diumenge, 10 de febrer del 2013

STOP LLEI WERT: El plurilingüisme i la LOMQE



ASSEMBLEA COMARCAL DEL PROFESSORAT, PERPLEXA DAVANT LA LLEI WERT
Perplexos, bocadabats, estupefactes i fins i tot espatarrats. Així ens hem quedat els membres de l´Assemblea  de Professors Baix Maestrat Contra les Retallades davant l´esborrany de Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE) impulsada pel ministre José Ignacio Wert. Els canvis presentats pel Ministeri d´Educació a última hora, una vegada esgotat el termini de temps de negociació amb les comunitats autònomes, suposen un atac a l´ensenyament públic des de diversos punts de vista. De tots, del que més se n´està parlant és l´atac frontal a les llengües cooficials com el Valencià i el model d´immersió lingüística.
Segons el nostre parer, la LOMQE ignora 29 anys de model de línia en Valencià i els resultats acadèmics dels seus alumnes, per damunt de la mitjana estatal; menysté l´opinió de la immensa majoria de pedagogs quan estableixen que l´escola ha de treballar a partir de les llengües del seu entorn; i s´oposa al model lingüístic de països capdavanters en aquest aspecte com Canadà i Finlàndia que intenten assolir l´aprenentatge de l´anglès a partir de la competència lingüística assolida en les llengües del seu entorn, en el nostre cas el valencià com a llengua pròpia i el castellà com a llengua oficial de l´estat. A més, aquesta llei se situa fora del consens educatiu ja que no ha estat negociada amb els docents, pedagogs i famílies. Per açò, pensem que la Llei Wert menysprea les llengües i les cultures no castellanes de l´estat i no respon a criteris pedagògics, sinó ideològics i econòmics. En aquest sentit, subvencionar les famílies que opten per les línies en castellà a l´escola concertada i privada no deixa de ser més volum de negoci per a l´església i les empreses, que fins i tot podria incentivar un trasvansament d´alumnat de l´escola pública a la privada.
Per a nosaltres, defensar la immersió lingüística en valencià és irrenunciable; igual que irrenunciable és el nostre compromís amb l´aprenentatge del castellà o de l´anglès. La competència lingüística en totes tres llengües res té a veure amb repartir percentatges i quotes horàries d´una o altra llengua, sinó en aconseguir d´una vegada per sempre un ensenyament centrat en l´alumnat i no en els continguts, amb plantilles estables coneixedores de l´alumne i del seu entorn, reduint les ràtios per tal d´afavorir l´intercanvi comunicatiu, invertint en materials didàctics i tecnologies de qualitat, afavorint contactes reals amb les llengües estrangeres i amb els seus parlants, i assegurant l´aprenentatge de l´anglès o del francès a partir de la competència lingüística assolida en les llengües de l´entorn immediat de l´alumne tal com fan els models canadenc i finlandés.
Assemblea deL Professorat  Baix Maestrat contra les retallades