dijous, 21 de juny del 2018

AMB LES AUTOPISTES ENS VOLEN VENDRE LA MOTO

AP-7 per les Ventalles.

Un dels debats que hi ha sobre la taula aquests darrers dies i que quasi desperta tantes passions com el procés de successió del PP després de l’etapa de Mariano Rajoy és, sense cap mena de dubte, l’ alliberament dels peatges de les autopistes.
Segons el nou govern, el rescat de les autopistes per a convertir-les en públiques serà quan acabi el termini de la concessió. Això vol dir que l’AP-7, que és la que ens toca més de prop, hauria de ser l’1 de gener de 2020.
En un principi, aquest fet ens hauria d’omplir de joia a tots els habitants del pobles per on passa, siguin o no usuaris habituals, ja que encara que no ho siguin, a partir d’aquella data podran disposar d’una infraestructura viària més ràpida i segura que l’N-340 (per moltes rotondes que facin per augmentar la seguretat)
Però no. Des del món polític, però també empresarials ens volen vendre la moto... Una moto en aparença de gran cilindrada però que falla més que una escopeta de fira.
AP-7 pels Freginals. 

Des del Govern de la Generalitat ens amenacen que implantaran la vinyeta que, tot i que sembli que té connotacions amb el vi, se tracta d’una taxa més que repercutirà la ja prou castigada butxaca del ciutadà. Així ho reconeixia el propi Conseller de Territori i Sostenibilitat Damià Calvet durant la festa de la plantada a la finca Bombita de Deltebre dissabte passat al costat de l’alcalde de la població Lluís Soler.   
Sembla ser que la vinyeta serà una mena de tarifa plana que hauran de pagar tan si com no tots els propietaris de vehicles susceptibles de ser usuaris de les autopistes. O sigui, tan si les usen com si no les usen. I si no paguen la vinyeta, pagaran la multa corresponent... 
Però els que s’han passat dos pobles han estat els empresaris. Ara resulta que gràcies al que paguen els usuaris de les autopistes se sustenta l’estat del benestar (!). Gràcies al que paguen els usuaris de les autopistes tenim sanitat gratis, educació gratis, seguretat efectiva, transports eficients, etc., etc. I pregunten qui pagarà el seu manteniment quan siguin públiques. Els mateixos que paguen les autovies de les comunitats on no hi ha pràcticament autopistes, no? Crec que no fa falta crear cap impost, el que cal és administrar més eficientment els diners de tots i reduïr despeses supèrflues i inútils (excepte per aquells que ne treuen benefici)  
166è tall de l'N-340 a Amposta. 

Ja que segons els empresaris (però també d’alguns polítics), quan s’acabi la concessió de les autopistes, qui pagarà el seu manteniment... I què passarà amb els treballadors de l’empresa? Des del meu punt de vista me sembla un xantatge emocional destinat, tal com us deia abans, a vendre’ns la moto per a que, aquells que porten anys lluitant en pro de les autopistes gratuïtes cessin en la seva legítima reivindicació.

I per què és legítima? Per que als concessionaris de les autopistes se’ls hi ha renovat la concessió i, per tant, una vegada amortitzada la inversió inicial, només han de fer front al manteniment i alguna que altra inversió menor. La resta, una vegada pagats els sous i salaris dels seus treballadors, així com les quotes de la Seguretat Social i i totes les despeses generals, tot és benefici.
Mireu. Fa anys, un peatgista  de l’Ametlla de Mar, quan encara se pagava poc amb targeta i per tant, passava per les seves mans la pràctica totalitat de la recaptació del seu torn, me deia: AUMAR és l’empresa de l’Estat que més beneficis té... Tu saps el que recapta cada dia? Segurament no li faltava raó.
En quan a les pèrdues de llocs de treball, tot i ser un tema delicat, que no me vinguin amb romanços, ja que els primers en disminuir la plantilla al llarg d’aquests anys han estat ells mateixos en automatitzar i reduir peatges progressivament.
I ja per acabar, només una pregunta: 

Per què a Catalunya no hi ha la mateixa unitat d’acció que al País Valencià?