dijous, 6 d’abril del 2023

MÉRIDA 15

dimecres, 5 d’abril del 2023

OLE THORSON & CIA

Qui va ser Ole Thorson? Amb motiu del seu traspàs el passat 30 de març, el Periódico de Catalunya es referia a Ole Thorson com un barcelonès del Nord que va somiar amb una ciutat per a les persones. Tot i que Ole Thorson va néixer a Copenaghe l’any 1941 es va establir a Barcelona a partir de 1970. Era enginyer de camins però sobre tot un expert en mobilitat urbana. Rebuscant en l’hemeroteca he trobat titulars com aquests: -Referent en mobilitat i defensor dels vianants (El País 31-03-2023). -Un referent en mobilitat i seguretat viària (Cadena Ser 31-03-2023). -Activista pel transport públic a Barcelona (Metrópoli 31-03-2023). -Símbol de la lluita per la seguretat viària (BTV 31-03-2023). -Hem de buscar fórmules de mobilitat sostenible i més democràtiques (Fundació Irla 17-09-2019). I per què us parlo d’ell? Perquè Ole Thorson va ser l’ideòleg del primer pla de circulació d’Amposta allà per les acaballes dels segle passat quan Joan Maria Roig n’era l’alcalde. Atenent els titulars de premsa anteriors es fa evident que alguna cosa no s’ha fet bé ja que, pel que sembla, cap de les premisses d’Ole Thorson s’han fet efectives a la nostra ciutat. Per dir-ho clar i català: Amposta és un caos circulatori en hores punta com son les sortides dels centres educatius i dels llocs de treball. Els punts més conflictius a l’hora de circular son les rotondes, com per exemple la de la plaça de la Castellania d’Amposta, ja que als agreujants anteriors cal sumar-hi la proximitat de diversos centres comercials. Durant les dues darreres legislatures que ha estat EA-ERC al capdavant del govern de la nostra ciutat una de les seves prioritats en matèria de mobilitat ha estat l’ampliació dels carrils bici. Ara hi ha carrils bici per tot a arreu tot i que és difícil veure-hi circular bicicletes. El motiu segons he pogut esbrinar és els ciutadans tenen temor d’agafar la bicicleta per a desplaçar-se per la nostra ciutat per la perillositat que suposa ja que una part dels conductors no respecten les normes de transit ni tampoc les de civisme. Només cal fixar-se amb els patinets elèctrics que, tot i ser considerat vehicles a motor son pocs els compleixen amb la normativa específica per aquest tipus de vehicles. Amposta és una ciutat insegura per a vianants i bicicletes i molt permissible amb la resta de vehicles. Ja l’any 1999, després de l’aprovació del pla de circulació d’Amposta vaig escriure un article d’opinió proposant una sèrie de millores. Entre aquestes estava l’habilitació d’aparcaments a les entrades d’Amposta i un servei de bus urbà que apropés els usuaris al centre d’Amposta. En aquella època el bus urbà encara no existia ja que Amposta ja que no s’havia arribat a la xifra de 20.000 habitants i no era obligatori disposar-ne. Aquestes mesures servirien per a descongestionar el centre de la ciutat alliberant-la de cotxes guanyant així espai per a les persones. També proposava posar semàfors a les cruïlles on més intensitat de transit s’hi registrava. És prou evident que després de més de dos dècades des de la redacció del primer pla de circulació, la reforma que es va fer quasi immediatament i els diversos retocs posteriors que s’han anat fet durant tots aquests anys que Amposta necessita un nou pla de mobilitat urbana per a corregir els errors comesos al passat per a donar pas a una Amposta més amable i més segura per a totes les ampostines i ampostins.

MÉRIDA 14