dimecres, 14 d’abril del 2021

LA LLUM I EL COLOR DE LA NOSTRA TERRA 161

dilluns, 12 d’abril del 2021

PAGAR PER ACCEDIR AL TRABUCADOR

Després de la massiva afluència de visitants a l’istme del Trabucador durant les passades festes de la Setmana Santa i Pasqua la gent del Delta han demanat que es reguli d’una vegada per totes l’accés tal com ja es fa a d’altres parcs i zones protegides de Catalunya (el Montseny, la fageda d’en Jordà, zona volcànica de la Garrotxa o la muntanya de Montserrat) i també d’Espanya com ara la platja de les Catedrals a la província de Lugo, el parc nacional de Ordesa y Mont Perdut d’Osca, el Parrissal i la Pesquera a Beseit, etc. El Trabucador és un espai d’extrema fragilitat per la qual cosa s’ha de protegir per a evitar la regressió endèmica i l’enfonsament. Només cal que ens hi fixem quan hi ha temporals de Llevant que el trenquen cada cop més sovint amb els greus problemes que se’n deriven. De moment, tot i l’aportació de sorra provinent d’altres indrets no s’ ha estat capaç de solucionar-ho. Un problema que va sorgir d’ençà de la construcció dels grans envasaments del curs superior de l’Ebre que van reduir dràsticament l’arribada de sediments que van modelar el Denta durant mil•lennis. L’alcalde de la Ràpita Josep Caparrós va anunciar fa pocs dies de forma unilateral que l’ajuntament establirà una taxa d’accés al Trabucador per als vehicles dels visitants que no siguin veïns del poble a partir del proper estiu. Tot i que l’istme del Trabucador està dintre del terme municipal de la ciutat marinera, el cert és que l’ajuntament hi té escasses competències, tal com es demostra que qualsevol actuació s’està fent des del Govern Central que és qui en té les competències a través de l’organisme Costas del Estado. Una de les solucions podria ser habilitat una zona d’aparcament amb la funció de regular-ne l’accés. Però la construcció d’aquest aparcament resultaria un tant complicada ja que la major part de terreny contigus formen part del Parc Natural del Delta de l’Ebre i, per tant, son espais protegits. Una altra solució seria haver de deixar el vehicle a una zona prou allunyada (com per exemple el Poble Nou del Delta) i a partir d’allí que un servei d’autocars o taxis portessin els visitants fins al Trabucador. Aquesta solució ja s’aplica per exemple a Ordesa o el Timanfaya (Lanzarote). En la mateixa línia que l’alcalde de la Ràpita, Adam Tomàs, el seu homòleg d’Amposta, també ha anunciat que s’estan estudiant mesures per a regular els accessos a les zones dels Eucaliptus i Aluet, tot i que, a diferència de l’anunci fet per l’alcalde rapitenc, no es cobraria. Sigui quina sigui la solució que sé li acabi donant, no ha de ser un pedaç, sinó una solució definitiva que eviti la desaparició del Trabucador i per extensió del propi Delta.

LA LLUM I EL COLOR DE LA NOSTRA TERRA 159