diumenge, 15 de febrer del 2009

DE PONTS I PASSAREL•LES

Article publicat avui a Vinaròs News.

Quan es parla d’Amposta, la primera imatge que ens ve al cap és la del pont penjant sobre el riu Ebre. El pont, obra de l’enginyer J. Eugenio Ribera, es va construir entre 1915-1921 i, des de llavors és el símbol de la ciutat. Però el que per aquell temps significà la utilització de la més nova tecnologia, ara, en el segle XXI, el sistema de construcció ha quedat totalment desfasat i, de fer-se ara, de ben segur que es faria d’una altra manera, més funcional i adequada a les necessitats i als temps.
Des de la seva inauguració, l’episodi més difícil que li va tocar viure va ser la Guerra Civil, on es va tirar per terra per a dificultar el pas de l’exercit franquista. Des de llavors fins ara, el manteniment que sé li havia anat fent, era més aviat poc.
Es va arribar a un moment que l’estat de degradació era notable i la dificultat de la restauració més que considerable. L’ajuntament d’Amposta reclamava un reparació urgent i, fins no fa gaire, els diferents governs de l’Estat (ja que la propietat del mateix correspon al govern central) havien desatès les peticions. Fins que arriba el govern de Zapatero i hi destina per a la seva remodelació un total de 3 milions d’euros (500 milions de pessetes) L’execució havia de fer-se en un període d’un any (febrer 2007-febrer 2008)
Però només començar les obres, els tècnics se’n adonen que les deficiències estructurals del pont penjant eren molt més greus que el que a priori es pensava. Així que de seguida van incrementar la seva dotació amb 2 milions d’euros més (un 66 % extra) i van fixar un altre termini per acabar: 30 de novembre de 2008.
Però les dificultats anaven creixent i cada cop que es treia una dels cables que sustenta el pont, havia que mesurar-lo i demanar-ne la construcció d’un de nou a Alemanya i portar-lo fins a Amposta amb un transport especial.
Però mentre, els comerciants de la zona: dos restaurants, tres bars, una armeria, una botiga de llaminadures, una botiga de roba infantil, una tenda re regals i complements, etc. es van començar a posar neguitosos i van fer pressió davant les autoritats locals en busca d’una resposta que no podien donar. I a manca de respostes convincents, van decidir passar a l’acció fent allò que tant agrada als “convergents”: intoxicar” l’opinió pública i prometre’ls la Lluna a canvi del retard. Així, el senador espanyol i exalcalde de la població Joan Maria Roig va arribar a demanar compensacions pel retard molt abans de que es complís el nou termini d’execució. Data que, tant l’ajuntament com Roig coneixien perfectament. Madrid els respongué que “donar compensacions als afectats seria crear un precedent perillós”. El mateix govern d’Amposta hauria pogut pagar indemnitzacions quan, l’any 2007, abans de les eleccions, va reformar el carrer del Grau deixant l’accés als carrers tant estrets que els cotxes tocaven a terra quan volien entrar o sortir del carrer (imagineu-vos els camions!) Més tard, tot i que l’actual alcalde Ferré no ho volia reconèixer públicament duran la campanya electoral, van tenir que retocar aquests accessos per a facilitar el gir als vehicles.
Però els equips de govern d’Amposta (l’anterior i l’actual) es caracteritzen per incomplir sistemàticament el que s’acorda en els plens. Ja siguin mocions dels grups de l’oposició, ja siguin els seus propis pressupostos d’inversions (l’any 2008 no va arribar ni al 20 % d’execució del que s’havia previst)
Deu de fer uns quatre anys, el grup municipal del PSC d’Amposta va presentar una moció a instàncies de l’únic alcalde socialista que hi va haver a la ciutat (Josep Maria Simó -1983-1987-) Es demanava l’arranjament d’una passarel•la de vianants construïda en la seva època d’alcalde que uneix els barris del Pla d’Empúries (separat d’Amposta per un barranc) amb el del Grau. Els habitants dels Pla d’Empúries la utilitzaven per anar a la fleca, a la carnisseria, per agafar l’autobús o assistir a l’església per escoltar missa.

L’anterior equip de govern ens va afirmar que la passarel•la estava reparada. Però la veritat és que, després de veure les deficiències estructurals que patia, va donar una ma de pintura a les dues puntes i la va quedar igual com estava.
Esta vist que fins que no entre un govern socialista a Amposta, aquesta passarel•la no s’arranjarà. Segurament, després, CiU, donarà les culpes al futur govern si hi ha més retards dels previstos. Els de CiU no tenen mai culpa de res!