas, entre el 2005 i el 2015, aquells han passat dels 7,9 als 9,3 milions (pensionistes de totes les edats); i, en el segon, perquè les noves pensions són, de mitjana, superiors a les que surten del sistema per defunció: en el mateix període, la mitjana ha augmentat un 45,5%, des dels 609 als 867 euros.
La recent publicació de les projeccions de població 2016-2066 de l'INE ajuda a entendre a què ens enfrontem. Encara que és cert que el 2066 queda molt lluny, l'horitzó del 2031 està a la cantonada, i les expectatives per a aquest període ja resulten molt preocupants. Permetin-me resumir aquí les que ens importen.
Primer, els naixements continuaran caient: en el període 2016-2031, seran el 22% inferiors als 15 anys anteriors. Segon, aquesta pèrdua no seria el resultat de la disminució de la fecunditat, que es mantindria, sinó de la reducció de dones en edat fèrtil (les de 15 a 49 anys hauran caigut el 17% el 2031). Tercer, encara que l'INE espera una immigració positiva, menys naixements i més defuncions provocaran una pèrdua moderada de població: el -1,2% el 2031, uns 550.000 habitants menys.
Però, pel que fa al debat sobre les pensions, el que és realment rellevant és la distribució per edats d'aquesta disminució. Deixant de banda la dels nens (uns 880.000 menys el 2031), aquella pèrdua reflecteix el col·lapse d'un grup que resulta crític per al mercat de treball, el de 30 a 49 anys, que retrocediria un insòlit 29%, i passaria dels 14,6 milions actuals als 10,4 milions l'any 2031.
Aquestes contraccions es compensaran amb un lleuger augment del grup de 16 a 29 anys (uns 440.000) i amb els guanys dels de 50 a 64 anys (1,7 milions), que passaran d'aportar el 19,6% d'aquesta població el 2016 al 23,6% el 2031. I, en especial, per l'extraordinari augment dels de 65 i més anys: des dels 8,7 als 11,7 milions, el 35% més. Així, el pes dels potencials pensionistes (més grans de 64 anys), en l'actualitat el 18,7% de la població, augmentaria fins al 25,6% l'any 2031.
I a l'horitzó del 2066 la situació empitjora sensiblement: pèrdua de població de 5,4 milions, concentrada en nens (-2,4 milions) i adults en edat de treballar (-8,4 milions) i, parcialment, compensada amb l'augment de 65 i més anys (5,4 milions). Si es compleix aquest panorama, aquest últim grup significaria un insòlit 35% de la població el 2066.
És cert que en el molt curt termini hi ha efectius disponibles al mercat de treball que semblaria que podrien millorar la situació de la tresoreria de la Seguretat Social. Però no s'alegrin massa: una cosa és que hi hagi parats o inactius potencialment ocupables, i una altra, molt diferent, que tinguin la qualificació i l'experiència adequades per als nous llocs de treball. A més, en termes de la capacitat de generar recursos per al sistema, la situació pot ser pitjor del que podria esperar-se, pel negatiu impacte que té el creixent envelliment de la població sobre el creixement i la productivitat.
En tot cas, bona sort a la comissió del Parlament que ha de rediscutir el Pacte de Toledo. En necessitarà. En necessitem tots.
UAB i EuropeG

diumenge, 6 de novembre del 2016

TOT VIATJANT

Alcanar. 
Diuen que viatjant sé curen els nacionalismes... Diuen... Potser és així o potser no... Per a poder sortir de dubtes cal viatjar, veure nous territoris, conèixer més gent...
No fa gaires dies hem tornat de viatge. Arribàrem fins Cadis, l’Escudelleta d’Argent... Però sabeu que la distància que separa el Sud de Catalunya amb Cadis es gran, per això férem una parada tècnica més o menys a mig camí. A l’anada triàrem Villarobledo (Albacete) i a la tornada Tomelloso (Ciudad Real), totes dues de la regió de Castella la Manxa. Els contrastos amb Catalunya són força significatius. No només paisatgístics i culturals, sinó també en la forma de ser i de pensar de la gent.
De vegades hi ha gent que no comprèn els motius pels quals una part important dels ciutadans de Catalunya es vol independitzar de la resta d’Espanya. No ho entenen, però tampoc ho volen entendre. Esforçar-se per a explicar-los-hi és una feina inútil que no porta en lloc. Explicar-ne els motius, si n’estàs convençut, no costa tant. Voler-ho entendre ja és una altra cosa. La majoria dels interlocutors es tanquen en banda amb uns arguments totalment desfasats i partidistes.    
Me va sorprendre molt recórrer carrers i places, tant de Castella la Manxa com d’Andalusia i no veure pràcticament banderes de la seva comunitat, tret les dels edificis oficials. Fixeu-vos bé: estic dient comunitat, en canvi quan parlem de Catalunya tendim a dir nació o nacionalitat o fins i tot el terme històric de principat, què formava part de la Corona d’Aragó.  Només recordo un petit monòlit dedicat a Blas Infante (el pare de la pàtria Andalusa a un carrer poc destacat del Puerto de Santa Maria) I a sobre ple de pintades!  
En canvi, a Catalunya, és difícil no veure quatribarrades (la majoria amb l’estel) penjant d’alguns balcons (jo com que no tinc balcó, la tinc penjada de la persiana de la finestra)  Qui no ha vist grans banderes a les rotondes d’entrada d’algunes poblacions o a les places públiques del centre de les ciutats o ocupant llocs estratègics?
Des del meu punt de vista, aquest gest és molt significatiu. La simbologia de la bandera (de vegades qüestionada) és un tret distintiu i inequívoc de la voluntat de sobirania d’un poble. La bandera espanyola, predominant a una gran part de comunitats i regions d’Espanya no indica una altra cosa que el sotmetiment a la nació única dels espanyols.
Però el més curiós de tot és que a l’hora de la veritat tothom vol tenir el mateix status que Catalunya i el País Basc. De la resta (Andalusia, Galícia, València, Aragó i les Illes Balears) tot i estar reconegudes com a nacionalitats històriques, permeteu-me que mostri la meva incredulitat. És el que, col·loquialment es denomina cafè per a tothom... O el que és el mateix: Jo no vull ser menys que tu... Però a l’hora de la veritat poc ho demostren!

Plaça del Mercat d'Amposta (Berenguer IV)
Un clar exemple està en els respectius estatuts d’autonomia aprovats fa una dècada. El de Catalunya, el promogut pel President Maragall (l’Enyorat), el de València, el d’Andalusia. 
Alguns paràgrafs estaven pràcticament calcats, en altres es deia que si Catalunya aconseguia més, ells també ho volien... Una estranya manera de redactar un compendi normatiu...
Però a l’hora de la veritat que va passar? L’únic que es va portar davant el Tribunal Constitucional va ser el de Catalunya que, recordeu-ho, va ser retallat en aquells apartats més sobiranistes. Un Estatut que després d’haver-li passat el ribot (tal com va dir Alfonso Guerra), si es compara amb el de 1979, resulta que els catalans hi hem sortit perdent.
I des d’aquella resolució del TC el buit... Qualsevol iniciativa que prengui el Parlament queda invalidada automàticament pel TC que, de facto, actua com la ma executora del PP.
Davant d’aquesta situació, no és comprensible que cada vegada hi hagi més sentiment catalanista? És el que es coneix com l’efecte acció-reacció (o rebot)

Però cal acumular molts anys d’història de greuges per a dir: Prou, per aquí no hi torno a passar! I tot viatjant aquesta mena de coses no es veuen. No més te’n adones quan té toca de ben prop i hi ha regions que durant tot aquest temps han estat molt ben tractades... 

LO POBLE QUE VOLEM 6-11-2016

Avinguda de Catalunya.

Bossa de brossa abandonada... Segur que ella no ho faria...

I diversos dies... No es tracta d'un oblit! 

LA BADIA DELS ALFACS DES DE LA FALDA DEL MONTSIÀ 2