Accident Murillo-Bolivia de finals de juny. |
Revisant la missatgeria del mòbil, me’n vaig adonar que un amic m’havia enviat alguna cosa. Si el tinc de contacte és perquè ens coneixem i tenim certa relació, tot i que durant uns anys la nostra relació va ser molt més intensa (ja no us donaré més pistes...) Quan l’obro veig la foto d’un accident. Una moto havia col·lisionat contra un cotxe a la cruïlla entre els carrers Velázquez i Xile (tot i que inicialment m’havia dit Velázquez-Perú) Li vaig donar les gràcies i li vaig dir que l’anava a penjar immediatament al blog. I així ho vaig fer. Era (sabent-t’ho jo) el quart accident en una mica més de 2 mesos que passava per aquella zona. El primer va ser tot just al cantó de dalt d’on visc, a la intersecció entre els carrers Murillo i Bolíviaa finals de juny. A les poques setmanes un carrer més amunt: Murillo-Brasil, pels voltants de les festes majors. A finals d'agost n’hi va haver un altre un carrer més enllà, al Velázquez cantonada amb el Bolívia. I finalment el d’ahir.
Què ens indica tot aquest cúmul d’accidents (més els que deuen de passar per la resta de la ciutat i dels quals no tinc pràcticament constància)? Des del meu punt de vista vol dir que alguna cosa no acaba de funcionar a Amposta.
Mireu, és evident que la majoria dels pobles i ciutats tenen centeners d’anys, algunes vegades (con el cas de Tortosa), milers... Tot i que alguns tramats urbans s’han modificat per adaptar-los als nous temps (com les cases que es van haver de tombar quan es va construir el pont penjant d’Amposta), alguns barris i pobles menuts encara conserven els carrers estrets i amb poca visibilitat que hi havia quan la gent anava amb carro.
Evidentment no és el cas de la zona d’Amposta on s’han concentrar els 4 accidents en poques setmanes. El disseny d’aquell barri al que Daniel Rius quan era regidor el va voler denominar Eixample per a diferenciar-lo de Valletes, es va produir només fa unes dècades. Aquí els carrers són prou amples i, en principi, no hi hauria d’haver problemes de visibilitat. Per tant, què passa?
Accident Murillo- Brasil del mes d'agost. |
D’entrada vull apuntar fins a 3 causes susceptibles de facilitar que hi hagi accidents. Una d’elles imputable exclusivament a l’administració local i les altres dues compartides entre l’administració i els conductors.
1. Imputable a l’administració: senyalització insuficient.
A finals de la dècada dels 90 del segle XX, a Amposta hi va haver una pla de circulació promogut per Jesús Ruano, en aquells temps cap de la policia local i dissenyat per l’expert danès Ole Thorson, establert a Catalunya des de fa dècades. Tot i haver estat retocat una vegada amb profunditat i moltes d’altres fent petits ajustos, és evident que sempre és millorable. De fet hi veig moltes coses que es podrien millorar.
Fa uns mesos vaig estar parlant amb Josep Borrell, professor d’autoescola i exregidor de governació de Tortosa, a qui es considera un expert en aquests temes i me va dir que Thorson està acostumat a circular en bicicleta i que no pensa sempre que pels carrers hi circulen majoritàriament vehicles de motor.
A part d’això la senyalització vertical d’Amposta no està completada (ni de bon tros!) Hi falten els senyals per a indicar que no es pot girar (bé cap a la dreta, bé cap a l’esquerra) Aquest fet produeix que, al menys que coneguis molt bé el poble, sempre hagis d’anar pensant per on poden sortir-te vehicles) La majoria de vegades només te’n adones que no pots girar, quan ja has encarat el cotxe cap l’accés prohibit... I si això passa als conductors d’Amposta, imagineu-vos que pot passar a aquells que només hi estan de visita...
Accident Velázquez-Bolivia de finals d'agost. |
2. Primera causa compartida: velocitat inadequada.
Segons la persona que ahir me va enviar la foto de l’accident, sembla que la moto circulava a una velocitat elevada (inadequada, vaig posar jo) És evident que no tothom que va amb cotxe o moto va a una velocitat moderada, hi ha a qui li agrada córrer i ho fa. Aquesta manca de consciència (o incivisme) és un factor que pot provocar accidents en qualsevol moment. Per tant, la policia local aquí hi ha de jugar un paper important i tot i que s’han fet campanyes de sensibilització i controls de velocitat, tret d’aquests casos puntuals, la meva sensació és que s’actua poc o dit d’una altra manera: sé sanciona poc.
3. Segona causa compartida: aparcaments a llocs inapropiats.
Quan me vaig treure el carnet de conduir l’any 1976, el codi de circulació deia que no es podia estacionar a menys de 4 metres de la intersecció del carrer. Tampoc al xamfrans. Des d’aquella època el parc d’automòbils ha crescut considerablement. S’ha passat de no haver cotxe a moltes cases a haver-ne al menys 2. I aquest fet provoca que els cotxes els has de deixar a algun lloc. En alguns casos els propietaris tenen pàrquing, però quan usen el cotxe (i s’usa massa, ja us ho dic jo!), l’han de deixar a algun altre lloc.
Aparcar-lo a la mateixa cantonada (fins i tot sobresortint) o als xamfrans es veu ara com un fet normal (com un mal menor) i acceptat per la majoria dels conductors. Però que passa? Que aquesta mena d’aparcaments (per dir-ho d’alguna manera) sovint priven als conductors que estan circulant de tenir una millor visibilitat i poder evitar així possibles accidents. Aquelles de vegades dècimes de segon poden convertir l’inevitable en evitable.
Accident Velázquez-Xile d'ahir. |
Fa anys, quan estava a l’ajuntament i, de vegades sortien aquests temes a la comissió informativa corresponent i me deia el propi Ruano que la policia local tenia certa tolerància de cara els conductors dels vehicles que aparcaven massa damunt de les cantonades i xamfrans. Potser no hi hauria d’haver tanta permissibilitat...
Què el problema és la manca d’aparcaments públics? Segur que sí. Ja fa molts anys vaig dir que se’n haurien de fer molts més i com més sé tardarà, més allunyats estaran del centre de la ciutat. HI hauria d’haver previsió a l’hora de planificar les coses... I no sempre la hi ha...
Aparcar per exemple a la zona de la plaça de la Castellania d’Amposta i arribar a la plaça del Mercat sé pot fer perfectament a peu o en bus. Això evitaria la massiva circulació pels principals carrer d’Amposta, sobre tot en hores punta.
Però està clar que hi ha qui agafa el cotxe per anar al bar que té al costat de casa i, una vegada allí, sinó troba aparcament, el deixa en doble filera o davant d’un gual. Ni es preocupa si està molestant...
Si els ciutadans (conductors de cotxes, motos, bicicletes, patinets o gent a peu) no es consciencia de que al carrer hi ha d’haver respecte entre tots ells, el nombre d’accidents no disminuirà mai, si més no tot el contrari, augmentarà, ja que cada vegada la circulació serà més caòtica.