dijous, 13 de febrer del 2014

RECENTRALITZACIÓ

A hores d’ara tots sabem (segur) que Espanya és un estat centralista i, darrerament, recentralitzador. I sinó, que li pregunten al catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona, el casenc Germà Bel. En un dels seus llibres (Espanya capital París) explica com es va concebre la xarxa de comunicacions de l’estat espanyol, tan de carreteres, com les dels ferrocarrils.
Fins l’Edat mitjana, la xarxa ibèrica de carreteres era pràcticament la mateixa que havien construïts els romans durant la seva època de colonització de la península. Però des de que Felip II va instaurar la capital a Madrid, tot va canviar. I com per a mostra un botó, només cal recordar que a la Puerta del Sol de Madrid es troba el Km 0, el suposat origen de les carreteres radials de l’Estat.
Però el poder establert a la capital de l’estat, sempre ha volgut exercir la seva màxima influència així que ha pogut. La concentració de poder a Madrid és tan gran que es fa difícil imaginar-se una altra capital (potser amb l’excepció de París) que n’acapari tant. Durant el franquisme fins i tot albergava la seu del Ministerio de la Marina, quan el més lògic hauria estat situar-lo a una ciutat banyada per la mar y no per un riu com el Manzanares on només hi ha barquetes recreatives.
Amb l’arribada de la democràcia, part d’aquest poder va passar a les comunitats autònomes, però el disseny que es va fer va ser molt dolent, ja que a la pràctica, no acontentava quasi a ningú. Va ser el que s’ha anomenat cafè per a tothom. La llei va voler equiparar totes les comunitats: les històriques i les no històriques.
Amb l’arribada al poder del PSOE l’any 1982 hi va haver una descentralització de l’administració de l’estat. Segurament que el màxim exponent va ser la progressiva creació de les administracions d’Hisenda (des de 1991 Agència Tributària)
A partir del moviment antitransvasament que va liderar la Plataforma en Defensa de l’Ebre, la Generalitat de Catalunya també va haver de descentralitzar la seva administració per mirar de calmar els ànims del territori. Així va crear la figura del Delegat del Govern i també de les delegacions de la majoria dels departaments. Però a la pràctica han estat uns delegats sense territori, ja que després de 13 anys, la reivindicada Vegueria de l’Ebre, encara és més fictícia que real.
L’actual govern del PP, aprofitant que el Pisuerga passa per Valladolid, es a dir, l’actual etapa de crisi econòmica i, amb l’excusa de reduir despeses, està eliminant administracions de l’AEAT (es remoreja que es vol tancar la de Vinaròs), però també es pretén concentrar tots els jutjats a les capitals de província.  
Així, els jutjats de la demarcació (Tortosa, Amposta i Gandesa) que poc a poc es van anar ampliant i assumint noves competències a la vegada donaven cabuda a nous jutjats de Primera Instància i Instrucció, però també Social, com en el cas de Tortosa, si finalment no es posa una mica de seny, tenen els mesos comptats.
La recentralització de l’administració crea un problema doble. És cert que les oficines virtuals permeten fer tràmits amb agilitat i eficàcia, però no tothom està preparat per a fer-ho. La qual cosa vol dir que, al menys que acabis pagant a un gestor o assessor, has d’acudir personalment a l’oficina més propera (en el cas de Vinaròs, si al final acaba tancant, haurien d’anar a Castelló, on per cert, han tancat una administració que hi havia a part de la delegació provincial)
La segona part del problema és que, quantes més traves hi poses, més li compliques la vida al ciutadà. Aquest extrem es fa palès a l’administració de justícia on, la majoria de les vegades, hi has d’anar personalment i si a les molèsties del viatge li has de sumar les taxes judicials (o viceversa), fa que molts ciutadans renuncien a dirimir segons quins casos.
Segurament la recentralització estalvia diners a l’erari públic, però perjudica greument als ciutadans i, sobre tot, a aquells que vivim més allunyats de les capitals de província.    

PAISATGES DEL NOSTRE TERRITORI. A L'ENTORN DEL RIU SÉNIA III













Avortament secret i culpable

Mònica Almiñana
Metge i senadora del PSC

L'avantprojecte de Gallardón suposa una regressió i una intromissió en la vida de les dones

Auna compungida Vera Drake li pregunta el policia: «S'adona que això és un acte criminal?». «No, estimat, així l'anomena vostè», respon l'acusada. Vera Drake és una dona britànica, humil, que en l'època dels 50 ajuda a avortar noies joves, una activitat il·legal en aquells moments. Mike Leigh va retratar la seva història en una magnífica pel·lícula: El secreto de Vera Drake (2004). El cine ens ha mostrat en moltes ocasions el drama de l'avortament, des de Las normas de la casa de la sidra fins a la guanyadaura de la Palma d'Or de Cannes 4 meses, 3 semanas y 2 días. En totes elles, sempre el mateix tema, l'avortament clandestí i les seves conseqüències.
Això, que ens sona tan llunyà, tan improbable, podria tornar a passar al nostre país si prosperés l'avantprojecte de llei sobre la reforma de l'avortament. Un avantprojecte de llei que ens fa retrocedir més enllà de l'any 1985 i que no encaixa en l'Espanya actual, ni tan sols amb els votants del Partit Popular, tal com apunten les enquestes. Tampoc els agrada a alguns dels dirigents del PP, com hem pogut comprovar aquests dies amb les múltiples declaracions de diversos dels seus alts càrrecs en contra de l'avantprojecte de llei.
Aquesta reforma no és una prioritat per a la ciutadania, però el Govern de Mariano Rajoy hi insisteix i pretén eliminar una llei de terminis -vigent al nostre país i a la majoria de països d'Europa- per passar a una llei de supòsits. I el motiu és que suposa un rèdit electoral per al seu partit i que així potser expia les seves culpes per no complir gran part del seu programa electoral.
Tal com està redactat l'avantprojecte, més de 100.000 dones quedarien excloses cada any de la possibilitat d'elegir sobre la seva maternitat. Sabem que un 40% d'elles avorten per raons econòmiques i socials i que un 60% ho fan per raons íntimes i personals. Però el 2011 més de 3.000 dones van avortar per una patologia fetal, i amb la reforma legislativa que proposa el Govern el 99% d'elles quedarien fora de la llei, ja que només el 0,9% de les malformacions fetals són incompatibles amb la vida. I si tenim en compte els passos mèdics i judicials que contempla la llei per portar a terme una interrupció de l'embaràs, és gairebé impossible complir els terminis legals.
El següent pas que s'ha d'esperar d'aquest Govern serà focalitzar el debat en el tema de les malformacions fetals intentant fer-nos creure que, arreglant aquest supòsit, la llei deixarà d'afectar la nostra llibertat sobre l'embaràs. Res més lluny de la realitat.
Els ciutadans d'aquest país hem lluitat molt, durant generacions i durant massa temps, perquè es reconeguessin els nostres drets i llibertats més fonamentals, i les dones hem hagut de fer el doble d'esforç per disfrutar d'aquests drets en peu d'igualtat.
Fins i tot ja en democràcia, vam tardar anys a tenir una llei de terminis homologable a la resta dels països d'Europa; una llei aprovada pel Govern socialista, que va comptar amb un ampli suport parlamentari (PSOE, IU, PNB, ERC, Coalició Valenciana, Nafarroa Bai i dos diputats de CDC) i que avui té una àmplia acceptació dels ciutadans, fins i tot d'un 60% dels que es declaren catòlics. El nostre país té avui la mateixa taxa d'avortaments que altres països del nostre entorn, com França, Itàlia, Finlàndia, etcètera. ¿On és el problema?
El ministre Ruiz-Gallardón utilitza el dret de les dones a ser o no ser mares com a moneda de canvi per acontentar els sectors més reaccionaris del seu partit i la Conferència Episcopal. Però els drets de la dona en aquest país valen molt més que l'ambició política d'un ministre, per legítima que aquesta sigui. Només s'ha de llegir el títol: Avantprojecte de llei orgànica per a la protecció de la vida del concebut i dels drets de la dona embarassada. ¿Tenen les dones embarassades drets diferents dels de les altres dones?
Es vanagloria el ministre que amb la seva reforma les dones no tindran penes de presó ni multes perquè elles no són culpables sinó víctimes. Les dones no som víctimes. Som ciutadanes lliures i per això no necessitem que decideixin per nosaltres. Però amb aquesta reforma Vera Drake tornarà al secret, a ser culpable. Ella i qualsevol metge que practiqui un avortament tindran penes de presó, tal com diu el primer article de l'avantprojecte de llei. ¡El primer!
El Govern de Rajoy ha pro­posat un projecte que va més enllà de les indicacions. És un text de prohibicions: ens prohibeix a les dones decidir sobre la nostra maternitat i la nostra vida, i sobretot ens prohibeix decidir el nostre futur. Metge i senadora del PSC.

 


dimecres, 12 de febrer del 2014

SUÏSSA: PRIMER ELS DE CASA. CATALUNYA: LA SANITAT A LA CUA



Els suïssos, què són mol seus, acaben d’aprovar per referèndum limitar la immigració. Els principals partits impulsor de la mesura han estat (cóm no?) els partits de la dreta. Potser no ho han deixat tan clar com Anglada i companyia, però el resultat és el mateix: Primer els de casa!  
L’excusa és que posaran en dificultats el seu estat del benestar i també denuncien que fan un ús desmesurat de la seva sanitat pública.
Potser el que la majoria de gent desconeix és que Suïssa ja fa una selecció natural dels treballadors estrangers que pretenen trobar feina a aquell país. La majoria dels que hi troben feina és personal qualificat o sigui, gent amb carrera universitària o professionals d’oficis diversos. Als anys 60 i 70, mentre a França i Alemanya anaven a treballar espanyols al camp o a les fàbriques de operaris, a tots els que conec que van anar a Suïssa ho van fer per a treballar de pintors.
A principis dels anys 80 vaig conèixer un jove que va anar a treballar de cambrer. A Suïssa la vida és molt cara i els sous també, però està clar que depèn i molt de la professió que tinguis. Els immigrants dels països mediterranis que arriben a Suïssa en prou feines guanyen el suficient per a sobreviure. Una cosa així li va passa al jove cambrer que era natural d’Alcover (prop de Reus) Amb el que va estalviar el primer any se’n va anar de vacances a Anglaterra i només hi va poder estar 15 dies. L’any següent, amb la lliçó apresa va marxar a visitar la Xina i la Índia i s’hi va estar dos anys.
Tot aquest enrenou ha fet que les autoritats de la UE s’estiguin plantejant els tractats bilaterals amb el país helvètic. Ja sabeu que els països de la UE tenen establerta la lliure circulació de ciutadans membres, sense cap tipus de limitació, tret de quan el país en qüestió hi entra per primer cop. Així, el romanesos per exemple, es van d’haver d’esperar dos anys fins que van passar a ser ciutadans de primera de la UE.  
Una de les exportacions suïsses (a part de navalles, rellotges i formatges) és la de jubilats. A l’Ametlla de Mar per exemple hi ha una colònia important de jubilats helvètics que busquen sol i mar, dues coses que el seu país té carències importants, sobre tot de mar, per molts de llacs que tinguin.
Estic segur que aquest jubilats també fan ús (no sé si desmesurat o no) del nostre sistema públic de salut i no he escoltar mai a ningú que els culpi d’això. Aquí també usem el recurs fàcil de culpar a la immigració pobra.
I parlant de salut, vareu llegir la notícia que publicava dilluns el Periódico de Catalunya i que, segons explicava, el nostre país es troba a la cua respecte a les altres comunitats autònomes que conformen el mapa de l’estat espanyol.
Segur que el govern de Mas ens dirà que és per culpa de Madrid i del mal sistema de finançament que tenim. Però jo penso que és que es prioritzen altres àrees en detriment de les que són més importants per als ciutadans.
Què passarà quan siguem independents? Segurament que la Salut serà un dels pastissos més importants i, ja sé sap, on hi ha pastissos, necessàriament hi ha d’haver mosques.