diumenge, 14 de setembre del 2014

EL PAÍS DELS FANÀTICS

Una vegada, fa molts i molts d’anys, allà per l’Orient Mitjà, hi havia un país conegut com el país dels Fanàtics.
Aquest país volia independitzar-se de l’Estat Central que l’oprimia, que el cosia a impostos, que l’imposava les lleis, que els obligava a ensenyar amb el seu idioma i fins i tot els posava governadors per a controlar els seus governants locals.
Després de moltes dècades, els fanàtics es van organitzar i van muntar un sidral un any sí l’altre també.
Finalment, l’Estat Central els hi va proposar una cosa:

-Mireu, fanàtics, si us tireu tots al riu us donarem la independència.

-Sí, sí, d’acord –respongueren els fanàtics com si es tractés d’una sola veu-.

-Només us posem una condició: us heu de tirar amb una pedra de 50 quilos lligada al coll...

-Sí, sí -tornaren a respondre els fanàtics- Per la independència el que calgui...     

I així ho van fer. Tots els fanàtics es van lligar una pedra de 50 quilos al coll i es van tirar al riu. Ràpidament es va veure que tots els fanàtics moririen ofegats, ja que ni els més forts eren capaços de sortir a respirar, ja que la pedra els ho impedia.

Llavors des del l’Estat Central van prendre una determinació: Per a què calia donar-los la independència si no quedava ningú viu.


Qualsevol paregut que hagueu trobat amb la realitat, és pura coincidència.

Si t’has sentit identificat, pitjor per a tu. 

  

L'Estat del benestar viable

TERESA CRESPO
Presidenta d'Entitats Catalanes {d'Acció} Social ({ECAS}).

Es poden implantar criteris d'estalvi i benefici juntament amb els de justícia, equitat i solidaritat

Últimament han sorgit nombrosos detractors de l'Estat del benestar i es parla molt del model de societat que representa -aquell en què l'Estat assumeix unes responsabilitats respecte de les persones que viuen al país, reconegudes com a subjectes de drets i d'obligacions, i regula les condicions que permetin una redistribució de la riquesa capaç de desenvolupar una societat més justa i cohesionada, que asseguri les condicions per a l'exercici de la plena ciutadania- contraposant sempre el que és desitjable amb el que és viable en l'actual model econòmic. Sempre m'he preguntat per què no s'introdueixen altres conceptes, com els de justícia, drets de ciutadania o prioritats pressupostàries, en aquests discursos. Sembla que la viabilitat i la sostenibilitat només es contemplen des d'una part del binomi economia-Estat del benestar, i només es parla de la modificació dels factors que fan referència a la primera part.
No s'estan introduint en aquestes anàlisis nous factors econòmics que avalarien la inversió en projectes socials, com el de calcular l'impacte d'aquests projectes. Hauríem d'acostumar-nos a analitzar què significa, no només socialment sinó també des del punt de vista econòmic, impulsar cert tipus de programes socials. Estem parlant d'inversions amb un retorn, fins avui molt poc quantificat i contemplat, que ens permetria introduir elements de gran valor des de la lògica purament economicista que avui predomina, i que només es fixa en paràmetres monetaris.
Si la realitat ens diu que el que preocupa de forma prioritària són les qüestions econòmiques, hauríem d'oferir arguments que justifiquin unes determinades polítiques socials també des d'aquesta perspectiva. A més a més de considerar els beneficis socials, s'hi afegirien factors com quin estalvi s'obté a mitjà o llarg termini invertint en un projecte determinat, com s'optimitzen i gestionen els recursos disponibles, quin nivell d'ocupació genera, o quina aportació representa al PIB nacional.
Estic d'acord a incorporar aquesta nova òptica econòmica a l'àmbit social i implantar criteris de rendibilitat, estalvi i benefici juntament amb els arguments de justícia, equitat i solidaritat; però no estaria tan d'acord en les habituals crítiques a la despesa social que recomanen, a favor de la sostenibilitat, revisar-lo i debilitar-lo sense qüestionar el sistema econòmic ni el sistema fiscal, que constitueixen l'altra part de l'equació. Equilibrar ingressos i despeses per la via de fixar altres prioritats, altres inversions i una recaptació més gran mitjançant una fiscalitat més adequada, amb més capacitat redistributiva, significaria augmentar l'aportació econòmica dels que tenen més i no deixar cap possibilitat d'eludir aquesta obligació. Això implica disposar dels instruments necessaris per al control del seu estricte compliment, a la vegada que s'eliminen exempcions i bonificacions que només afavoreixen uns quants -que són justament els que menys ho necessiten- i s'eviten situacions alegals derivades d'esquivar aquesta obligatorietat.
Em pregunto per què sorgeixen tantes veus argumentant que l'Estat del benestar no és viable i advocant per reduir, i fins i tot destruir, un model concebut per aconseguir una societat més equitativa que es va començar a construir fa uns anys i que no està ni tan sols plenament desenvolupat. La crisi ens obliga a revisar molts aspectes del model, com són algunes polítiques socials, certs criteris d'universalitat o les maneres de gestionar els recursos, però no s'hauria de renunciar a una mirada més global i àmplia del binomi esmentat, que ens obliga a revisar també moltes pràctiques i veritatsacceptades de la nostra economia actual.
Des d'aquesta mirada no puc evitar citar l'evasió fiscal, els guanys sense esforç, purament especulatius, les relacions de poder que han permès acumular fortunes i que han generat una societat corrupta a la qual sembla que ens hàgim habituat; gairebé ni es qüestionen, i molt menys es castiguen, aquestes pràctiques, permetent la impunitat dels seus autors. Mentrestant, uns quants milions d'euros destinats a la població més vulnerable s'utilitzen per criticar la suposada droperia de les persones beneficiàries de prestacions socials i s'especula sobre el frau que algunes hagin pogut practicar.
Hauríem de revisar la vara de mesurar les actuacions de la ciutadania, l'acció de govern i el marc legal del nostre sistema econòmic i social. És clar que no s'apliquen uns criteris coherents, i amb les polítiques socials i econòmiques dels últims anys s'està creant una societat cada dia més desigual i més injusta.
Presidenta d'Entitats Catalanes d'Acció Social (ECAS).

TV-3 i La 1: la tortura del poltre

FERRAN MONEGAL
Ens apliquen la tortura del poltre. És tremendo. Ens estira el cavall de TV-3 per un costat. Estira el cavall de La 1 de TVE per l'altre. I nosaltres al mig, patint l'esquinç. Ànima, cor i neurones cerebrals esquarterats de pur estupor i perplexitat.
TV-3 està collant. Van a tot drap. Ja fa temps que van abandonar la idea de la defensa de la consulta com a expressió neta i honesta de la democràcia. Fa molts mesos que estan decantats, instal·lats en la independència. Veus els TN, i escoltes la majoria de presentadors i tertulians -alguns per convicció, d'altres per pura subsistència-, i això serà la pera. Serà fantàstic. En un tres i no res serem el país més ric i més bonic de l'atles. Massachusetts quedarà en no res. Parlant de Massachusetts,
TV-3 acaba d'emetre, per seguir escalfant les masses, la minisèrie que la HBO va llançar el 2008 titulada John Adams. O sigui, manual d'ús, i lliçó sobre la marxa, de com ho van fer els nord-americans per independitzar-se de la corona britànica. ¡Ah! Paul Giamatti -notabilíssim actor que jo recordo amb devoció pel seu paper d'entranyable comissari al film L'il·lusionista- és qui interpreta John Adams. Un treball estimable. És Benjamín Franklin qui li ensenya el tortuós art de la política («No digui mai el que pensa. És un costum nefast»). Els llibres d'història expliquen que més tardAdams es va emportar Franklin a França, a firmar el Tractat de París del 1783. ¡Ah! Quan jo viatjo a aquesta ciutat, i si m'ho permet la butxaca, acostumo a anar a Le Procope, probablement el restaurant més antic d'Europa, només per impregnar-me. Explica la llegenda que FranklinAdams i l'anglès Hartley
-representant del rei Jordi III- van acabar de perfilar el Tractat en una de les taules d'aquest restaurant.
I si TV-3 tiba de nosaltres amb la paradisíaca ficció, com si fóssim nens petits davant d'una botiga de gelats, a La 1 de TVE també ens torturen en sentit contrari. Sense anar més lluny, al (Des) Informe semanal del dia 6 van llançar un reportatge titulat La diversidad catalana ante la Diada, en què la diversitat va consistir en un llarg espot publicitari de la plataforma Societat Civil Catalana. Ens van assegurar que amb la independència Catalunya serà més pobra i desgraciada que Burkina Faso.
¡Ah! Quin paperot el de les dues cadenes, estimades nenes i nens, estimats conciutadans.