divendres, 22 de juliol del 2016

Aznar, més d'hora que tard, haurà de passar comptes

JOAN TARDÀ
Diputat d'ERC al Congrés

D’aquí a poques setmanes, en una correlació de forces distinta, alCongrés dels Diputats ja s’haurà presentat una iniciativa parlamentària perquè, ara sí, sigui possible dur a terme allò que els britànics ja han conclòs. Perquè des de l’any 2005 reclamem al Parlament espanyol l’elaboració d’un informe sobre l’Iraq com l’'informe Chilcot' dut a terme a la Gran Bretanya. De fet –perdoneu la petulància– el reclamem més ambiciós, perquè hi afegim la demanda del detall de la participació militar espanyola –i el seu cost–, l’actuació dels serveis d’espionatge, la quantificació de l’ajut oficial enviat (els diners que s’hi van destinar i amb quines finalitats) i la publicació dels compromisos comercials públics i privats que s’han realitzat (en altres paraules, quines empreses espanyoles es van beneficiar del pastís del botí de guerra).
 
D’igual manera, hem reclamat que es faci una valoració de la situació dels drets humans a l’Iraq, un dels arguments força per justificar-ne la invasió. De fet, un informe d’Amnistia Internacional del 2013 titulat Iraq: Una dècada d’abusos fa avinent que, més enllà de restaurar-se la pena de mort i les execucions, «la tortura és una pràctica generalitzada i impune de les forces governamentals». En aquest mateix sentit, cal subratllar com la invasió de l’Iraq ha alimentat el terrorisme internacional i, a més a més, s’hi continua negant els drets del poble kurd.
 
Totes les noves informacions i investigacions que apareixen sobre l’Iraq confirmen allò que ja dèiem al 2003: no hi havia proves sobre la possessió d’armes de destrucció massiva i els possibles indicis eren fruit de la manipulació i la mentida dels protagonistes de lafoto de les Açores amb l’objectiu de justificar una guerra i una ocupació de l’Iraq absolutament il·legals i il·legítimes. En d’altres paraules, Aznar, com Bush Blair, són susceptibles de ser jutjats.
 
Al 2003, ja ho dèiem al Parlament espanyol i als carrers: es tractava d’una guerra per assolir recursos petroliers. Però anava fins i tot més enllà, també incloïa el negoci de les empreses dels països que van participar en l’ocupació. No debades, abans d’iniciar-se l’atac militar, el llavors secretari d’Estat de Comerç i Turisme, Juan Costa, feia gestions per garantir la participació de les empreses espanyoles en la reconstrucció de l’Iraq, mentre Fernando Díez Moreno, secretari d’Estat de Defensa, afirmava davant el Comité Hispano-Iraquià de Cambres de Comerç que «hi ha un especial desig de ls Estats Units perquè Espanya participi en la reconstrucció».
 
En aquesta mateixa línia, el 13 de maig del 2003, el Govern del PP va prometre a les empreses espanyoles una quota de participació del 9%, que significava –segons els càlculs– un volum de negoci del voltant de 6.000 milions d’euros.
 
Malgrat això, cap empresa espanyola va endur-se cap de les contractacions o subcontractacions fetes en un primer moment i el Govern del PP, mitjançant el ministre de Defensa Federico Trillo, va traslladar a Donald Rumsfeld el seu malestar per l’exclusió d’Espanya del botí de guerra i la seva demanda que les empreses espanyoles poguessin beneficiar-se del pastís iraquià mitjançant els fons i projectes d’institucions multilaterals, contactes directes amb empreses iraquianes, fons de la Conferència de Donants de Madrid o d’una segona fase de subcontractacions de les empreses nord-americanes. Animades pel Govern Aznar i esperant lucrar-se de la guerra, va haver-hi voltors olorant el negoci tacat de sang: cambres de comerç espanyoles que feren viatges a països com l’Iraq o Kuwait buscant inversions, grans bufets d’advocats oferint assessorament a empreses i grans entitats bancàries oferint-los finançament.
 
El Govern espanyol fins i tot va fer negoci mitjançant l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional. Tant va ser així que Intermón-Oxfam va denunciar que dels primers 50 milions d’ajut només 6,7 eren veritable ajut per a la població iraquiana. A més a més, hem de tenir present que gran part de les oenegés beneficiades eren oenegés vinculades directament o indirecta al Partit Popular.
 
Continuem entossudits a desemmascarar quins van ser els veritables motius que van dur el Govern espanyol a recolzar la invasió, la guerra i l’ocupació de l’Iraq i volem saber si, finalment, va haver-hi empreses espanyoles que es van beneficiar d’aquesta actuació criminal. 

dijous, 21 de juliol del 2016

51è TALL DE L'N-340 A LES CASES D'ALCANAR
































CATALUNYA L’ANY 36 I ARA

De Ferreres al Periódico. 
Aquets dies s’ha commemorat el 80è aniversari de l’alçament militar feixista que va acabar amb la II República espanyola. Els primers dies el cop d’estat va triomfar a una gran part del territori espanyol, però a algunes zones com Catalunya es van mantenir lleials al govern legalment sorgit de les urnes.
El Front Popular (unitat de diversos partits amb el propòsit de recuperar el govern que estava en mans dels partits de dretes) va triomfar a Catalunya, tal com també ha passat ara amb la victòria d’en Comú Podem seguida d’ERC, PSC, etc. Els partits representatius de la dreta van quedar molt pel darreres. L’any 36 les forces de la dreta es van agrupar sota les sigles de la CEDA (Confederación Española de Derechas Autónomas)  
Per tant, després de 8 dècades la situació política catalana és força similar. Ara, com llavors, de forma majoritària, la societat catalana és bàsicament d’esquerres i, en molts de casos, ara com llavors volem tenir un status diferent al que tenim.
L’any 1934 el president català Lluís Companys proclamava des del balcó de la Generalitat l’Estat Català. Això sí, dintre de la República Federal Espanyola. De totes maneres es va considerar un intent secessionista i per la qual cosa va ser empresonat.
El 2014, concretament el 9-N, Catalunya va fer una consulta sense cap mena de valor jurídic, ja que el Tribunal Constitucional Espanyol la va declarar il·legal i, per tant, es va d’haver de mobilitzar a la societat civil (a Amposta es van mobilitzar majoritàriament convergents i republicans) per a portar-la a terme. El resultat (torno a incidir que sense cap mena de valor jurídic) va ser aclapadorament favorable a la independència. Això sí, pràcticament només hi van participar els que tenien conviccions independentistes com els afiliats o simpatitzants de CDC, ERC i membres de la societat civil integrats a l’ANC i Òmnium Cultural. Encara que sempre he defensat que, en aquest cas 1 + 1 no sumen 2. M’explico. Els socis de l’ANC i Òmnium són, majoritàriament afiliats i simpatitzants dels dos partits esmentats i, per tant, si els comptem a un lloc no els hem de comptar a l’altre. A mi per exemple me van trucar fa uns anys d’Òmnium per si volia fer-me soci, però vaig declinar la invitació, el motiu principal és perquè ja pago prou carnets: partit, sindicat i 3 ONG’s... Hi ha d’haver un moment que s’ha de dir prou.
Una de les conseqüències (segurament la més significativa) va ser l’encausament d’aquells dirigents a qui es va considerar responsables màxims de l’organització de la consulta: el President Mas, la vicepresidenta Ortega, la consellera Rigau i el conseller Homs per desobediència i prevaricació. Segurament us vindrà al cap la imatge de Mas pujant les escales de la seu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya mentre una gran part dels alcaldes del seu partit li donaven suport aixecant les vares representatives del seu poder municipal.
Ja vaig dir fa unes setmanes que no em semblaria bé que els politics catalans acabessin a la presó per aquells fets. Per motius polítics (i aquests ho són) no sé pot empresonar a ningú.  Aquestes coses només passen a les repúbliques bananeres i Espanya no crec que ho sigui, encara que alguna vegada s’hi sembla bastant.
El millor que es pot arribar a fer per a garantir-te sinó la immunitat, al menys no sortir-ne mal parat, és pactar amb l’Estat. Fa 80 anys la situació política (força més insostenible que ara –per aquella època els militars encara es trobaven a les cavernes-) va acabar amb el cop d’estat. Ara la solució ha estat pactar amb el poder, amb la mena de CEDA que hi ha a Madrid.
Per una mica més d’un plat de lentilles (grup parlamentari propi per als convergents + 1,5 milions d’euros –despeses de la campanya electoral- + 2 milions d’euros –assignació que els hi pertoca per tenir grup parlamentari-), Homs (què està aforat i que per tant el seu encausament és per separat dels altres tres) i la resta del grup parlamentari van col·laborar amb els centralistes del PP per a facilitar així la presidència del Congrés per a la diputada Ana Pastor.
Tal com deia ahir està per veure ara si aquesta col·laboració (desmentida pels convergents) anirà més enllà o es quedarà aquí o dit d’una manera molt més entenedora: Votaran els diputats del Partit Demòcrata Català la investidura de Rajoy?
Si és així quedarà demostrada la submissió d’un sector de catalans que s’autoproclament independents al poder centralista de l’Estat espanyol.  

RESCLOSES CANALET DE LA RÀPITA (3)