dilluns, 5 d’abril del 2010
L'EBRE DE PEDRA I FANG (revista Sàpiens)
A l’entrada d’ahir, l’amic Manel Zaera, feia referència a la revista Descobrir Catalunya i del reportatge d’Ares del Maestrat fet per l’ampostí Santi Valldepérez i Guillermo Barberà.
Precisament vaig estar a Ares el passat Divendres Sant. Des d’uns anys cap aquí, ens reunim una colla d’amics procedents d’Amposta i Ulldecona y sempre en Divendres Sant fem una sortida turístico-gastonòmica. El primer anys varem dinar al restaurant la Venta d’en Pubill, al terme de Cornudella del Montsant (el Priorat) i per la tarde visitàrem el nucli de Siurana de Prades. L’any següent l’excursió la fèiem a Arnes (la Terra Alta) i el dinar a Can Barrina. Per la tarda, ja fosquejant, arribarem fins el Toll de Vidre, un indret magnífic dels Ports.
L’any passat (amb un dia espantós) estiguérem a Culla (l’Alt Maestrat), però el dinar l’havíem encarregat al restaurant Novella de Benassal.
Finalment, aquest any varem escollir Ares (Alt Maestrat) i dinarem al Mesón el Coll, a la carretera que va de Benicarló a Morella, a la mateixa entrada del poble.
La revista Sàpiens (germana de Descobrir Catalunya), cap el final del número del mes d’abril, també porta un reportatge de les nostres terres. A l’apartat “Un cap de setmana a...”. Amb el títol de “L’Ebre de pedra i fang” i amb il•lustracions diverses entre les que destaca el castell d’Ulldecona, dividit en 5 apartats, fa una breu ressenya de: “La pedra en sec de la Fatarella”, “El raval dels Canterers” de Miravet, “De sarraïns a Templers”, tot parlant de Tivenys, “El Centre d’interpretació de la Terrissa”, de la Galera i “La pedra d’Ulldecona”. L'article està signat pel periodista paulsenc Oriol Gracià, col·laborador habitual de la revista i també de Descubirir Catalunya.
diumenge, 4 d’abril del 2010
Els ponts de l'Ebre (Un article de Josep Bayerri Raga)
Publicat avui al Punt
El pont en construcció entre Deltebre i Sant Jaume d'Enveja és la infraestructura viària més important del Delta i integrarà dues poblacions fins ara separades pel riu
04/04/10 02:00 - josep bayerri raga email protegit Sant Jaume d'Enveja i Deltebre podran compartir equipaments i serveis. El nou pont obligarà a establir formules de col·laboració per al Delta avui partit entre dues comarques.
Sant Jaume d'Enveja Deltebre Benifallet Tortosa Amposta Ascó Flix Fa uns dies, el conseller d'Obres Públiques de la Generalitat va visitar les obres del nou pont sobre el riu Ebre (projectat per Diego Cobo i Jiri Strasky) que unirà Deltebre i Sant Jaume d'Enveja, obrint una dinàmica nova en la vida econòmica i social del Delta. Quan falten set mesos per les eleccions, és hora de projectes, primeres pedres, visites d'obres o inauguracions, tot i que no estiguin acabades del tot. Les coses són com són; però la passejada de Joaquim Nadal permet parlar de l'obra que, a més de la seva importància i qualitat estètica, té el valor singular de ser l'últim pont del riu abans de la desembocadura.
Fins a l'any 1868 no hi va haver cap viaducte per travessar l'Ebre entre Saragossa i la mar. Aquell any es va acabar el pont ferroviari de Tortosa, ampliat l'any 1912; per cert que un dels autors del projecte fou José de Echegaray, conegut no pas com a tècnic sinó per haver estat guanyador del Premi Nobel de Literatura. Pel que fa al trànsit viari, des de l'edat mitjana hi havia un pont de fusta, sostingut per vuit barques que feien de suports flotants. L'any 1892 es va cremar. El 1894, la iniciativa privada construí al mateix lloc, en un any i mig, una passarel·la metàl·lica de peatge que la gent anomenava el pont pagant. Paral·lelament, començaren les obres d'un altre pont de més envergadura amb recursos públics, popularment conegut amb el nom de pont de l'Estat, que per raons burocràtiques, l'oposició a l'enderrocament d'una església i, diuen els periòdics de l'època, la mà negra dels amos de l'altre pont, no quedà del tot acabat fins al 1911. Justament el mateix any 1892 havia entrat en servei la línea fèrria entre Saragossa i Tarragona, amb un altre pont per al tren a l'alçada de Garcia. El bellíssim pont penjant d'Amposta (José Eugenio Ribera, 1920) culminà els esforços de l'alcalde Joan Palau Miralles (1905-1923) i els seus per convertir la vila, esdevinguda ciutat el 1908, en la gran capital del Delta; el 1922 fou el pont entre Móra d'Ebre i Móra la Nova. El 1938, amb la guerra, tots els ponts es van esfondrar i després es van reconstruir amb més o menys encert. El pont de l'Estat, de Tortosa, es reconstruí d'acord amb l'elegant projecte (Eduardo Torroja, 1941) essent el primer que es féu a l'Estat espanyol amb tècniques de soldadura autògena, aportada per la col·laboració d'Alemanya. La passarel·la privada no es va refer i a la pilastra que la sostenia s'aixecà el monument que l'escultor Lluís Maria Saumells dedicà a la batalla de l'Ebre. A partir del 1945 va haver-hi un altre pas sobre l'Ebre per a la coronació de la presa hidroelèctrica de Flix.
A la segona meitat del segle XX les tècniques constructives amb formigó armat van avançar molt, fins al punt que bastir ponts nous ja no eren comeses faraòniques sinó projectes assumibles dintre la normalitat. Aquests últims anys han estat fructífers pel que respecta a la construcció de ponts que anessin sargint una riba amb l'altra trencant la frontera que representava el riu. En pocs anys es construïren tres viaductes nous al corredor costaner a l'alçada d'Amposta: el de la carretera N-340 (1970), el de l'autopista (1977) i el ferroviari (1996); tots tres amb una finalitat estrictament funcional i sense cap qualitat arquitectònica.
Més acurat ha estat el disseny dels ponts d'Ascó (José María Alonso Biarge, 1974), de Benifallet (Santiago Pérez Fandón, 1990) i Riba-roja (Juan Zaballos, 1997); i especialment el pont nou de Tortosa (Juan A. Fernández Ordóñez i Julio Martínez Calzón, 1988), que en el seu moment va tenir l'arc de formigó més gran de l'Estat espanyol (180 metres); i també el pont sobre l'N-420 per desviar el trànsit per fora de Móra d'Ebre (1992).
El primer pont sobre l'Ebre va esperar dos mil anys, i en els últims quaranta anys se n'han fet vuit; es construeix el del Delta i se'n projectarà un altre a l'autovia A-7, a Font de Quinto. És el signe dels temps.
dissabte, 3 d’abril del 2010
QUIN GUST TÉ UN GOL DE MESSI?
A molts la pregunta els pot semblar un tant sorprenent si és que no heu escoltat la notícia.
El “gol de Messi” és una creació del pastisser Jordi Roca, un des germans del Celler Can Roca que, com és sabut, l’any passat van aconseguir la seva tercera estrella Michelin.
Segons Jordi Roca (que encara està elaborant la postra), un gol de Messi ha de tenir gust de menta, llimona i dolç de llet. Segons ell, la menta, evoca l’eufòria, la llimona l’alegria i el dolç de llet la tendresa.
Molt culer ha de ser Jordi Roca per saber reflectir amb una postra de tres gustos tots els sentiments que els culers reviuen cada vegada que Leo Messi marca un gol. I en fa molts!!
Cal esperar que Messi ho agafi com un honor i no vulgui cobrar-los drets per l’ús del nom del millor futbolista del món.
Segur que coses com aquesta només passen a Catalunya.
A MANCA DE NOTÍCIES, PARLEM DEL BARÇA
Aquests dies de Setmana Santa i Pasqua, informativament parlant es semblen força als de Nadal. La paràlisi política fa que hi hagi molt poques notícies. Fins i tot ahir, Divendres Sant, igual com passa el dia de Sant Esteve i el de Cap d’any, no hi ha venda de diaris.
Per això, avui, tots els rotatius encara porten les notícies que es van produir el passat dijous.
De entre totes aquestes notícies n’hi ha una que destaca, la victòria del Barça de basquet a la pista del Real Madrid. Era el quant partit d’una eliminatòria que es jugava al millor de cinc partits i on el Barça tenia el factor camp. Es a dir, que primer calia jugar dos partits al Palau Blaugrana, els dos següents a Madrid i, en cas d’empat, el darrer es tornaria a jugar a Barcelona.
La incertesa del resultat abans de desplaçar-se a Madrid (1-1) donava un cert grau d’emoció i calia veure si el Real Madrid faria uns partits tats bons com es que va fer a la pista del Barça. El primer partit a Madrid va ser prou “fàcil” per al Barça, sobre tot al començament del partit. Si el Madrid volia jugar la Final Four de París, calia que fes el seu millor joc per mirar d’igualar l’eliminatòria. El Barça, sense fer el començament tant espectacular com havia fet dos dies abans, anava per davant del marcador i no deixava que el Madrid s’apropés massa. Així va aconseguir dominar el Madrid durant la pràctica totalitat del partit.
El Madrid, aquest any, ja ha estat eliminat a “Europa” en els seus dos disciplines esportives més importants i amb les que va “dominar” a Europa durant molts d’anys, on va assolir moltes copes d’Europa amb totes dues disciplines.
S’anunciava als mitjans que han estat dos sonats fracassos en la segona època de Florentino Pérez com a president. Primer al ser eliminats per l’Olympique de Lyon en futbol i ara pel Barça en basquet.
Avui diaris com el Periódico parlava del model Barça i de l’admiració que desperta per tot el món. Com ja s’ha dit tantes vegades (i com jo mateix no em canso de repetir), amb les dues disciplines (també a d’altres com el handbol), tenen entrenador de casa i, la majoria de jugadors (sobre tot al futbol) també son d’aquí o bé formats a “can Barça”.
Això, evidentment, dóna un plus afegit d’orgull i sentimentalisme que ens diferencia de la majoria dels equips punters de l’estat i també d’Europa.
De moment anem bé, caldrà rematar-ho ara que arriba l’època transcendental a l’apropar-se el final de la temporada dels diferents esports. Dimarts el Barça de futbol juga els quarts de final tornada contra l’Arsenal londinenc a casa i dissabte contra el Madrid en un partit que, al final, pot ser que sigui transcendental per al desenllaç final de la lliga, per molt que Pep Guardiola vulgui treure-li pressió i digui en contrari. L’any passat (el del 2-6, permeteu-me que ho recordi), ho va ser i, tal com vaig pronosticar, després d’aquell partit, el Real Madrid ja no va guanyar cap partit més.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)