Des
del passat dia 2l l’equip de govern d’Amposta ja té l’estació d’autobusos que
tan desitjava. De fet la van començar a reclamar quan governava el Tripartit
després de que en 23 anys de governs de CiU no la construïssin, tal i com van
fer, per exemple, a Gandesa.
Segurament
recordareu que fins fa uns 8 anys (com passa el temps!), a la plaça del Mercat,
quasi que al davant de la Lira, hi va haver una pseudoestació. De fet era més
una parada que una estació, ja que només tenia capacitat per a tres autobusos i
estava coberta per una marquesina, que no tancada. No hi havia serveis, ni tan
sols guixeta per a expendre bitllets.
Evidentment
que la ciutadania d’Amposta mereix alguna cosa més que l’actual parada que hi
ha a l’avinguda de Catalunya (o la que va haver anteriorment a la plaça de la
Pau), però, des del meu punt de vista, la que s’ha construït és excessiva i
només s’entén des d’un punt de vista polític i l’interès de l’equip de govern
per voler presentar una gran infraestructura
per a quan acabi la present legislatura.
Potser
recordareu (jo mateix us ho he dit en diferents ocasions), que durant la
campanya de les municipals del 2011 va aparèixer un cartell (encara hi queda
l’estructura) anunciant la construcció d’un ambulatori, tot just al costat d’on
ara s’ha construir la nova estació. Aquest cartell va ser retirat per ordre de
la Junta Electoral de zona.
Com
que sóc malpensat de mena (ja em coneixeu), he arribat a la conclusió de que
com el departament de Salut no ha fet el nou ambulatori o CAP (ja sigui per
manca de pressupost, ja sigui que no el van considerar una prioritat per a la
ciutat), ha hagut de ser el de Política Territorial i Obres Públiques l’encarregat
d’atendre la segona prioritat que tenia l’equip de govern. Ha estat, com aquell que diu, un canvi
de cromos: aquest no, però aquest sí...
Amposta
és una ciutat de pas. No és ni començament ni final de cap línia de transport
de viatgers, excepte la d’Amposta a Santa Bàrbara (o potser caldria dir millor
Santa Bàrbara a Amposta, ja que pel matí surt de la primera població cap a la
capital cel Montsià) coberta per la companyia valenciana Altaba.
És
d’esperar, però, que l’empresa ampostina Seguí pugui utilitzar les
instal·lacions de l’estació ja sigui com a estacionament dels seus autobusos o com
a punt de partida i arribada dels seus viatges discrecionals.
Però
serà l’empresa tortosina la Hispano de Fuente en Segures (HIFE) la gran
beneficiada. La HIFE monopolitza el servei de transport de viatgers a les Terres de l’Ebre i res fa
pensar que la situació hagi de canviar en el futur.
La
HIFE, històricament, havia tingut la seva central al carrer Historiador Despuig
de Tortosa, popularment conegut com el garatge,
ja que, a part de les oficines, hi tenien cabuda la majoria dels autobusos de
la seva flota. Aquestes instal·lacions van quedar pràcticament en desús (tret
d’una agència de viatges i un restaurant), farà aproximadament uns 20 anys,
quan la Generalitat de Catalunya va construir una estació d’autobusos al carrer
Adrià d’Utrech, al costat de la plaça del Carrilet. La manca de competència va
fer que, també en aquest cas, la HIFE es convertís en la gran beneficiada, de
fet l’única empresa que se’n aprofita.
El
servei de les línies urbanes de Tortosa i Amposta també han estat concedides a
la HIFE. En el cas d’Amposta, la concessió es va prorrogar a principis d’aquest
mateix any no sense polèmica, ja que, segons es va poder constatar, l’empresa
tortosina havia deixat de prestar el servei de la Línia 2 (la que porta a la
zona lúdica de Tosses) en diversos dies del mes d’agost de 2013.
En
conclusió, la empresa HIFE serà la gran beneficiada de la construcció de
l’estació d’autobusos d’Amposta tal i com ja va passar amb la de Tortosa. Simple
coincidència o tracte de favor?