dissabte, 14 de juliol del 2018
divendres, 13 de juliol del 2018
SOBRE ELS ACCIDENTS DE TRÀNSIT
Inauguració per part de la plataforma de una de les rotondes de l'N-340. |
Aquest dies s’està parlant molt dels accidents
de trànsit, ja que en els darrers mesos s’ha incrementat considerablement el
nombre de víctimes a la carretera. L’any 2017 hi van haver 1.830 morts, un 1,1%
més que l’any anterior, però és que aquest anys la xifra és de rècord, amb un
increment del 42% respecte al primer semestre de l’any passat.
El govern de Pedro Sánchez ha nomenat novament
Pere Navarro com a director de la Direcció General de Transit (ja ho va ser
durant l’època de Zapatero (2004-2011) que va ser qui va implantar el carnet
per punts i va aconseguir rebaixar notablement la sinistralitat a les
carreteres espanyoles. Precisament, una de les primeres mesures que vol prendre
és modificar el carnet per punts amb el propòsit de dissuadir els conductors a
l’hora de cometre infraccions voluntàriament.
Un altra experta en temes de trànsit és
Montserrat Tura, que va ser durant 3 anys Consellera d’Interior del Govern de la
Generalitat durant la presidència de Pasqual Maragall. Tura va participar en un
debat a la SER el passat dimecres i va dir coses molt interessants.
La primera cosa que va dir que me va cridar l’atenció
va ser que, segons Tura, hauríem de
deixar d’anomenar accidents als sinistres que se produeixen a les carreteres. Un
accident és un acte fortuït que provoca d’anys i a la carretera d’actes
fortuïts n’hi ha pocs, ja que quasi sempre hi juga el factor humà, com per
exemple les distraccions, el consum d’alcohol i estupefaents, etc. De fet, va
explicar, que durant els 3 anys que ella va estar de responsable d’interior
només recorda un accident que va ser produït per una tapa de clavegueram que se
va enlairar per la pressió de l’aigua i va acabar encastant-se a un vehicle.
En quan a la renovació del carnet per punts,
tot i que encara no s’ha dit en quin sentit canviaran, ja podeu imaginar-vos
per on aniran els trets. No? Tindran més penalització aquelles sancions que
derivin d’anar parlant o manipulant el mòbil mentre se condueix.
Si us hi fixeu, un gran percentatge de
conductors parlen pel mòbil o miren la missatgeria mentre condueixen. Aquesta
setmana n’hi vaig veure dos quasi de consecutius. I és que, desgraciadament, el
mòbil s’ha fet tan imprescindible que algunes conductors no poden estar-s’hi ni
quan condueixen ni, fins i tot, portant
criatures al darrere.
Vaig pensar que estaria bé que els vehicles
portessin alguna mena d’inhibidors per tal de que fora impossible utilitzar el
mòbil mentre condueixen. Però d’entrada aquest sistema tindria dos contratemps greus:
no se podria utilitzar el sistema GPS per a indicar-te el camí, no se podrien
rebre trucades que podríem qualificar com a importants i, finalment no podrien
fer-se trucades d’emergència. De totes formes penso que la tecnologia actual
podria filtrar aquestes excepcions i bloquejar els mòbils per als altres usos.
Durant la tertúlia de la SER se va dir que els
conductors en general, darrerament ens hem relaxat. Que quan conduïm ja no
tenim tanta cura com teníem fa uns anys i correm més. Segurament és així. Ara
mateix no recordo haver vist cap campanya de sensibilització durant els darrers
mesos. La darrera, des del meu punt de vista força impactant, era aquella que
parlava de reduir el nombre de mots a 3 (o a 5...) A tothom els hi pareixia bé,
però si aquest tres (o 5) eren membres de la teva família, se posaven a plorar
i reclamaven que el nombre de víctimes a les carreteres fos 0. Jo sempre ho he
dit: una vida humana té un preu incalculable; només depèn de per a qui.
No vull acabar sense fer menció a unes de les
carreteres amb més alta sinistralitat del país: l’N-340.
Com sabeu, la solució dels responsables de
Trànsit durant l’època del PP va ser la construcció d’11 rotondes i fer 65 Km. de
doble ratlla continua al seu pas per les Terres de l’Ebre. Potser han reduït el
nombre d’accidents (això ho explicaran millor les estadístiques), però és
veritat que han convertit un dels principals eixos viaris del país, en una mena
de carrera local on transitar significa un suplici. L’N-340 només té un
problema: el gran nombre de vehicles que hi circulen.
La millora de les infraestructures va ser un
altre dels temes que se van posar sobre la taula a la tertúlia de la SER.
Segons Montserrat Tura, des de fa anys està
aturada la construcció de més carreteres que servirien, entre altres coses, per
a descongestionar el transit rodat.
ELS DESPERTADOR
Subscriure's a:
Missatges (Atom)