dissabte, 1 de febrer del 2014

CÓM TÉ GASTARIES 2,7 MILIONS D’EUROS?

El Parlament britànic ha donat una estirada d’orelles a la Corona per haver gastat durant l’any passat 2,7 milions d’euros més del que tenia consignat pressupostàriament.
La veritat és que no m’interessa gens el pressupost que té la Corona britànica, ni tant sols si l’esgota o necessita uns calerons extres, simplement és tracta de curiositat.
I torno a fer la pregunta: Cóm té gastaries 2,7 milions d’euros?
Com no sé el que faries tu, et diré com m’ho gastaria jo. Em compraria un solar el suficientment gran i ben comunicat per a construir una casa funcional que disposés de les últimes tecnologies per a que fos molt més confortable; amb tots els complements necessaris per a que fos agradable viure-hi.
El tema cotxe seria secundari. No obstant no estaria de més canviar-nos els cotxes per alguns models més confortables.
I amb els diners sobrers emprendríem els viatges que fos necessari a llocs insòlits, però civilitzats.
Imagino, estimat amic, que els teus somnis, si fa o no fa, van pel mateix camí...
Però resulta ser que la Reina d’Anglaterra (com els altres reis i governants) ja disposen d’habitatges adequats a la seva condició, de cotxes oficials i d’altres mitjans de transport per a desplaçar-se sense caler dependre d’horaris, ni de reservar bitllets, ni de facturar equipatges...
Per tant, em resulta força inversemblant que, a sobre, s’hagin gastat 2,7 milions € més mentre molts dels seus súbdits passen penúries (Segur!) Per tant, em resulta vergonyós i indignant.
Acabaré amb una anècdota. L’any 1979, quan vaig començar a treballar a Juan Chaler, SL (conegut con al del Peno) de Vinaròs, vaig conèixer a un tal Ismael (no recordo el seu cognom) que, a part, era músic d’orquestra de ball. Al poc que treballava allí, li va arribar una oferta d’una orquestra que li va permetre deixar la feina de la fàbrica. Ismael sempre deia que un no es podia considerar ric sinó era capaç de gastar-se 80 milions de pessetes cada dia. D’on sortia aquesta quantitat? Ho ignoro.    

PRIMICIA EDITORIAL DE LA FAMÍLIA D'ANTONIO MACHADO

(Rebut de forma privada al Facebook)



A modo de primicia, quiero comunicarte el nacimiento de una nueva editorial, que nace bajo el soporte de la Familia de Antonio Machado. La editorial se llama Editorial Machadiana; y los socios somos Manuel y yo. Entre sus objetivos, aparte de la reedición de la obra de los Hermanos Machado: Poesía, teatro y prosa, con carácter exhaustivo, vamos a poner en marcha diferentes colecciones como "Poesía Viva" para poetas con publicaciones previas, "Nuevas Voces" para los que se inician en el mundo de la publicación; y "Narrativa actual" y "Nueva Narrativa" en el caso de la prosa, para dar a conocer en el ámbito del habla hispana, a nuevos y no tan nuevos valores, a través del impulso que la obra de Antonio Machado puede aportar. El lanzamiento oficial Tendrá lugar en el Ateneo Cultural de Madrid, el día 21 de y el día 22 en Segovia con diferentes actos, coincidiendo con el 75 Aniversario de la muerte de Antonio Machado en el exilio en 1939. Ese día saldrá el primer volumen de la colección: "Soledades, galerías y otros poemas", que es el primer libro que publico Antonio en 1903. 

Més informació: Revista Machadiana

¿Què hi fan aquests aquí?

Ramon Folch
Socioecòleg. Director general d'ERF.

La història d'Hongria i la història de Catalunya presenten alguns paral·lelismes alliçonadors

L'any 1956, quan els tancs soviètics van entrar a Budapest i van esclafar sagnantment la revolta hongaresa encapçalada pel mateix primer ministre Imre Nagy, jo tenia 10 anys. Me'n recordo perfectament. La passivitat occidental (eren temps de guerra freda) i la inícua violència de l'amortitzat i francament reaccionari comunisme soviètic d'aquells anys van acabar amb la voluntat popular hongaresa i amb la vida de Nagy. Els tancs del Pacte de Varsòvia hi van tornar l'any 1968, aquest cop a Praga, per tallar les ales al moviment aperturista dirigit pel primer secretari del Partit Comunista de Txecoslovàquia, Alexander Dubcek.
Coses del poder absolut, s'exerceixi en nom de qui s'exerceixi. Per a un jove d'esquerres com jo, el despotisme soviètic era un malson angoixant. El franquisme i aquell socialisme tan mal entès em van amargar la joventut. O potser, més aviat, em van ensenyar que la dreta moral pot camuflar-se fàcilment sota qualsevol bandera. Tots els símbols i totes les idees poden ser traïts en nom de l'ortodòxia, des del cristianisme fins al marxisme, basta fixar-se en la Unió Soviètica o en l'Església Catòlica.
Vaig visitar Budapest per primer cop l'any 1989, al final de l'època comunista. Kálmán Faluba, que juntament amb Károly Morvay estava preparant el seu Diccionari català-hongarès (1990), em va fer conèixer Lajos Kossuth i Sándor Petöfi. Salvant les distàncies, vénen a ser Valentí Almirall i Jacint Verdaguer. Els hongaresos els adoren. Ambdós van liderar la fracassada revolució de 1848 contra els Habsburg-Lorena austríacs, que eren els Borbons castellans, per entendre'ns. Els hongaresos se'n van acabar sortint l'any 1918, però aviat els van caure a sobre els soviètics (que els van alliberar dels nazis locals, tot s'ha de dir) i ja hi vam tornar a ser. Fins que Nagy va dir prou en aquell 1956. Fou ajusticiat, com Lluís Companys. János Kádár va governar posteriorment com va poder. Des de 2004, Hongria és membre de la Unió Europea. Sempre havia estat al cor d'Europa, de fet.
Als carrers d'arreu d'Europa proliferen les estàtues de bronze de personatges il·lustres. Als turistes els agrada de fer-s'hi fotos. A mi, només tres m'han atret especialment: la de Fernando Pessoa a Lisboa, la de James Joyce a Trieste i la d'Imre Nagy a Budapest. En els dos primers casos, per fascinació literària; en el de Nagy, per enorme respecte polític. Nagy contempla la Vértánuk Tere (plaça dels Màrtirs) des de dalt d'un petit pont. ¿Què deu pensar de tants acompanyants fotogràfics? A Catalunya, trobo a faltar una d'aquestes estàtues de proximitat dedicada a Jolánta Árpád-házi, filla d'Anras (Andreu) II, muller de Jaume I el Conqueridor i mare de Pere II el Gran i de Jaume II de Mallorca. Aquí la coneixem com a Violant d'Hongria. Aquesta hongaresa i reina catalana està enterrada al monestir de Santa Maria de Vallbona, a tocar de Montblanc, d'on sóc oriünd i fill adoptiu (potser per això sempre m'ha resultat un personatge familiar). Quan el meu estudi s'ocupà de millorar l'eficiència energètica del monestir, vam haver de treballar, emocionadament, a frec del sepulcre. La mare priora m'explicà l'estimació que tenen les autoritats hongareses per Vallbona, derivada de l'amor per Jolánta. En efecte, quan es visita la galeria de monarques magiars ubicada al cor del Parlament hongarès, els guies, en arribar a Anras II, no es descuiden de referir-se a Violant, a Jaume I i a Vallbona de les Monges. Violant té dedicat un carrer modest a Barcelona, al barri de Sants. Trobo a faltar l'estàtua.
Tots els reis de la galeria, disposats en cercle, miren endavant. Excepte Árpád, el fundador de la primera dinastia hongaresa (896). Árpád mira cap a la dreta, on hi ha els Habsburg-Lorena austríacs. Els hongaresos asseguren, en broma significativa, que Árpád es pregunta: «¿Què hi fan aquests aquí...?». És una manera d'expressar la incomoditat hongaresa dins de l'Imperi Germànic, Austríac o fins de l'Austrohongarès posterior (1867-1918), dels quals sempre van ser plat de segona taula. D'aquí les successives revoltes.
La situació té paral·lelismes evidents amb Catalunya respecte de la Monarquia Hispànica fins a 1716 i d'Espanya a partir d'aleshores. Súbdits d'una mateixa corona de grat o per força, mai no hem tingut tracte d'iguals, ni hem compartit imaginari. D'ençà de 1716, i especialment després de la revolució industrial catalana, les tensions no han fet més que créixer. L'emperador austríac Ferran I, davant l'aixecament hongarès de 1848, preguntà què passava al primer ministre Klemens von Metternich. «Fan una revolució», contestà Metternich. «Sí, però ¿tenen permís?», diu que replicà l'emperador. Hi ha coses en què el permís és molt relatiu. També passa amb segons quines consultes. Penso que hongaresos i catalans, tan diferents, som prou semblants.

 


divendres, 31 de gener del 2014

POSAR-HI PORTES AL CAMP



Diu la dita que no es poden posar portes al camp. Això es diu perquè sempre es pot passar pel costat, salvant així l’obstacle.
A la realitat no sempre és així. Us posaré dos exemples molt clarificadors i que us podeu trobar un dia d’aquest quan sortiu d’excursió.
Si com jo sou d’aquells que preferiu agafar el cotxe i fer el darrer tram (com a molt!) a peu, si un dia voleu veure llocs tan emblemàtics com el Pi Gros o el Faig Pare (es troben a escassa distància), haureu d’anar primer a la Sénia i agafar la carretera del pantà d’Ulldecona. Una vegada passat el pont que salva el pantà, a ma dreta hi ha una pista forestal que porta als llocs esmentats.
La darrera vegada que hi vaig anar farà un parell d’anys, la pista estava en molt mal estat, fins al punt que varem que tenir que deixar el cotxe (no era un tot-terreny) abans de pujar una empinada costa. Una vegada dalt hi ha un petit aparcament per a vehicles i tot just al davant una porta que només permet entrar a peu, al menys que hi tinguis la clau. Per tant, si haguéssim pogut arribar fins allí amb el vehicle, també ens hauria tocat deixar-lo en aquell punt.
Aquesta situació la comprenc. La finca és particular i no volen que hi entrin vehicles a motor per a evitar danys a la natura. Però no deixa de ser un contratemps per aquells que vulguin gaudir de la flora i la fauna del Port i, pel motiu que sigui, no vulguin o no puguin arribar fins allí a peu.
L’altra situació la vaig viure només fa uns dies. Diumenge passat, amb la meva gosseta vaig sortir a fer fotos pel Delta. El Canal Vell, prop de Deltebre era una bona opció. Ja hi havia estat una vegada i des del seu mirador es por veure una llacuna i, a la distància, flamencs.
La meva sorpresa va ser que també em vaig trobar amb el pas barrat, però no només per a vehicles, sinó també per a vianants. 
 
Quan hi vaig ser l’altra vegada vaig deixar el cotxe prop d’una caseta que, sembla ser que fa uns anys va ser un restaurant. A partir d’aquell aparcament seguies per un camí vorejant un arrossar primer i uns aiguamolls plens de juncs cal al final del trajecte i, a l’altre costa, una séquia. El mirador estava a uns 100 metres.
El que no entenc és com es pot tallar un camí a un mirador construït, segurament pel parc natural del Delta de l’Ebre. Per molt que sigui un camí particular, imagino, en el seu dia es va d’haver d’arribar a un acord per a que es permetés el pas als visitants.
Son situacions d’aquelles un tant increïbles que, de tant en tant et trobes. So me’n recordo, quan trobi a Sisco Vidal, el director del parc, li preguntaré pel tema.