dilluns, 10 de març del 2014

SEGUIM IGUAL D’INTOLERANTS COM SEMPRE

Estava immers en una conversa amb uns coneguts. El tema? El de moda: la ciris econòmica que estem patit.
En una cosa coincidien amb mi, que durant aquest anys, la crisi continuarà envaint la majoria de les llars del país. Però un d’ells era molt més pessimista. Deia que la crisi forta vindrà coincidint amb els darrers mesos de l’any, ja que, llavors, s’acabarà el treball: en blanc i en negre...
Tots dos havien estat autònoms. Bé, un s’havia donat de baixa i s’havia tornat a donar d’alta. Aquest comentava que trobava estrany que els aturats no sortissin al carrer a manifestar-se i l’altre li responia que perquè la majoria treballava en negre i anaven sobrevivint com podien, però quan se’ls hi acabi la feina i no en trobin, no tindran més solució que sortir al carrer.
Els dos havien acudit a l’oficina de treball per a tramitar un ajut, però sembla ser que els hi havien denegat i, d’això es queixaven: de no tenir el mateix tractament que els immigrants.
Els hi vaig dir que els immigrants no tenen cap privilegi i que a igual condicions, als d’aquí els hi tenen que donar els mateixos ajuts que als nouvinguts. Però ells insistien: per la condició d’haver estat autònoms, ja no tenim dret a res. Llavors la culpa serà de la legislació, no?
És evident que tothom agrana cap a casa. Ells es queixen de la precària situació dels autònoms. Com es un tema que no conec en profunditat, no hi perdré massa temps. Però tinc entès que com més quota pagues, més drets tens. El que passa és que quasi tothom paga la quota mínima, fins els darrers anys que sol·liciten incrementar la base de cotització per a poder tenir una pensió de jubilació més alta.
Insistien que els immigrants (sobre tot els del Nord d’Àfrica) que marxaven cap al seu país, tornaven perquè aquí els hi donaven ajuts i allà no tenien res. Imagino que no serà així en tots els casos, ja que sembla que també es perden drets si marxes del país durant un temps determinat.  
Però és més fàcil donar la culpa als immigrants que a la gent del país responsables de que el nostre sistema capitalista s’hagi ensorrat. L’empresa d’un estava relacionada amb la construcció i la de l’altre, sense tenir-ne la seguretat, crec que també.
Segurament, els meus interlocutors van viure uns anys meravellosos. Uns anys en el que, per a triomfar, no calia res especial. Fins l’any 2008, qualsevol que treballés a la construcció o activitats auxiliars (pintors, electricistes, fusters, etc.) cobraven el que, possiblement, mai havien somiat. Les meves paraules no es fan extensives a tothom, però si a una àmplia majoria. Una àmplia majoria que, a sobre, declarava els guanys que volia, però que els delatava el cotxe que s’havien comprar darrerament...
Segurament molts de joves (devien de rondar els quaranta) desconeixen que Espanya, tradicionalment ha estat un país que ha exportat ma d’obra. Andalusos, valencians, catalans i aragonesos solien marxar a treballar a França, Suïssa i Alemanya, preferentment. Bascos, asturians i, sobre tot gallecs, a fer les amèriques...
Ara ho tornem a ser. Només hi ha una gran diferència: antigament era ma d’obra poc o gens especialitzada, mentre que ara, els que marxen, solen ser joves amb carrera. Una altra cosa és que quan arriben al seu país de destí, acabin trobant la feina que buscaven. Sovint no és així.
Què deuen de pensar els ciutadans dels països receptors de joves espanyols? Suposo que dependrà molt de la ideologia que tinguin, com aquí.
Però el que tinc clar, és que si amb igualtat de condicions, espanyols i estrangers poden obtenir els mateixos ajuts, en igualtat de condicions, també, primer es tria a un treballador d’aquí que no a un immigrant. El que passa és que els immigrants fan la feina que els d’aquí no volen fer perquè, sovint, es conformen en cobrar menys i després estan més acostumats a viure d’una manera molt més precària, sense tants de luxes ni capritxos. Però els d’aquí no volem viure d’aquesta manera.    
Em consta que han estat molts els immigrants que han retornat als seus països, sobre tot equatorians i romanesos, però ni així ha millorat la situació laboral per a una bona part dels d’aquí. La intolerància va estretament lligada a la ignorància i, aquesta, normalment, a la poca cultura.  

PAISATGES DEL NOSTRE TERRITORI. LA TANCADA I













SAVIS O ‘SAVIS’

Dissabte passat, el Periódico de Catalunya portava el següent titular: Els savis de Montoro demanen a pujar  l’IVA reduït al 21%.
En llegir-lo vaig trobar a falta les cometes al mot savis. Es a dir, des del meu punt de vista el titular hauria d’haver estat el següent: Els ‘savis’ de Montoro demanen a pujar  l’IVA reduït al 21%. La meva dona, si fa o no fa va pensar el mateix que jo...
Quina diferència hi ha en posar savis o bé ‘savis’? Els qui llegiu o escriviu sovint, crec que la resposta és innecessària, no obstant, ho explicaré per als més despistats: Savi, així, sense cometes, té tot el significat que li dóna el diccionari: el què té saviesa. Saviesa:  per als grecs antics incloïa la virtut i el coneixement. O bé aquesta molt més actual i completa: Ampli coneixement dels problemes vitals, agudesa per a comprendre les diverses situacions i les diferents persones, coneixement clar dels valors i de la seva jerarquia, acceptació no atemorida de les incerteses i complexitats de l'existència i gran tacte i habilitat per tractar amb els altres.
I ‘savis’ (amb cometes) equival a dubtar del sentit ampli de la paraula, es a dir: de savis no en tenen res.  
Si Cristobal Montoro és el Ministre d’Hisenda y Administracions Públiques, cap pensar (que no entendre) que al seu equip hi ha professionals experts en tems de fiscalitat i organització de l’administració de l’estat (què és l’administració pública de la seva competència) Però quan et pares a analitzar les solucions que donen als problemes que afecten a tota la societat, te’n adones que opten per escollir les més fàcils, aquelles que potser et resoldran el problema a curt termini, però que a la pràctica es converteixen en inapropiades, ineficaces i insuficients.
Després de la darrera reforma de l’IVA, un dels bens i serveis (així és com sé contempla a la llei) que van deixar de tributar pel tipus reduït per a passar a tributar pel general, va ser la cultura. Si escolteu als professionals del sector (productors, actors, empresaris, etc.) tothom us dirà que és un dels pitjors disbarats que s’ha fet al país en els darrers anys. L’efecte immediat és la pèrdua d’espectadors a les diferents obres de teatre, concerts, cinema, etc. Evidentment, des del sector, s’ha hagut de buscar una solució per a no desaparèixer: abaixar els costos tan com és hi és possible per a que l’entrada pugi, al menys, mantenir el preu. Ara bé, quan al govern els interessa te’l baixen, com en el cas de les corrides de toros que van tornar a tributar pel tipus reduït.
Sense considerar-se savis, experts em matèria tributària i fiscal, demanen una reforma molt més àmplia i que no es quedi només un apujar els tipus de l’IVA que, entre d’altres coses, repercutirà en productes tan bàsics com el de l’alimentació humana i animal (a excepció d'alguns productes considerats de primera necessitat) 
A un país com Espanya on l’economia submergida és pràcticament ¼ part de la totalitat que es genera, digueu-me a mi si no és podrien destinar molts més recursos a lluitar contra el frau que, sense cap mena de dubte, és una de les xacres que tenim.
Sense cap mena de dubte incrementar els tipus d’IVA suposaran més economia submergida. Així, no és estrany que quan et canvien un termo et preguntin si els vols amb IVA o sense, tal com us vaig explicar no fa massa dies. I és que estalviar-te un 21%, és molt llaminer.

Alfonso Armada, el "gran traïdor" del 23-F

Xavier Casals

El desembre passat del 2014 va morir l'exgeneral Alfonso Armada, un dels protagonistes del fracassat cop del 23 de febrer de 1981 i que va quedar més aïllat dels seus companys de milícia jutjats per l'intent.

Alfonso Armada, el gran traïdor

La mort d'Alfonso Armada ha tornat posar sota el focus mediàtic la seva actuació el 23-F. ¿Va ser un militar megalòman d'ínfules dictatorials? Aquest clixé envolta la seva figura, però la informació publicada des de 1981 mostra una realitat diferent: aquest general, format a França i admirador de Charles de Gaulle, a finals de 1980 va capitalitzar amplis suports polítics i socials per presidir un govern "d'unitat nacional".
¿Per què avui ningú el vol recordar? Perquè quan Armada va fracassar va convertir-se en el traïdor per excel·lència: per als demòcrates va liderar el cop; per als ultradretans el va fer fracassar; per als monàrquics va abusar de la confiança règia i el mateix monarca es va sentir enganyat. Arribats aquí, un retrat d'Armada permet entendre la seva conducta i l'afany de sepultar-lo en l'oblit: era incòmode per a tothom.

¿Un "Carrero Blanco" del Rei?

El general va ser un dels preceptors del monarca, el seu ajudant des de 1965 i a la mort de Franco el secretari general de la Casa del Rei. En aquest càrrec Armada va destacar pel seu zel en què els Reis complissin els seus compromisos, segons va afirmar: "Jo a la Zarzuela era incòmode" perquè "era una mica el 'Pep Consciències' que critica". Però sobretot va ser un general "polític". ¿En què sentit?
El periodista Francisco Medina ('23-F. La verdad', 2006) recull un testimoni segons el qual Armada hauria cregut que a la mort de Franco "podria ser un nou Carrero Blanco del Rei, amb poders absoluts" i des de 1975 "va començar a sentir-se d'alguna manera com un cap de Govern". En aquest marc, el xoc amb Suárez va ser inevitable i després de legalitzar el PCE, Suárez va plantejar una disjuntiva al Rei: o ell o Armada. Joan Carles va elegir el president i el general va tornar a l'Exèrcit.

¿Un "de Gaulle" espanyol?

Però la Transició va ser una muntanya russa i a finals de 1980 els papers s'havien invertit. El president coneixia les seves hores més baixes i el monarca temia que el seu declivi el perjudiqués. Així, el Rei va fer confiança a Armada, que va tornar a Madrid, perquè l'informava del malestar castrense.
No obstant, prèviament el general va desplegar amplis contactes per liderar un govern d'"unitat nacional" d'estil "gaullista" i constitucional, amb un gran suport polític i social (arribaria des del PSOE fins a l'església i la patronal) i comptaria amb l'eventual vistiplau del Rei. Almenys, així ho va afirmar --entre altres-- l'exsenador Juan de Arespacochaga ('Cartas a unos capitanes', 1994).

"O Cèsar o res": el perdedor oblidat

La dimissió inesperada de Suárez el gener de 1981 va agafar Armada per sorptesa i va frustrar el seu projecte. Llavors el militar va veure en el cop d'estat la via d'accés al poder i el 23-F va negociar amb Antonio Tejero l'evacuació dels diputats a canvi que ell presidís un govern de concentració, proposició que el colpista va rebutjar en rodó (volia una involució, no un govern civil-militar) i Armada ho va perdre tot (carrera, reputació i poder), va convertir-se en el gran traïdor i va restar sumit en l'oblit.
El resultat és que avui es té poc present que a l'època importants estaments van dipositar la confiança en el general i sectors rellevants de la societat van percebre com a desitjable un gir com el que Armada hauria encarnat sense recórrer a la força. Recordem “el cop de timó” que reclamava Josep Tarradellas o, com Francesc de Carreras va exposar a 'La Vanguardia' (24/II/2013), que el gener de 1981 la "solució Armada" era un secret a crits: el seu pare, Narciso de Carreras, li va explicar en què consistia des del principi fins al final. Avui, però, es prefereix oblidar aquest vessant d'Armada --que revela la debilitat de la democràcia espanyola-- i despatxar-lo amb l'etiqueta de "colpista". És més còmode que furgar en el passat.
En aquest sentit, si Armada va desenvolupar ambicions presidencials va ser perquè un ampli i influent espectre social aparentment va dipositar en ell les seves esperances de canvi polític i d'haver desembocat la crisi en la formació del famós executiu de “concentració” presidit per aquest general l'evolució de la democràcia espanyola hauria pogut ser molt diferent de la que hem conegut.
Armada va deixar dos testimonis publicats, un va ser la seva obra 'Al servicio de la Corona' (Planeta, Barcelona, 1983), molt difós en l'època, i l'altre és menys conegut però més interessant: un llibre entrevista a càrrec de l'historiador José Manuel Cuenca Toribio, 'Conversaciones con Alfonso Armada. El 23-F' (Actos Editorial, Madrid, 2001).