L´ASSEMBLEA COMARCAL DEL
PROFESSORAT, PERPLEXA DAVANT LA LLEI
WERT
Perplexos, bocadabats, estupefactes i fins i tot
espatarrats. Així ens hem quedat els membres de l´Assemblea de Professors Baix Maestrat Contra les
Retallades davant l´esborrany de Llei Orgànica de Millora de la Qualitat
Educativa (LOMQE) impulsada pel ministre José Ignacio Wert. Els canvis presentats pel Ministeri d´Educació a
última hora, una vegada esgotat el termini de temps de negociació amb les
comunitats autònomes, suposen un atac a l´ensenyament públic des de diversos
punts de vista. De tots, del que més se n´està parlant és l´atac frontal a les
llengües cooficials com el Valencià i el model d´immersió lingüística.
Segons el nostre parer, la LOMQE ignora 29 anys de model
de línia en Valencià i els resultats acadèmics dels seus alumnes, per damunt de
la mitjana estatal; menysté l´opinió de la immensa majoria de pedagogs quan
estableixen que l´escola ha de treballar a partir de les llengües del seu
entorn; i s´oposa al model lingüístic de països capdavanters en aquest aspecte
com Canadà i Finlàndia que intenten assolir l´aprenentatge de l´anglès a partir de la competència lingüística assolida en les llengües del seu
entorn, en el nostre cas el valencià com a llengua pròpia i el castellà com a
llengua oficial de l´estat. A més, aquesta llei se situa fora del consens educatiu ja que no ha estat
negociada amb els docents, pedagogs i famílies. Per açò, pensem que la Llei
Wert menysprea les llengües i les cultures no castellanes de l´estat i no
respon a criteris pedagògics, sinó ideològics i econòmics.
En aquest sentit, subvencionar les famílies que opten per les línies en
castellà a l´escola concertada i privada no deixa de ser més volum de negoci per
a l´església i les empreses, que fins i tot podria incentivar un trasvansament
d´alumnat de l´escola pública a la privada.
Per a
nosaltres, defensar la immersió lingüística en valencià és irrenunciable; igual
que irrenunciable és el nostre compromís amb l´aprenentatge del castellà o de
l´anglès. La competència lingüística en totes tres llengües res té a veure amb
repartir percentatges i quotes horàries d´una o altra llengua, sinó en
aconseguir d´una vegada per sempre un ensenyament centrat en l´alumnat i no en
els continguts, amb plantilles estables coneixedores de l´alumne i del seu
entorn, reduint les ràtios per tal d´afavorir l´intercanvi comunicatiu,
invertint en materials didàctics i tecnologies de qualitat, afavorint contactes
reals amb les llengües estrangeres i amb els seus parlants, i assegurant
l´aprenentatge de l´anglès o del francès a partir de la competència lingüística
assolida en les llengües de l´entorn immediat de l´alumne tal com fan els
models canadenc i finlandés.
Assemblea
deL Professorat Baix Maestrat contra les
retallades