diumenge, 7 de desembre del 2014

AMPOSTA ESTRENA ESTACIÓ D’AUTOBUSOS

Des del passat dia 2l l’equip de govern d’Amposta ja té l’estació d’autobusos que tan desitjava. De fet la van començar a reclamar quan governava el Tripartit després de que en 23 anys de governs de CiU no la construïssin, tal i com van fer, per exemple, a Gandesa.
Segurament recordareu que fins fa uns 8 anys (com passa el temps!), a la plaça del Mercat, quasi que al davant de la Lira, hi va haver una pseudoestació. De fet era més una parada que una estació, ja que només tenia capacitat per a tres autobusos i estava coberta per una marquesina, que no tancada. No hi havia serveis, ni tan sols guixeta per a expendre bitllets.
Evidentment que la ciutadania d’Amposta mereix alguna cosa més que l’actual parada que hi ha a l’avinguda de Catalunya (o la que va haver anteriorment a la plaça de la Pau), però, des del meu punt de vista, la que s’ha construït és excessiva i només s’entén des d’un punt de vista polític i l’interès de l’equip de govern per voler presentar una gran infraestructura per a quan acabi la present legislatura.
Potser recordareu (jo mateix us ho he dit en diferents ocasions), que durant la campanya de les municipals del 2011 va aparèixer un cartell (encara hi queda l’estructura) anunciant la construcció d’un ambulatori, tot just al costat d’on ara s’ha construir la nova estació. Aquest cartell va ser retirat per ordre de la Junta Electoral de zona.
Com que sóc malpensat de mena (ja em coneixeu), he arribat a la conclusió de que com el departament de Salut no ha fet el nou ambulatori o CAP (ja sigui per manca de pressupost, ja sigui que no el van considerar una prioritat per a la ciutat), ha hagut de ser el de Política Territorial i Obres Públiques l’encarregat d’atendre la segona prioritat que tenia l’equip de govern. Ha estat, com aquell que diu, un canvi de cromos: aquest no, però aquest sí...   
Amposta és una ciutat de pas. No és ni començament ni final de cap línia de transport de viatgers, excepte la d’Amposta a Santa Bàrbara (o potser caldria dir millor Santa Bàrbara a Amposta, ja que pel matí surt de la primera població cap a la capital cel Montsià) coberta per la companyia valenciana Altaba.
És d’esperar, però, que l’empresa ampostina Seguí pugui utilitzar les instal·lacions de l’estació ja sigui com a estacionament dels seus autobusos o com a punt de partida i arribada dels seus viatges discrecionals.
Però serà l’empresa tortosina la Hispano de Fuente en Segures (HIFE) la gran beneficiada. La HIFE monopolitza el servei de transport de viatgers a les Terres de l’Ebre i res fa pensar que la situació hagi de canviar en el futur.
La HIFE, històricament, havia tingut la seva central al carrer Historiador Despuig de Tortosa, popularment conegut com el garatge, ja que, a part de les oficines, hi tenien cabuda la majoria dels autobusos de la seva flota. Aquestes instal·lacions van quedar pràcticament en desús (tret d’una agència de viatges i un restaurant), farà aproximadament uns 20 anys, quan la Generalitat de Catalunya va construir una estació d’autobusos al carrer Adrià d’Utrech, al costat de la plaça del Carrilet. La manca de competència va fer que, també en aquest cas, la HIFE es convertís en la gran beneficiada, de fet l’única empresa que se’n aprofita.
El servei de les línies urbanes de Tortosa i Amposta també han estat concedides a la HIFE. En el cas d’Amposta, la concessió es va prorrogar a principis d’aquest mateix any no sense polèmica, ja que, segons es va poder constatar, l’empresa tortosina havia deixat de prestar el servei de la Línia 2 (la que porta a la zona lúdica de Tosses) en diversos dies del mes d’agost de 2013.

En conclusió, la empresa HIFE serà la gran beneficiada de la construcció de l’estació d’autobusos d’Amposta tal i com ja va passar amb la de Tortosa. Simple coincidència o tracte de favor?